Rothauet Skrevet 20. oktober 2005 #1 Skrevet 20. oktober 2005 Heisann Jeg er 28 år gammel. Da jeg var 9 år gammel var jeg fullt opptatt med å hoppe strikk og leke med vennene mine. Gutter var overhodet ikke intressant for meg på denne tiden. Den interessen tok seg derimot opp i 13- 14 års alderen da foreskelsene var mange. Jeg var kanskje litt umoden jeg vet ikke, jeg husker nemlig ikke om interessen for gutter, klær og sminke var større hos venninnene mine. Sminke var uansett uaktuelt å bruke før man i det minste var 15 år gammel i mitt hjem. Dette er mitt utgangspunkt, så derfor har jeg litt vanskelig for å svelge at niåringen til mannen min bruker mascara og øyenskygge, prater om sexy rumper og hva slags gutter hun er forelska i. Jeg synes det er forferdelig trist at hun ikke vil være barn lenger, det er jo tross alt ikke mange årene barndomstiden varer. Samtidig er jeg redd for hva slags signaler hun sender ut til andre, mannfolk som er ute etter jentunger..... Når jentungen er her hos oss har jeg vist min misnøye overfor sminkingen, og hun får ikke lov til å bevege seg utedørs med den på. Hun har vært å kjøpt seg noen støveletter med høye hæler på ( str. 35 !! at de selger støveletter med så høye hæler på til barn synes jeg er horribelt) Disse skoene får henne til å se ut som en " lolita" og jeg blir rett og slett litt dårlig av å se henne gå i dem. Allikevel synes jeg ikke det er min plass å nekte henne å gå i dem. Huff nå føler jeg meg som en gammel grinebiter, men det er jo noe som jeg tenker mye på, også på hvordan de neste årene framover vil bli, det kan jo virke som hun allerede er på tur inn i puberteten.... Setter pris på innspill Sukk fra Rothauet
Far til 2 Skrevet 20. oktober 2005 #2 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg er helt enig med deg. Jeg synes det er synd at barn ikke kan være barn lenger enn det de er. Har selv 2 barn hvorav det eldste har begynt å snakke om det annet kjønn, mens den yngste heldigvis fortsatt er det barnet jeg mener det er. Samtidig synes jeg det er galt at noen foreldre kler barna som "lolita'er" når vi vet hvor utsatt de kan være. Jeg vet desverre ikke hvordan det kan stoppes ettersom trykket er så enormt fra omgivelsene (reklame, nabo barn og andre voksne).
Gjest Piper Skrevet 20. oktober 2005 #3 Skrevet 20. oktober 2005 Først vil jeg si at det er ikke sikkert de skoene er beregnet på barn, for det finnes faktisk voksne damer som bruker størrelse 35. Når det er sagt, syns jeg faktisk at moren har et større ansvar enn det du har. Helt greit at dere har regler i deres hjem, men når moren til barnet ikke følger dette opp er det ikke lett for dere heller. Selv om noen blir fortere modne, er det foreldrenes ansvar å vise barna hvem som bestemmer. For man bestemmer faktisk voer en 9 åring. Jeg personlig hadde aldri akseptert at en 9 åring brukte sminke, for det syns jeg hun er for ung til. Men beklageligvis begynner de tidligere nå ennd e gjorde før, og det er vanskelig for oss å følge med. Men barn bør få være barn så lenge som mulig, men det er heller ikke lett å få det til, om alle venninne får lov av sine foreldre. Det er jo også et kjent fenomen, at visse bryr seg katten om hvordan barna går kled, eller at de rett og slett ønsker at barna skal se mer voksen ut enn de er. Foreldre som vil ha "kule" barn, men som egentlig får den motsatte effekten i mine øyne. Fortsett med de reglene dere har, for jenten har godt av å vite at hun er for ung til å bruke sminke ol. Når det kommer til skoene, så har moren tross alt kjøpt de til henne, og dere kan jo for så vidt ikke nekte henne å bruke de. Om dere da ikke går ut og kjøper nye selv.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #4 Skrevet 20. oktober 2005 Sko str 35 for damer finnes fordi det er mange damer med denne skostørrelsen. Mange har fått mensen ol i en alder av 9 år (min bestevenninne i oppveksten fikk i alle fall det..) Sminke på barneskolen er ikke nødvendigvis det samme som å ha begynt med sminke. Jeg brukte sminke på slutten av barneskolen på "kle seg opp modus", sluttet da jeg
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #5 Skrevet 20. oktober 2005 begynte på u-skolen. Og så begynte jeg "på orntlig" da jeg var ca 15-16.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #6 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg begynte selv med sminke på barneskolen, men etter noen uheldige kombinasjoner av rosa og blått , tok mamma et sminkekurs med meg og lærte meg å legge litt diskre øyenskygge. fikk også forbud mot sort maskara, men fikk lov å bruke brun.... Kan du ikke høre om hun er intressert i at du lærer henne litt da, men ta det opp på en måte slik at det er intressant. For all del ikke gjr det slik at hun føler at du angreper henne, for det kommer du ingen vei med. Hva synes faren om dette da? Kan ikke han ta det opp med moren, visst han er enig i ditt synspunkt???
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2005 #7 Skrevet 20. oktober 2005 Barn i den alderen bør få lov til å prøvesminke seg, men ikke gå ut av huset med krigsmaling på At de begynner å bli opptatt av klær og smykker er vel naturlig, men det er nok vi som foreldre som må styre utviklingen. Barn med bar mage er ikke pent, og når de blir stæsjet opp som "små voksne" så syns jeg at noe skurrer. Skillet mellom hvordan litt eldre barn, ungdom og voksne er blitt visket ut, men vi skal likevel la barn være barn også i klesveien. At en 9 åring går rundt i høye hæler, syns jeg ikke noe om. Og tar man på et kort-kort skjørt og en topp som viser bare skuldre eller mage, ja da blir det helt, helt feil. Nå er heldigvis bar-magemoten over, takk og pris Jeg syns du bør snakke med mannen din, og få han til å snakke med sin eks. La de i felleskap sette grenser for hvordan jenta skal få lov til å kle seg/sminke seg. Høye hæler er ikke så bra for ryggen hennes heller, og man kan jo prøve å argumentere dette overfor barnet (og moren) Det er sikkert ikke lett for deg som stemor å se på dette, men du kan jo kanskje snakke forsiktig til henne om sminke og allergi, og at det er lurt å vente noen år til. Lykke til
Gjest Violetta Skrevet 20. oktober 2005 #8 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg har selv en niåring, men hun er langt fra opptatt av sminke. I den grad hun interesserer seg for det er det i lek ved å kle seg ut. Hun er heller ikke så opptatt av klær, har hun noe som er helt og noenlunde rent er det ok. Jeg vet at andre i klassen hennes kler seg med korte topper og skjørt, til og med på skolen. Jeg synes rett og slett det er vulgært. De er ikke tenåringer, de er ikke voksne, de er barn og bør få være det en stund til. Voksentiden kommer uansett fort nok. Jeg tror likevel ikke et totalt forbud mot sminke er rett når hun først har begynt å eksperimentere. Jeg er enig i dem som foreslår litt opplæring i diskrè sminke, siden et totalforbud gjerne bare vil føre til trass.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #9 Skrevet 20. oktober 2005 Hmmmm dette er nok veldig forskjellig fra jente til jente. Niesen min på 12 år er ikke opptatt av sminke og gutter. Klær er hun begynt å interessere seg for, så resten kommer vel snart. Men hun går jo også i 7 ende klasse. Synes det er helt greit at du og mannen din innfører regler hjemme hos dere, så får heller moren hennes ta bestemmelser hjemme hos de... Er ikke mer å gjøre med det, tror moren blir sur hvis du skal lære henne å oppdra datteren hennes.
Gjest Violetta Skrevet 20. oktober 2005 #11 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg husker forresten veldig godt at klasseforstanderen vår (ja det het det da) tok to av jentene i klassen med seg på do og vasket av dem sminken en dag de hadde sminket seg. Jeg mener dette var i sjette klasse, altså var vi tolv år da.
Gjest gjest1 Skrevet 20. oktober 2005 #12 Skrevet 20. oktober 2005 Har selv en ti-åring som begynner å snuse litt på dette med klær ogsminke. Jeg har valgt å kjøpe "skikkelig" sminke, i lyse,duse farger og vi har tatt noen runder på hvordan ha på uten at det blir "krigsmaling" av det. Hun bruker ikke sminke på skolen, men gjerne hjemme og når hun skal pynte seg til f.eks bursdag. Men når det kommer til klær har jeg absolutt siste ordet! Korte topper , magen bar og pinnkorte skjørt er ikke aktuelt! Og selv om hun kan låne mine sko (hun bruker samme str som meg) er høye hæler uaktuelt!(Bare tenk på rygg, knær og ankler!) Har hatt mang en prat med henne om det å komme i puberteten, mensen osv, og ikke minst på forskjellen mellom voksen og barn. Jeg håper og ber om at vi kan fortsette å ha et forhold som er så trygt at hun kan komme til meg når hun lurer på ting! Jeg synes det er horribelt med små-jenter som ser ut som de hører hjemme i en Lolita-film! Og som foreldre har vi et ansvar for å la ungene være unger så lenge de faktisk er det. Ei jente på 9-10 år er ingen mini-kvinne!
Calla Skrevet 21. oktober 2005 #13 Skrevet 21. oktober 2005 Merker at jentene er tidligere ute nå enn da jeg var på den alderen ja.. Selv om jeg fikk mens da jeg var 11, oppførte jeg meg fortsatt som et barn og begynte ikke med sminke før jeg var 13. Nå ser jeg jo jenter i 9-10års alderen som går kledd akkurat som de som er 14.. (her om dagen så jeg en som maks var 10år, og hun hadde ikke bare kort skjørt og kort topp, men piercing i tunga!!..men det har jo lite med saken å gjøre..ble bare litt sjokka!) Men, er enig i det flere her sier at det sikkert kan være lurt å gi et lite "sminkekurs", heller gjøre sminking til noe man kan ha det gøy med hjemme...og ikke noe man trenger å bruke på skolen osv.. Og så kan man jo lære henne litt om hår osv.. Det å bruke hårkurer og slikt er jo morro og veslevoksent men også litt mer uskyldig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå