Gå til innhold

Barn som er negativ på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min har tre gutter på 8, 10 og 11 år, og hele familien er på besøk hos oss med jevne mellomrom. Vi bor på stor eiendom og har mye plass til utelek både sommer og vinter, i tillegg har vi en baby så det er enklere for oss at de kommer hit. Vi velger ofte å være ute når de er på besøk, og lager til aktiviteter som passer for barna, og vi voksne er også med og leker (vårt barn sover som regel, er uansett for liten til å leke med de.)

Eldstemann er bare misfornøyd uansett hva vi gjør på. Nesten med en gang de har kommet spør han når de skal dra, og fortsetter å spørre om det hvert 10. minutt.. Han spør også om vi kan gå inn, om han kan få spille på i-paden vår, og når han ikke får viljen sin setter han seg bare ned og vil ingenting (eller begynner å sloss med brødrene sine). Han vil ikke leke det vi foreslår, har ingen forslag til hva de kan leke, blir ikke med på brødrene sin lek.. Noen ganger henger de andre to seg på han, men det er alltid han som begynner å sutre.

Vi har lite mulighet til å være sammen med broren min og kona uten ungene, og vil jo også ha tid med nevøene våre, men føler stemningen blir så ødelagt av at ene nevøen er så negativ. Er det bare sånn unger i 10-årsalderen er? Er det virkelig ingenting annet enn data og spilling som er kult? Jeg skulle ønske vi kunne være sammen og ha det moro, uten at stemningen blir ødelagt hver gang..

Anonymkode: 9dcd2...311

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette er ganske så normalt i den alderen der. Jeg mistenker at foreldrene tyr til nettbrett osv som barnevakt ofte. De har 3 gutter😅

• Liker 19
Skrevet

Høres ut som han er en liten tenåring? Om et par år så er han 13, så det blir nok ikke bedre.

• Liker 8
Skrevet

Skjønner at han er missfornøyd hvis dere alltid må være ute. Ikke alle er utemennesker.

Anonymkode: 3c8c5...4e3

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner at han er missfornøyd hvis dere alltid må være ute. Ikke alle er utemennesker.

Skulle si det samme. Det er ikke alle som trives med å være ute, og det må være greit syns jeg. Folk er forskjellige. 

Anonymkode: 6cb50...b71

• Liker 8
Skrevet

Pm 11-13år kommer det en ny tråd skrevet av broren din hvor lei han og konen er av å henge med deres barn🤣

Anonymkode: 0d5e3...8cb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke blir de det heller, når nettbrettet står å venter.

Gutten er nok bare skjermskadet.

Da er alt annet kjedelig og drit. Han har overwatch å spille i kveld, skjønner du ikke?

• Liker 5
Skrevet

Høres ut Simen vanlig tenåring, familiebesøk er vel ikke det helt store😉

Anonymkode: e7eda...e3a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Broren min har tre gutter på 8, 10 og 11 år, og hele familien er på besøk hos oss med jevne mellomrom. Vi bor på stor eiendom og har mye plass til utelek både sommer og vinter, i tillegg har vi en baby så det er enklere for oss at de kommer hit. Vi velger ofte å være ute når de er på besøk, og lager til aktiviteter som passer for barna, og vi voksne er også med og leker (vårt barn sover som regel, er uansett for liten til å leke med de.)

Eldstemann er bare misfornøyd uansett hva vi gjør på. Nesten med en gang de har kommet spør han når de skal dra, og fortsetter å spørre om det hvert 10. minutt.. Han spør også om vi kan gå inn, om han kan få spille på i-paden vår, og når han ikke får viljen sin setter han seg bare ned og vil ingenting (eller begynner å sloss med brødrene sine). Han vil ikke leke det vi foreslår, har ingen forslag til hva de kan leke, blir ikke med på brødrene sin lek.. Noen ganger henger de andre to seg på han, men det er alltid han som begynner å sutre.

Vi har lite mulighet til å være sammen med broren min og kona uten ungene, og vil jo også ha tid med nevøene våre, men føler stemningen blir så ødelagt av at ene nevøen er så negativ. Er det bare sånn unger i 10-årsalderen er? Er det virkelig ingenting annet enn data og spilling som er kult? Jeg skulle ønske vi kunne være sammen og ha det moro, uten at stemningen blir ødelagt hver gang..

Det er vanlig at barn på den alderen er mutte, negative og syntes alt utenom skjerm er kjedelig. Å spørre om å dra hjem hvert 10 min burde foreldrene satt stopper for og nevne noe om folkeskikk. Han ville vel hjem til skjermen sin. 

Hadde det vært meg så hadde jeg satt grenser for skjermbruken til x antall timer pr dag. og sagt at om han ikke var oppførte seg ordentlig på besøk  så blir det ikke noe mer skjerm den dagen.

Anonymkode: 302f1...3d4

• Liker 14
Skrevet

Høres passe uoppdratt ut, spør du meg. 

Altså, det er helt vanlig at de gjerne vil hjem og synes familiebesøk er døllt. Men å mase hvert tiende minutt i den alderen der er godt uttafor folkeskikken med mindre det er diagnoser involvert. 

Anonymkode: 8969a...074

• Liker 10
Skrevet

Hadde det vært meg, hadde jeg latt han sitte inne og spilt på iPaden, så kan dere andre være ute og kose dere 🙂

Anonymkode: 52375...d9f

• Liker 12
Skrevet

Enig med vedkommende over her som sier ingen er uoppdragen. Det er helt greit å syntes dette er kjedelig, men at foreldrene tillater oppførselen er jo horribelt. Kanskje de kan la barnet være hjemme alene neste gang i stedet for å være med, om ståa er så kjedelig for han? 

Anonymkode: 2cda7...f5c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Spør broren din om eldste har det så kjipt som det virker som, og spør om han har forslag til hva dere kan gjøre annerledes. Enten kommer han med noen forslag, eller så tar han en prat med sønnen sin (oppdragelse å sånn)

Anonymkode: 723a2...e4d

• Liker 5
Skrevet

Han sitter ikke bare og spiller når han er hjemme, så det er ingen automatikk i at det å dra hjem betyr at han får spille. Vi er ofte ute fordi tre gutter i den alderen inne kan bli litt heftig å ha innendørs. De to yngste leker også mye bedre ute. Men når vi er inne er det samme greia, han vil ingenting, vil bare hjem, vil ikke spise det vi lager til (selv om han liker maten).

Jeg også hadde da mine favorittaktiviteter da jeg var liten, men jeg kunne jo gjøre andre ting også! Og da jeg var på besøk så hadde jeg lært at da oppførte vi oss fint. 

Jeg synes det er litt sårt, for jeg er jo glad i guttene og vil gjerne finne på ting med de, vil ha et godt forhold til de. 

TS

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor må DERE bestemme hva de skal gjøre ute? Mulig lekene er mer tilpasset de yngste? Må dere være ute hver gang? Kan ikke de få se en film sammen av og til?

• Liker 9
Skrevet

Helt vanlig. For det første begynner familiebesøk å bli gørr-kjedelig i den alderen der, og for det andre er det også i den alderen det er stort spenn i kognitiv modenhet. Noen syns det er kjempegøy å leke ute med familien, andre har vokst fra det. De kan gjerne være med en liten stund, før de ikke orker mer. Skjønner godt at barnet vil hjem, når alternativet er tvangs-«kos». Det dere voksne syns  er gøy og koselig, er gjerne milevis fra det barn i den alderen liker å bruke tiden sin på.

Anonymkode: d49b7...d11

• Liker 3
Skrevet

Bare vent. Mine to gutter var helt tause fra de var 13 til de ble 18.

Anonymkode: 495c0...fe0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han sitter ikke bare og spiller når han er hjemme, så det er ingen automatikk i at det å dra hjem betyr at han får spille. Vi er ofte ute fordi tre gutter i den alderen inne kan bli litt heftig å ha innendørs. De to yngste leker også mye bedre ute. Men når vi er inne er det samme greia, han vil ingenting, vil bare hjem, vil ikke spise det vi lager til (selv om han liker maten).

Jeg også hadde da mine favorittaktiviteter da jeg var liten, men jeg kunne jo gjøre andre ting også! Og da jeg var på besøk så hadde jeg lært at da oppførte vi oss fint. 

Jeg synes det er litt sårt, for jeg er jo glad i guttene og vil gjerne finne på ting med de, vil ha et godt forhold til de. 

TS

Må han være med da? Kan han ikke bare være hos en venn den dagen? Når han blir 12-13 kan han jo være hjemme alene også. Ser ikke poenget i å drasse noen som bare klager med seg med mindre det er en spesiell anledning.

Er han introvert så er det mye deiligere å være hjemme uansett, selv om man gjør samme tingene så føles det bedre hjemme. 

Veldig sjeldent barn syntes det er gøy med familiebesøk uansett, jeg har endeløse minner av å kjede dritten ut av meg i timesvis, å måtte sitte i en stol eller på gulvet og stirre i taket mens voksne skravlet i århundrer. Kan aldri huske å ha noen gang hoppet i glede når noen sa vi skulle på familiebesøk. Setter mer pris på det nå som voksen da jeg faktisk kan delta i samtaler. 

Anonymkode: 901de...c35

• Liker 7
Skrevet

Jeg hatet også familiebesøk men jeg var godt oppdratt og spurte såklart ikke om å få gå hjem eller sa høyt foran de vi var hos at jeg kjedet meg.. Foreldrene burde ha lært en som nå er 11 dette for lenge siden. 

Ville tatt en prat med broren din og sagt at du synes det er kjipt at nevøen din er så negativ til å være på besøk hos dere og spurt broren om han har noen forslag til løsninger, bare for å høre hva han synes og sier om det. Kanskje han heller kunne dratt til en venn eller noe i blant så kunne de besøkt dere med de 2 yngste bare. 

Anonymkode: 8bf61...af7

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må han være med da? Kan han ikke bare være hos en venn den dagen? Når han blir 12-13 kan han jo være hjemme alene også. Ser ikke poenget i å drasse noen som bare klager med seg med mindre det er en spesiell anledning.

Er han introvert så er det mye deiligere å være hjemme uansett, selv om man gjør samme tingene så føles det bedre hjemme. 

Veldig sjeldent barn syntes det er gøy med familiebesøk uansett, jeg har endeløse minner av å kjede dritten ut av meg i timesvis, å måtte sitte i en stol eller på gulvet og stirre i taket mens voksne skravlet i århundrer. Kan aldri huske å ha noen gang hoppet i glede når noen sa vi skulle på familiebesøk. Setter mer pris på det nå som voksen da jeg faktisk kan delta i samtaler. 

Anonymkode: 901de...c35

Poenget er at om man forklarer litt om realiteter, mener ikke kjefting eller å rakke ned på gutten, men fortelle hvordan verden fungerer. Den fungerer slik at man blir med å besøke familie, er høflig og innstiller seg på å gjøre det beste ut av det. Svært mange barn og hvertfall prepubertale barn og Tenåringer er veldig negative men om man krever av dem og de blir med og selvsagt at de skjønner at det er sånn det blir fordi de voksne er konsekvente, så har de det ofte fint likevel. Det handler om at den holdningen de har nå blir med videre. Snart har man barn som ikke gidder noe som helst det ikke er en gevinst i eller er veldig lystbetont. Helst vil de gjøre ingenting, og etterpå vil de bli depressive fordi de gjør ingenting. 

Anonymkode: 302f1...3d4

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...