Gå til innhold

mens-koppen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mie_*
Skrevet

noen som har erfaringer med denne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så artikkelen i aftenposten i dag og syns virkelig det hørtes interesant ut. finnes noe slikt på apoteket?

Skrevet
Hva er det??  :overrasket:

Den såkalte "diva-cup'en" (den jeg har hørt om iallefall) er noe du fører inn i stedet for en tampong. Den har et "lager" hvor blodet samles. Når det er på tide, tas koppen ut og skylles. Og på'n igjen.

(For meg blir det vel mye blod.. Ved tampongbruk er det iallefall noenlunde festet og "gjemt" seg!)

Skrevet

Jeg kunne ærlig talt ikke tenke meg å prøve den. Ser for meg både det ene og det andre når man skal tømme den. Ikke at det er så delikat med hverken bind eller tamponger heller, men..

Skrevet (endret)

Mooncup

Koster litt under 200 kroner, så den er kanskje verd et forsøk? :)

Endret av Iceglow
Skrevet

Jeg har brukt Divacup i snart to år, og er veldig fornøyd.

Til dem som sier æææææsjjj, kan jeg bare si at etter en stund med koppen, virket både bind og tamponger mye eklere.

Skrevet

Får man kjøpt den på apoteket?

Og er det sånn "one size fits all"? Tenker på pessarer, de må jo gyn eller noe sånt tilpasse...

Skrevet

Det høres skikkelig kvalmt ut.

Skrevet

Og er det sånn "one size fits all"? Tenker på pessarer, de må jo gyn eller noe sånt tilpasse...

Såvidt jeg vet, får man den kun på nettet.

Det er to størrelser, en for kvinner under 30 som ikke har født barn, og en for alle oss andre... Det er musklene som holder den på plass.

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte på Mooncup, og der er det to størrelser. Det er ikke SÅ nøye at de sitter helt perfekt som ved pessar, på det viset er det mer rett å sammenlikne de med tamponger, de fleste passer til en av de :)

Grunnregelen er:

A er etter vaginal fødsel, eller etter fylte 30 år.

B er før vaginal fødsel, eller før fylte 30 år.

Endret av Iceglow
Skrevet

Høres kjempeskummelt ut! Tenk hvis koppen 'velter' og innholdet flommer ut på et svært upassende tidspunkt?

Hvis bind el tampong lekker så blir skaden i allefall litt begrenset... ;)

Skrevet

Jeg har også brukt denne i årevis. Det er verken ekkelt eller skummelt.

Etter litt øvelse er det null probelm.

Det som er praktisk er at den kan brukes under hele mensperioden, om du har stor eller liten blødning. Og for meg som hadde store problemer med soppinfeksjoner pga bind og tamponger, ble dette redningen!

Da jeg kjøpte den for maange år siden kostet den 500. Så derson den nå kun koster 200, er det virkelig verdt pengene. Dersom du sammenligner med hvor mye penger du bruker på bind og tamponger, så er det ikke såå mye penger.

Anbefales!

Skrevet

Takk for svar!

Har lyst til å prøve, for jeg synes det blir lukt når jeg har mensen, også når jeg bruker tamponger...

Har en sperre mot å kjøpe ting på nettet, da vet ikke helt hvorfor :forvirret: (Men har jo bestilt flybiletter flere ganger, og det har ikke vært noe problem)

Skrevet
Høres kjempeskummelt ut! Tenk hvis koppen 'velter' og innholdet flommer ut på et svært upassende tidspunkt?

Hvis bind el tampong lekker så blir skaden i allefall litt begrenset...  ;)

Jeg kan ikke se for meg hvordan det skulle være mulig.

Skrevet

Jeg digger min divacup. Er fremdeles nybegynner, har brukt den i omtrent 3 'menser' og kan ikke tenke meg å gå tilbake til bind og tamponger. Jeg skifter min i dusjen om morgenen, og på badet om kvelden. Selv om jeg blør ganske friskt holder det uten antydning til lekkasjer, og etter litt trening er det ikke noe vanskelige å sette den på plass og ta den ut igjen. Jeg slipper å passe på å ha tamponger i veska, og kan faktisk glemme at jeg har mensen. Rett og slett deilig. Jeg føler meg ren, og mye friskere enn med en bleie i trusa, eller en vattdott stappet opp. Dessuten er det miljøvennlig og billig.

Skrevet

Gisp, jeg føler meg fullstendig utenfor. Nå har jeg lest masse om menskoppen både her og andre steder og føler det som om jeg har vært utestengt fra verden i utrolig mange år, for dette har jeg aldri hørt om, og det virker jo helt strålende. Må definitivt investere i en sånn. Kan ikke skjønne at noen synes det virker ekkelt heller, det virker jo bare helt genialt enkelt. Og i det lange løp, billig og miljøvennlig.

Men dere som har peiling - går det helt fint å sove med en sånn om natten..?

Og er det ikke krøkkete/vondt/vanskelig å få den ut? Jeg har alltid gått rundt med en skjult angst for at tråden til tampongen skal forsvinne på mystisk vis, så jeg ser for meg at jeg kommer til å engste meg dagen lang for at jeg ikke skal få koppen ut igjen og må dra til legevakten om kvelden før jeg skal legge meg :ler:

Leste også på mooncup-pekeren at koppen har vært koblet til økt risiko for endometriose, på samme måte som tampong. Tror jeg er i risikosonen der, så det er den eneste innvendingen jeg har, men det er visst ingen som vet noe særlig sikkert...

Skrevet

Det går helt fint å sove med den.

Det hender at den har sklidd litt langt opp, men det har ikke vært noe problem å få tak i den til nå. Bare presser litt nedover først.

Gjest Gjest_Cuba_*
Skrevet

Hm.. høres jo bra ut dette da..

men klarer liksom ikke helt se for meg hvordan den fungerer..

når dere skal tømme den.. er den så full at dere få være forsiktige så det ikke skvulper over..? litt kjedelig å miste den da, så "fosser" en hel dags mensen utover badegulvet.. :overrasket:

he he..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...