Gå til innhold

Isolert med korona. Kan vi reise ned på stranda i nærhetwn å mate ender?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Vel. Smittesporerne her i byen tillot en venninne av meg med covid (i isolasjon) å kjøre meg til teststasjonen i dag. (?)

Men da hadde jo du allerede testet positivt med hurtigtest, så da var dere syke og i isolasjon begge to.

Anonymkode: ed4de...107

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjenferdet skrev (16 minutter siden):

Har man lov til å få besøk av andre som også har covid hvis begge sitter i isolasjon?

Ingen av dere skal jo gå ut av huset, så hvordan tenkte du dere skulle besøke hverandre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vås? Dette har det stått om i avisene i hele landet. Bor du under en stein? 

Her er en artikkel; https://www.drammen.kommune.no/om-kommunen/aktuelt/aktuelt-korona/folk-i-karantene-blir-sjekket/

Heter koronakontrollører. Altså feil navn, men  real sak 😉

Anonymkode: 4c446...b16

Denne artikkelen er fra i fjor, reglene endrer seg hele tiden. 

Hvordan kan kontrollørene bevise at noen ikke er hjemme? Folk kan sove, være i dusjen, la være å åpne. 

Anonymkode: ce854...a52

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva fikk deg til å ta en test på toalettet etter en fysioterapitime? Følte du på noen symptomer? Hadde du en anelse, siden du ville teste deg så kjapt? Isåfall skulle du ha testet deg før du gikk ut hjemmefra, stakkars fysioterapeuten du var hos og de andre du møtte på din vei..

Jeg hadde testet negativt et par dager før, men ja, jeg gjorde absolutt en feil da jeg ikke testet meg før jeg gikk til behandling. Poenget var at det virker som det er lov å gå tur? Eller kanskje ikke, men at de sa det fordi jeg i utgangspunktet ikke hadde andre muligheter til å komme meg hjem. Bedre å gå tur enn å ta buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Isolasjon betyr at du ikke kan bevege deg utenfor egen hage om du har hus. Ikke ut av leiligheten om du bor i leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere skal jo gå ut av huset, så hvordan tenkte du dere skulle besøke hverandre?

Da var det rart at smittesporerne sa at venninnen fikk lov til å hente meg og kjøre meg til teststasjonen? 
(Jeg er for øvrig ikke i isolasjon nå lenger ☺️)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller kanskje ikke, men at de sa det fordi jeg i utgangspunktet ikke hadde andre muligheter til å komme meg hjem. Bedre å gå tur enn å ta buss.

Du måtte jo komme deg hjem ja, og det uten å ta taxi eller kollektivtransport, og heller ikke ringe venner eller familie for å komme og hente deg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det rart at smittesporerne sa at venninnen fikk lov til å hente meg og kjøre meg til teststasjonen? 
(Jeg er for øvrig ikke i isolasjon nå lenger ☺️)

Men test måtte du jo ta. Besøk må du ikke ha.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange som egentlig har blitt smittet eller spredd smitte i testkø eller til og fra teststedet...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man har hage eller eget uteparti, kan man lufte hunden der. Hvis ikke må man be venner, familie eller naboer om hjelp. Det er det samme om man bor i blokk og skal kaste søppel, f.eks, man kan ikke gå i felles trappeoppgang eller inn i en heis hvis man har korona, da må man be naboer om hjelp, avtale at man setter søpla utenfor døren, så tar en nabo den videre.

Men søpla får jo korona da.. 

Anonymkode: 251e6...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (5 minutter siden):

Jeg lurer på hvor mange som egentlig har blitt smittet eller spredd smitte i testkø eller til og fra teststedet...

Enig, det har jeg tenkt på hele veien. Her i byen jeg bor, sitter vi heldigvis i hver vår bil i kø.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men søpla får jo korona da.. 

Anonymkode: 251e6...c21

Det går an å være forsiktig, den syke tar på engangshansker, tar deretter en ekstra pose på søpla, setter den ut, også kommer naboen og tar den videre, med engangshansker på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte varer på døren når jeg var syk, det er det folk gjør hvis man ikke har noen som kan hjelpe seg. Apotekvarer kan bestilles på nettapotek.

Det er faktisk ikke alle steder i landet man kan bestille mat på døren, nei.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (4 minutter siden):

Det er faktisk ikke alle steder i landet man kan bestille mat på døren, nei.

Da må man være kreativ. Hvis man da ikke har noen venner eller bekjente/naboer som kan hjelpe med én ukeshandling, så får man søke på sosiale medier etter noen man kan betale for å få den hjelpen. Man skal ikke under NOEN omstendigheter gå i butikken når man er i isolasjon!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har hage eller eget uteparti, kan man lufte hunden der. Hvis ikke må man be venner, familie eller naboer om hjelp. Det er det samme om man bor i blokk og skal kaste søppel, f.eks, man kan ikke gå i felles trappeoppgang eller inn i en heis hvis man har korona, da må man be naboer om hjelp, avtale at man setter søpla utenfor døren, så tar en nabo den videre.

Dersom man har mulighet til å gå en tur med hunden uten å komme i nærheten av noen, så er vel det bedre enn å risikere å smitte hundelufteren? 

En ting er om noen handler for deg. Da kan de sette varene utenfor døren, så kan du vente med å åpne til de har gått. Men om noen faktisk skal hente søpla de, eller hunden din. Ta på noe du har tatt på. Da er det reell sjanse for smittespredning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt er i isolasjon nå, men vi måtte jo ta PCR test og dermed bar det avgårde på bussen til og fra teststedet. Vi har ikke bil. Vi møtte nok flere folk enn du møter på en tom strand, da vi bor i byen. 

Anonymkode: afb65...4df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må man være kreativ. Hvis man da ikke har noen venner eller bekjente/naboer som kan hjelpe med én ukeshandling, så får man søke på sosiale medier etter noen man kan betale for å få den hjelpen. Man skal ikke under NOEN omstendigheter gå i butikken når man er i isolasjon!!!

I utgangspunktet enig. Men om man ikke har andre muligheter, lar man ikke barn og dyr gå uten mat i seks dager. Hva om man har en nyfødt og ikke ammer? Babyen kan ikke få noe annet en morsmelk og mme. Den overlever ikke seks dager uten melk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (5 minutter siden):

I utgangspunktet enig. Men om man ikke har andre muligheter, lar man ikke barn og dyr gå uten mat i seks dager. Hva om man har en nyfødt og ikke ammer? Babyen kan ikke få noe annet en morsmelk og mme. Den overlever ikke seks dager uten melk.

I krisetilfeller går det an å ringe nærbutikken og be dem plukke sammen varene for deg, også kan de møte deg utenfor butikken/ evt sette varene utenfor butikken på et avtalt tidspunkt, og du kan vippse betaling eller lignende. Ikke gå inn i butikken hvor dere kan smitte andre kunder og ansatte!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er altså så sjokkert over innstillingen til enkelte her, og tiltaksløsheten.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 time siden):

Vel. Smittesporerne her i byen tillot en venninne av meg med covid (i isolasjon) å kjøre meg til teststasjonen i dag. (?)

Men det var jo kanskje ikke så lurt hvis du ikke er positiv selv.. 😬

Håper hun kjører deg dit igjen om en uke hvis du får negativt resultat denne gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...