AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Hei! Skulle tatt noen blodprøver, ikke viktig hva, men er ganske standard + noe ekstra. Uansett, kan jeg be fastlegen om å ta de over helsenorge f.eks? Og at hun får rekvirert dem? Eller må jeg dra innom en privat klinikk og teste meg selv der? Anonymkode: ad275...5ff
PurpleRain Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Du vel ta kontakt med legekontoret og si hvilke prøver du ønsker og hvorfor, så ta dem der? 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Du kan be om å få ta blodprøver hos fastlegen men du må jo oppgi en grunn ikke bare "bestille" blodprøver. Man kan ta samtalen om at man ønsker det og hvorfor som e-konsultasjon men det er jo da opp til fastlegen om det er nok eller om de også vil ha deg inn til time. Anonymkode: 86c90...88f 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Det letteste er jo å bestille en legetime og forklare hva du ønsker å sjekke og hvorfor, så tar de bare blodprøvene på legekontoret etter timen hvis fastlegen er enig i at det er noe som kan/bør sjekkes (det gjør mitt legekontor iallfall). Unntaket er jo noen få blodprøver som må tas på spesifikke tidspunkt som man kanskje må komme tilbake for eller bli sendt til furst for. Anonymkode: 86c90...88f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 Du får ikke ta blodprøver bare fordi. Legen må si seg enig i at de skal tas. Som andre skriver, det er greiest at du bestiller en legetime og legger fram ditt ønske der. Anonymkode: 586d0...993 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 Så jeg må innom Furst feks og teste meg for hva jeg vil der, med andre ord. Takk for oppklaring Anonymkode: ad275...5ff
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 PurpleRain skrev (12 minutter siden): Du vel ta kontakt med legekontoret og si hvilke prøver du ønsker og hvorfor, så ta dem der? Funker ikke, dessverre. Men heldigvis har vi Furst her i landet, kan testes for hva du vil der. Anonymkode: ad275...5ff
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #8 Skrevet 22. januar 2022 Finnes det forresten andre lignende tjenester som Furst, noen som vet? Volvat tilbyr vel ikke dette? Anonymkode: ad275...5ff
Mezzosoprena Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Finnes det forresten andre lignende tjenester som Furst, noen som vet? Volvat tilbyr vel ikke dette? Anonymkode: ad275...5ff Leger kan ikke rekvirere blodprøver uten at det ligger noe til grunn for dette. Men det er vel en grunn til at du ønsker disse blodprøvene tatt? Og Volvat tar blorprøver, men jeg er heller ikke sikker på at du bare kan bestille der heller... 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Så jeg må innom Furst feks og teste meg for hva jeg vil der, med andre ord. Takk for oppklaring Anonymkode: ad275...5ff Nei det er legen som eventuelt rekviderer til Furst om det ikke er mulig å ta dem på legekontoret for å så sende til Furst (gitt at legekontoret bruker dem, det gjør mitt, men vet andre bruker andre lab'er til analyse). Du kan ikke bare møte opp uten at en lege har rekvidert, det være seg fastlegen eller en lege på en privat klinikk. Hvis du har en grunn til å ta blodprøver er det jo bare å si det til fastlegen så får du jo tatt de, høres ut som du vil ta noen blodprøver helt uten grunn og da forstår jeg ikke hvorfor. Anonymkode: 86c90...88f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det er legen som eventuelt rekviderer til Furst om det ikke er mulig å ta dem på legekontoret for å så sende til Furst (gitt at legekontoret bruker dem, det gjør mitt, men vet andre bruker andre lab'er til analyse). Du kan ikke bare møte opp uten at en lege har rekvidert, det være seg fastlegen eller en lege på en privat klinikk. Hvis du har en grunn til å ta blodprøver er det jo bare å si det til fastlegen så får du jo tatt de, høres ut som du vil ta noen blodprøver helt uten grunn og da forstår jeg ikke hvorfor. Anonymkode: 86c90...88f Du tar helt feil der. Du kan dra innom Furst, vente i skanken, og ta nøyaktig hva du vil ta. Mener det koster 500-1000,-, alt ettersom hva du skal ta. Også kan du selvsagt be de om å ikke sende blodprøvene til fastlegen din. Anonymkode: ad275...5ff
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #12 Skrevet 24. januar 2022 Er det noen her som har fått tatt blodprøver gjennom fastlegen, bare ved at dere har bedt dere om noen visse prøver? Anonymkode: ad275...5ff
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det noen her som har fått tatt blodprøver gjennom fastlegen, bare ved at dere har bedt dere om noen visse prøver? Anonymkode: ad275...5ff Jeg har spurt fastlegen om å ta blodprøver før, men da har jeg forklart hvorfor og hatt en samtale med ham om det. Han har alltid sagt ja. Anonymkode: df0ec...0f7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #14 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har spurt fastlegen om å ta blodprøver før, men da har jeg forklart hvorfor og hatt en samtale med ham om det. Han har alltid sagt ja. Anonymkode: df0ec...0f7 Men du har måttet møte opp til time hos han? Anonymkode: ad275...5ff
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #15 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du har måttet møte opp til time hos han? Anonymkode: ad275...5ff Ja. Men jeg kunne og skrevet til ham via e-konsultasjon på helsenorge om jeg ikke hadde ønsket time for å få hjelp. om du ikke er komfortabel med fastlegen din kan det være lurt å bytte. Er det noen ledige i nærheten? Anonymkode: df0ec...0f7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #16 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Men jeg kunne og skrevet til ham via e-konsultasjon på helsenorge om jeg ikke hadde ønsket time for å få hjelp. om du ikke er komfortabel med fastlegen din kan det være lurt å bytte. Er det noen ledige i nærheten? Anonymkode: df0ec...0f7 Er komfortable, men er så stress. Men kort forklart, jeg kan ikke bare be vedkommende om å ta en spesifikk blodprøve over e-konsultasjon? Om jeg legger ved en god begrunnelse i teksten. Anonymkode: ad275...5ff
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #17 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 19.15): Du tar helt feil der. Du kan dra innom Furst, vente i skanken, og ta nøyaktig hva du vil ta. Mener det koster 500-1000,-, alt ettersom hva du skal ta. Også kan du selvsagt be de om å ikke sende blodprøvene til fastlegen din. Anonymkode: ad275...5ff Og hvem følger opp blodprøvene dersom det er noe å følge opp??? Anonymkode: 41370...4c8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #18 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er komfortable, men er så stress. Men kort forklart, jeg kan ikke bare be vedkommende om å ta en spesifikk blodprøve over e-konsultasjon? Om jeg legger ved en god begrunnelse i teksten. Anonymkode: ad275...5ff Klart du kan spørre om å få rekvirert en spesifikk blodprøve over e-konsultasjon. Er legen enig i begrunnelsen får du det kanskje. Kanskje ikke. Det er kun legen som kan gi deg det svaret. Anonymkode: f6905...96c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #19 Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og hvem følger opp blodprøvene dersom det er noe å følge opp??? Anonymkode: 41370...4c8 Ingen, de får det tilsendt på telefon. Kjenner mange kroppsbyggere som gjør det slik, under kurene. Anonymkode: ad275...5ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå