Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg baker aldri. Som en del av nyttårsforsettet mitt hatt jeg idag bakt en formkake. Jeg brukte en fyrstikk for å teste og måtte steke den i 20 lenger enn det den egentlig skulle (ble 60min tilsammen) Jeg stekte den på 180 grader. I slutten la jeg aluminiumsfolie over den da den begynte å bli veldig mørk.

Problemet var at den ble alt for godt stekt rundt hele kaka. Bunn, sider og topp. 

Hva kan jeg gjøre annerledes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For høy varme

• Liker 3
Skrevet

Mulig ovnen var for varm? Pluss sette risten en hylle lavere?

Anonymkode: c321c...043

• Liker 2
Skrevet

Formater er faktisk ikke så lett å lage hvis man vil ha den saftig, det er så mye som skal stekes at det fort blir tørt utenpå og rått i midten. Mange dynker derfor slike kaker for å gjenopprette saftigheten der kaken er tørket ut... Hvis du har sånn svær form med hull i midten.

Prøv med mindre form, eller halver røra. Det ser ikke så fint ut, men formkaker er oppskrytt. ;)

Du kan bruke hvilken form du vil, brødform eller rund form. :)

Skrevet
loveli skrev (5 timer siden):

Formater er faktisk ikke så lett å lage hvis man vil ha den saftig, det er så mye som skal stekes at det fort blir tørt utenpå og rått i midten. Mange dynker derfor slike kaker for å gjenopprette saftigheten der kaken er tørket ut... Hvis du har sånn svær form med hull i midten.

Prøv med mindre form, eller halver røra. Det ser ikke så fint ut, men formkaker er oppskrytt. ;)

Du kan bruke hvilken form du vil, brødform eller rund form. :)

Jeg brukte brødform. Trodde at formkaker var enkelt så det var derfor jeg begynte med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...