Fru2020 Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Jeg baker aldri. Som en del av nyttårsforsettet mitt hatt jeg idag bakt en formkake. Jeg brukte en fyrstikk for å teste og måtte steke den i 20 lenger enn det den egentlig skulle (ble 60min tilsammen) Jeg stekte den på 180 grader. I slutten la jeg aluminiumsfolie over den da den begynte å bli veldig mørk. Problemet var at den ble alt for godt stekt rundt hele kaka. Bunn, sider og topp. Hva kan jeg gjøre annerledes?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Mulig ovnen var for varm? Pluss sette risten en hylle lavere? Anonymkode: c321c...043 2
Gjest loveli Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Formater er faktisk ikke så lett å lage hvis man vil ha den saftig, det er så mye som skal stekes at det fort blir tørt utenpå og rått i midten. Mange dynker derfor slike kaker for å gjenopprette saftigheten der kaken er tørket ut... Hvis du har sånn svær form med hull i midten. Prøv med mindre form, eller halver røra. Det ser ikke så fint ut, men formkaker er oppskrytt. Du kan bruke hvilken form du vil, brødform eller rund form.
Fru2020 Skrevet 22. januar 2022 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2022 loveli skrev (5 timer siden): Formater er faktisk ikke så lett å lage hvis man vil ha den saftig, det er så mye som skal stekes at det fort blir tørt utenpå og rått i midten. Mange dynker derfor slike kaker for å gjenopprette saftigheten der kaken er tørket ut... Hvis du har sånn svær form med hull i midten. Prøv med mindre form, eller halver røra. Det ser ikke så fint ut, men formkaker er oppskrytt. Du kan bruke hvilken form du vil, brødform eller rund form. Jeg brukte brødform. Trodde at formkaker var enkelt så det var derfor jeg begynte med den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå