Gå til innhold

Dere med barn med cøliaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser barnet ditt i løpet av dagen, uka? Lager dere alt fra bunn? Spises det brød, hjemmelagd, kjøpe brød? 

Akkurat fått diagnosen og leser at alt som kjøpes ferdig har så dårlig næringsinnhold. Sitter med dårlig samvittighet hver gang det spises enten pasta, brød, knekkebrød osv. Vi baker innimellom, men ikke hver dag.. Hvordan gjør dere dette? Har bedt om time til ernæringsfysiolog men det tar tid...... 

Anonymkode: 19769...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva spiser barnet ditt i løpet av dagen, uka? Lager dere alt fra bunn? Spises det brød, hjemmelagd, kjøpe brød? 

Akkurat fått diagnosen og leser at alt som kjøpes ferdig har så dårlig næringsinnhold. Sitter med dårlig samvittighet hver gang det spises enten pasta, brød, knekkebrød osv. Vi baker innimellom, men ikke hver dag.. Hvordan gjør dere dette? Har bedt om time til ernæringsfysiolog men det tar tid...... 

mannen pleide å bake et brød med bra næringsinnhold, men vi er litt av det for tiden, så nå bruker vi kjøpebrød. Dårlig løsning, og det plager meg, men det er ikke alltid så greitt i en travel hverdag. Har kjøpt brødbakemaskin som hun skal få med seg når hun flytter hjemmefra (hun er 18, fikk diagnose da hun var 8).

Vi synes det er enklere å lage sunne frokostblandinger enn sunne brød, så det har vært standard frokost i perioder. Kjøper den sunneste jeg finner, og blander glutenfri havregryn oppi for å drøye den. Havregrøt er jo og et sunt og glutenfritt frokostalternativ. Ellers prøver jeg å leve moderat lavkarbo selv, og det sammenfaller jo tildels med GF diett - f.eks lager jeg ofte omelett til lunsj til oss begge. Hiver en spiseskje chiafrø per person oppi eggene.

Når det gjelder pasta, så har det vært et problem inntil nylig, men det siste året har det kommet en del glutenfrie pastatyper laget på linsemel, kikerter, erter eller bønner på markedet. De anbefaler jeg sterkt, enten man spiser glutenfritt eller ikke.

Anonymkode: 12d5e...7d8

• Liker 1
Skrevet

Alt kan ikke lages fra bunn av, det hverken gidder jeg eller har tid til.

Han spiser kjøpebrød i ukedagene (er også dette han liker best), så baker jeg brød og scones i helgene.

Av pasta prioriterer vi smak, så der bruke vi bare Barilla uansett hva det inneholder eller ikke.

Anonymkode: 5c5cd...81d

Skrevet

Spiser kjøpebrød (shär fullkorn, spirebrød, rundstykker fra hattings). Spiser kick frokostblanding (dyrt!), og granola med Biola. Havregrøt.
Middag lager vi fra bunnen, men bruker jo pasta og panert fisk av og til. Mye grønnsaker og tran. 

Anonymkode: abc66...f16

Skrevet

Vår er 3 år og fikk diagnosen for 1 år siden denne mnd. Jeg har enda ikke turt å prøve meg på bakst, så her går det i kjøpebrød enda. Nå viser det seg at også jeg har cøliaki, så nå må vi vel dyppe tåa snart... Dog er jeg ikke spesielt glad i brødmat selv, men foccachia og slikt er jo snadder til en bedre lunsj! Her får vi endelig time hos ernæringsfysiolog i februar. Fikk beskjed om 3-4 mnds ventetid, men det ble visst over 1 år. Sykt. Men jeg har ikke purret eller mast heller, så anbefaler å prøve det hvis du virkelig ser behovet. 

Meld deg inn i facebookgruppa Barn med Cøliaki, der er det mange erfarne og lav terskel for stille spørsmål. Lite sure miner, som mange facebookgrupper med kjerringer i en viss alder holder til i 🤭

Anonymkode: 34a0f...9cc

• Liker 1
Skrevet

Vi har to barn med cøliaki. De spiser kjøpebeød i matpakka og jeg baker i helgene. Ellers er de fleste middagene laget fra grunnen og dermed glutenfrie. Stekt ris, gryteretter med poteter og andre røtter, mye fisk. Pølser og annen «barnemat» går det selvsagt også i. Begge barna har alltid en ekstra matpakke som alltid bor i sekken. Oppi der er det risnudler og buljong og GF knekkebrød. Da er det aldri stress at de er med noen hjem. På kurset vi fikk i starten, fra riksen, var at det viktigste at barna var mette og glade. Det er en stor overgang å gå over til glutenfritt. Blodprøven vil vise om dere er helt på villspor, men mett og glad har blitt mantra her. Alle blodprøver er fine likevel. Det tok over et år før eldste ble «frisk» på blodprøver med tanke på antistoffer og rundt 4 mnd for lillesøster. Begge tåler mat med spor av gluten. Støtter forslaget om å melde deg inn i gruppen på Facebook. NCF er også bra👍(Norsk cøliaki forening.) meld dere gjerne inn der. Lykke til:) Det ordner seg. Tenk så heldige vi er som har barn som blir helt friske med riktig kost❤️

Anonymkode: 43ba6...79f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har to barn med cøliaki. De spiser kjøpebeød i matpakka og jeg baker i helgene. Ellers er de fleste middagene laget fra grunnen og dermed glutenfrie. Stekt ris, gryteretter med poteter og andre røtter, mye fisk. Pølser og annen «barnemat» går det selvsagt også i. Begge barna har alltid en ekstra matpakke som alltid bor i sekken. Oppi der er det risnudler og buljong og GF knekkebrød. Da er det aldri stress at de er med noen hjem. På kurset vi fikk i starten, fra riksen, var at det viktigste at barna var mette og glade. Det er en stor overgang å gå over til glutenfritt. Blodprøven vil vise om dere er helt på villspor, men mett og glad har blitt mantra her. Alle blodprøver er fine likevel. Det tok over et år før eldste ble «frisk» på blodprøver med tanke på antistoffer og rundt 4 mnd for lillesøster. Begge tåler mat med spor av gluten. Støtter forslaget om å melde deg inn i gruppen på Facebook. NCF er også bra👍(Norsk cøliaki forening.) meld dere gjerne inn der. Lykke til:) Det ordner seg. Tenk så heldige vi er som har barn som blir helt friske med riktig kost❤️

Anonymkode: 43ba6...79f

Amen til det siste der. Det er klart det er en sorg å få en kronisk sykdom, og det er en sorg å miste all den maten og friheten som følger med. Men for en velsignelse det er å slippe å stå på medisiner resten av livet.

• Liker 1
Skrevet

Hvis storesøster har cøliaki - påvist gjennom gastroskopi - må lillesøster også ta gastroskopi da? for å få nav stønaden

Anonymkode: 24d20...263

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis storesøster har cøliaki - påvist gjennom gastroskopi - må lillesøster også ta gastroskopi da? for å få nav stønaden

det kommer an på lillesøsters blodprøver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lillesøster kan slippe gastroskopi så lenge hun er et lite barn og blodprøvene viser klar cøliaki. Hun slipper ikke alt fordi storesøster har diagnosen gjennom gastroskopi. Må ha diagnose fra lege for å gå stønaden.

Anonymkode: 5c5cd...81d

• Liker 2
Skrevet

Her går det i kjøpbrød eller glutenfri havregryn til frokost og lunsj. For det meste Frias Fibertoast eller havrebrød. Tar kun opp de brødskiver som skal spises og rister de i brødrister. Matpakke smøres på frossen om morgenen og er tint til lunsj.

Vanlige glutenfri middager, potet, ris, glutenfri pasta, kjøtt, kylling fisk, grønnsaker. Ofte rømme til, sjelden saus. Utenom pastasaus da, hjemmelaget eller kjøpt. 

Fine blodprøver, så tenker det er greit da. 

Anonymkode: 27484...3f7

Skrevet

Jeg fikk diagnosen cøliaki for 20 år siden, akkurat rett før jeg flyttet hjemmefra. Jeg har spist kjøpebrød og vanlig GF pasta hele veien og jeg har aldri manglet noe annet enn jern én gang på disse årene, og det hadde ikke med kostholdet å gjøre, jeg har også vært normalvektig hele tiden. Man kan veie opp for dette ved å velge passe sunne middager med mye grønnsaker og sunne proteinkilder. Så jeg tenker at du ikke trenger å bekymre deg for kjøpebrød osv!

Jenta mi på seks har spist glutenfritt i et år, og der har det også gått mye i både kjøpebrød og vanlig GF pasta, jeg hadde aldri fått i henne kjempegrovt hjemmebakt brød, müsli eller linsepasta. Jeg baker MASSE, men ikke veldig grov bakst, det blir ikke spist. Det går helt fint så lenge man spiser sunnere ting i tillegg. 

Men jeg må si jeg er imponert over innsatsen dere har lagt inn, hun får unektelig med seg noen gode vaner når hun flytter😊

Anonymkode: 30534...27d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk diagnosen cøliaki for 20 år siden, akkurat rett før jeg flyttet hjemmefra. Jeg har spist kjøpebrød og vanlig GF pasta hele veien og jeg har aldri manglet noe annet enn jern én gang på disse årene, og det hadde ikke med kostholdet å gjøre, jeg har også vært normalvektig hele tiden. Man kan veie opp for dette ved å velge passe sunne middager med mye grønnsaker og sunne proteinkilder. Så jeg tenker at du ikke trenger å bekymre deg for kjøpebrød osv!

Jenta mi på seks har spist glutenfritt i et år, og der har det også gått mye i både kjøpebrød og vanlig GF pasta, jeg hadde aldri fått i henne kjempegrovt hjemmebakt brød, müsli eller linsepasta. Jeg baker MASSE, men ikke veldig grov bakst, det blir ikke spist. Det går helt fint så lenge man spiser sunnere ting i tillegg. 

Men jeg må si jeg er imponert over innsatsen dere har lagt inn, hun får unektelig med seg noen gode vaner når hun flytter😊

har du prøvd linsepasta? vi bruker den veldig mye, og opplever at den smaker og oppfører seg helt likt vanlig pasta, og ungene reagerer ikke. Og vi er ganske kresne på pasta, brukte bare Barilla sin. Vanlig GF pasta er ikke et bra produkt å ha i kostholdet, så jeg ville strukket meg ganske langt for å bytte den ut med linsepasta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

har du prøvd linsepasta? vi bruker den veldig mye, og opplever at den smaker og oppfører seg helt likt vanlig pasta, og ungene reagerer ikke. Og vi er ganske kresne på pasta, brukte bare Barilla sin. Vanlig GF pasta er ikke et bra produkt å ha i kostholdet, så jeg ville strukket meg ganske langt for å bytte den ut med linsepasta.

Det går helt fint med vanlig GF pasta😊Man spiser noe sammen med den, både grønnsaker og proteiner. 

• Liker 2
Skrevet

Ts 

Tusen takk for mange gode svar. Ser de fleste av dere er flinke til hjemmelaget, hvert fall da til middag. Kan ikke skryte på oss at vi er flinke der heller. 

Vi har ikke hatt diagnosen lenge. Litt over en måned. 

Her har det gått i f.eks i kyllinglår med ris eller pommes feires, fiskeboller og poteter, lasagne, pizza med hjemmelagd bunn(ferdiglagd også), fiskepinner, pannekaker, laks med ris eller poteter, kyllingnudgets, kjøttboller(ikke hjemmelagd) og taco til middag.  Ellers mye havregrøt med linfrø og chiafrø (nesten daglig), frokostblandinger, knekkebrød, kjøpebrød (forsøkt litt forskjellig men spirebrød fra Coop har jeg skjønt er ok). Lagd noe, men vil ofte ikke ha. 

Er dette ok? Jeg vet vi kunne være sunnere men syns det er vanskelig å rekke å lage så mye hjemmelagd. Spesielt når man gjerne skal forsøke og bake rundstykker og brød også og det ellers er mye å sette seg inn i. 

Skal prøve linsepasta, det var lurt! 

Har dere ellers noen raske løsninger på mat? Og som gjerne er sunne? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skal absolutt prøves!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det går helt fint med vanlig GF pasta😊Man spiser noe sammen med den, både grønnsaker og proteiner. 

Ja, selvfølgelig går det fint. Men den er jo virkelig ikke sunn.

Nå skal ikke jeg legge meg opp i hva dere gjør, men jeg er litt opptatt av at foreldre til barn med cøliaki blir oppmerksom på muligheten. Så dette er ikke til deg da, men til andre som er interessert i dette temaet: Vanlig pasta med gluten er ikke spesielt sunt, og GF pasta laget på mais og ris er enda verre. Linsepasta er et sunt alternativ som smaker og oppfører seg helt likt som vanlig pasta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal absolutt prøves!!

Barilla hadde en som var virkelig bra, men den finner jeg ikke lenger. Håper den kommer tilbake. I mellomtiden bruker vi Goodly sin som de har på Rema. Husker ikke i farten om den pleier å stå i allergihyllen eller sammen med den vanlige pastaen. Jeg fant ertepasta og kikertpasta (tror jeg) på Søstrene Grene.

Skrevet

Kjøp linsepasta / ertepasta på Rema 1000 (billig), eller pasta laget av brun ris på Meny eller annen sort på helsekost (dyrere). Unngå glutenfri pasta laget på mais (null næring).

Prøv å lag glutenfritt surdeigsbrød hvis dette interesserer deg. Tror Gry Hammer har startete du kan kjøpe. 

Har du sjekket om barnet ditt har jernmangel? Det er vanlig for de med cøliaki. Isåfall anbefales lever og annen innmat på dyr (ikke kjøp jerntilskudd). 

ellers fokuserer vi på å lage naturlig glutenfri mat (dvs. mye kjøtt, egg, frukt og grønt, og lite korn). Tror mange generelt har godt av å kutte ned på korn. 

Du kan lage linfrøcrackers, superenkelt. Søk det opp..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...