AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Hei! Jeg lurer på om noen av dere kan gi meg en grundig «oppskrift» på hvordan man dyprengjør badet, og dagligvask. Jeg har fliser på hele badet. Gjerne fortell meg hvilke produkter dere bruker og hvordan dere går frem. Takk :) Anonymkode: d61ea...c5f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 Dette lurer j også på Anonymkode: f81c4...76f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Jeg bruker dampvasker, enkelt og det blir skinnende rent kun med damp. En kan gnikke og gnu, bruke alt av rengjøringsmidler og du tror det er skinnende rent, men den gang ei før du har prøvd dampvasker. Anonymkode: 01e51...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Vanlig vask, et par ganger i uka: Ha litt dorens i toalettskålen. Domestos fungerer bra. Ta en mikrofiberklut for baderom (de kan holde mye mer vann enn andre), fukt den lett i vasken. Gå raskt over speilene for å fjerne tannkrem og fingermerker. Poler speilene med en glassklut. Ha mye mer vann på kluten, og gå over vasken. Skyll, vri opp og tørk av vasken Samme klut skylles og brettes, slik at det blir flere sider. Ved å brette om kluten får man nye rene sider å vaske med, og unngår å gni skit utover. Først vaskes utsiden av dusjen kjapt, fokus på den dumme kanten som samler støv. Deretter doen, ny side for hver del. Først dolokk og bakerst på doen. Deretter doring. Så gulvet under doen. Så overkant og utside av doskål. Til slutt vaskes innsiden med dobørsten, som skylles når man spyler ned. Kluten henges på kanten av skittentøyskurven, så den tørker. Dusjen vaskes for seg, i forbindelse med dusj. Dusjveggene spyles, og samme type klut brukes for å tørke over vegger og gulv. Hår på slukrista fjernes etter hver dusj. Dyprengjøring: Ganske likt vanlig rengjøring, men med ekstra ledd. Først støvsuges det, inkludert oppå hyller. Speilet vaskes som normalt, men med ekstra nøye polering. I vasken brukes en tannbørste til å vaske der kranen møter benkeplaten og andre krinkler. Proppen tas ut og vaskes, og en tannbørste brukes til å vaske nedi. 1-2 ganger i året demonteres vannlåsen så alt får en skikkelig rens. Skittentøyskurven vaskes. Skapdører vaskes utvendig. Døren, dørhåndtak og lysbryter vaskes. Dusjen vaskes grundig. En blanding av Zalo og eddik tar belegg, tannbørste brukes på vanskelig tilgjengelige steder. Sluket åpnes og renses i blant. Gulvet vaskes, samt vegger der det er behov. Doen får en helt normal vask, men spyleknapp og dorullholder huskes på. Dobørsten vaskes med klor, hvis den ikke er klar til å byttes ut. Full dyprengjøring tar vi bare et par ganger i året, men mye av dette gjør vi en gang i mnd, etter behov. Anonymkode: 93fff...df4 2
Ellevill Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 Mye enig med innlegget over, men jeg ville aldri vasket do med mikrofiberklut. Doen vasker jeg med kluter som vaskes på 90 grader, og de henges ikke til tørk over skittentøyskurven 🤪. Aller helst vasker jeg doen med papir og spray, kastes rett i søpla etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 12.01): Vanlig vask, et par ganger i uka: Ha litt dorens i toalettskålen. Domestos fungerer bra. Ta en mikrofiberklut for baderom (de kan holde mye mer vann enn andre), fukt den lett i vasken. Gå raskt over speilene for å fjerne tannkrem og fingermerker. Poler speilene med en glassklut. Ha mye mer vann på kluten, og gå over vasken. Skyll, vri opp og tørk av vasken Samme klut skylles og brettes, slik at det blir flere sider. Ved å brette om kluten får man nye rene sider å vaske med, og unngår å gni skit utover. Først vaskes utsiden av dusjen kjapt, fokus på den dumme kanten som samler støv. Deretter doen, ny side for hver del. Først dolokk og bakerst på doen. Deretter doring. Så gulvet under doen. Så overkant og utside av doskål. Til slutt vaskes innsiden med dobørsten, som skylles når man spyler ned. Kluten henges på kanten av skittentøyskurven, så den tørker. Dusjen vaskes for seg, i forbindelse med dusj. Dusjveggene spyles, og samme type klut brukes for å tørke over vegger og gulv. Hår på slukrista fjernes etter hver dusj. Dyprengjøring: Ganske likt vanlig rengjøring, men med ekstra ledd. Først støvsuges det, inkludert oppå hyller. Speilet vaskes som normalt, men med ekstra nøye polering. I vasken brukes en tannbørste til å vaske der kranen møter benkeplaten og andre krinkler. Proppen tas ut og vaskes, og en tannbørste brukes til å vaske nedi. 1-2 ganger i året demonteres vannlåsen så alt får en skikkelig rens. Skittentøyskurven vaskes. Skapdører vaskes utvendig. Døren, dørhåndtak og lysbryter vaskes. Dusjen vaskes grundig. En blanding av Zalo og eddik tar belegg, tannbørste brukes på vanskelig tilgjengelige steder. Sluket åpnes og renses i blant. Gulvet vaskes, samt vegger der det er behov. Doen får en helt normal vask, men spyleknapp og dorullholder huskes på. Dobørsten vaskes med klor, hvis den ikke er klar til å byttes ut. Full dyprengjøring tar vi bare et par ganger i året, men mye av dette gjør vi en gang i mnd, etter behov. Anonymkode: 93fff...df4 Vi gjorde dette en gang og vi klarte ikke å sette det sammen igjen, så vi måtte ringe rørlegger og vi fikk nesten kjeft for at vi gjorde det. Han sa jeg har bodd i huset mitt i 15 år og aldri demontert dette, det er ikke nødvendig, for det finnes andre ting man kan bruke. Men uansett jeg skulle ønsket at jeg kan dette med demontering, men sliter med å sette det på plass igjen. 😖 Anonymkode: 60357...a20
Drizzt Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 20.27): Hei! Jeg lurer på om noen av dere kan gi meg en grundig «oppskrift» på hvordan man dyprengjør badet, og dagligvask. Jeg har fliser på hele badet. Gjerne fortell meg hvilke produkter dere bruker og hvordan dere går frem. Takk Anonymkode: d61ea...c5f Hvilken materiale fliser? Det er forskjellige produkter. Vi har store porselenfliser og jeg kjøpte rengjøringsmiddel til dem fra firma som selger fliser for å unngå at det legger seg usynlig glatt film over. Ellers kjøpte jeg en liten børste til fugene. Tannbørste funker også. Det blir klart mest skittent i dusjsonen når det gjelder fliser, så det meste av vask går der. Et par ganger i uka støvsuger jeg siden det samler seg støv på gulvet. Doen vaskes litt etter hvert dobesøk av den mer skitne typen og grundig en gang i uka med vanlig rengjøringsmiddel fra dagligvarebutikk. Er det omgangssyke i hus, får de smittede bruke kun 1 do og den rengjøres med klorin etter hvert besøk mens de friske bruker den andre doen.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 12.01): Vanlig vask, et par ganger i uka: Ha litt dorens i toalettskålen. Domestos fungerer bra. Ta en mikrofiberklut for baderom (de kan holde mye mer vann enn andre), fukt den lett i vasken. Gå raskt over speilene for å fjerne tannkrem og fingermerker. Poler speilene med en glassklut. Ha mye mer vann på kluten, og gå over vasken. Skyll, vri opp og tørk av vasken Samme klut skylles og brettes, slik at det blir flere sider. Ved å brette om kluten får man nye rene sider å vaske med, og unngår å gni skit utover. Først vaskes utsiden av dusjen kjapt, fokus på den dumme kanten som samler støv. Deretter doen, ny side for hver del. Først dolokk og bakerst på doen. Deretter doring. Så gulvet under doen. Så overkant og utside av doskål. Til slutt vaskes innsiden med dobørsten, som skylles når man spyler ned. Kluten henges på kanten av skittentøyskurven, så den tørker. Dusjen vaskes for seg, i forbindelse med dusj. Dusjveggene spyles, og samme type klut brukes for å tørke over vegger og gulv. Hår på slukrista fjernes etter hver dusj. Dyprengjøring: Ganske likt vanlig rengjøring, men med ekstra ledd. Først støvsuges det, inkludert oppå hyller. Speilet vaskes som normalt, men med ekstra nøye polering. I vasken brukes en tannbørste til å vaske der kranen møter benkeplaten og andre krinkler. Proppen tas ut og vaskes, og en tannbørste brukes til å vaske nedi. 1-2 ganger i året demonteres vannlåsen så alt får en skikkelig rens. Skittentøyskurven vaskes. Skapdører vaskes utvendig. Døren, dørhåndtak og lysbryter vaskes. Dusjen vaskes grundig. En blanding av Zalo og eddik tar belegg, tannbørste brukes på vanskelig tilgjengelige steder. Sluket åpnes og renses i blant. Gulvet vaskes, samt vegger der det er behov. Doen får en helt normal vask, men spyleknapp og dorullholder huskes på. Dobørsten vaskes med klor, hvis den ikke er klar til å byttes ut. Full dyprengjøring tar vi bare et par ganger i året, men mye av dette gjør vi en gang i mnd, etter behov. Anonymkode: 93fff...df4 Ekkelt med kluten som er brukt på urin/avføring henges til tørk på skittenstøykurven 😵💫🦠 Anonymkode: 86592...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 Drizzt skrev (38 minutter siden): Hvilken materiale fliser? Det er forskjellige produkter. Vi har store porselenfliser og jeg kjøpte rengjøringsmiddel til dem fra firma som selger fliser for å unngå at det legger seg usynlig glatt film over. Ellers kjøpte jeg en liten børste til fugene. Tannbørste funker også. Det blir klart mest skittent i dusjsonen når det gjelder fliser, så det meste av vask går der. Et par ganger i uka støvsuger jeg siden det samler seg støv på gulvet. Doen vaskes litt etter hvert dobesøk av den mer skitne typen og grundig en gang i uka med vanlig rengjøringsmiddel fra dagligvarebutikk. Er det omgangssyke i hus, får de smittede bruke kun 1 do og den rengjøres med klorin etter hvert besøk mens de friske bruker den andre doen. Jobber du innen renholds bransjen?😆 Anonymkode: 1a1fa...25d
Drizzt Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jobber du innen renholds bransjen?😆 Anonymkode: 1a1fa...25d Nei, jeg har 3 små barn. 😂 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ekkelt med kluten som er brukt på urin/avføring henges til tørk på skittenstøykurven 😵💫🦠 Anonymkode: 86592...3c5 Er det bedre at den får ligge oppi kurven og surne? Anonymkode: 93fff...df4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå