AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Del Skrevet 22. januar 2022 Hei. Jeg veier 79 kg og er 167 cm høy. Kiloene er komt på etter graviditet. Jeg fødte for 1,5 år siden og var da 93 kg etter "babyvekten" var borte. Før graviditet var jeg ca 74 kg så la på meg mye og var litt overvektig i utgangspunktet. Trivselvekta mi er mellom 64-68 kg, var der i mange år før jeg gradvis la på meg. Jeg ønsker i første omgang å gå ned 10 kg slik at jeg er under 70 kg. Dette vil jeg klare på 3 mnd siden da begynner jeg i ny jobb og har ikke en helseuniform å gjemme meg bak lenger🙈 Jeg skjønner selvsagt at det er enkelt og veldig fysisk mulig å gå ned 10 kg på 3 mnd, men vet ikke om det er det for MEG? Jeg ønsker å gå ned på en sunn måte, uten noen form for diett. Jeg vil telle kalorier selvsagt (har allerede gått ned et par kg i januar så vet det funker), men vil ikke kjøre noen lavkarbo/spis deg fri etc.. jeg vil spise vanlig, sunn mat slik at jeg kan leve med dette resten av livet, og unne meg et kakestykke i selskap, og et par pizzastykker på lørdagskvelden. Vil også lære datteren min å ha et avslappet forhold til sunn mat og at mamma spiser det samme som henne og pappaen. Jeg har en ettåring så jeg trenger nok energi i hverdagen. Jeg er aktiv på jobb og fritiden (går turer med hund hver dag, jobber på sykehjem). Skal også starte med styrketrening et par ganger i uka bare for å bevare muskelmassen. Spørsmålet mitt er om det er andre som har gått ned tilsvarende på 3 mnd uten noen form for ekstrem diett osv. Og tips til å holde motivasjonen oppe tar jeg også i mot! Jeg har dessverre en tendens til å være flink og gå ned noen kg før jeg faller av igjen. Heldigvis har jeg ikke lagt på meg de kgene igjen, men hele tiden holdt min "nye" vekt til jeg starter på nytt igjen.🙈 Anonymkode: 3a7f7...e45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Del Skrevet 22. januar 2022 Jeg har gått ned 15kg på 3 måneder, så det er absolutt mulig. Jeg hadde heller aldri prøvd før å gå ned, og ble overrasket hvor enkelt det egentlig var. Er like høy som deg, og på mitt meste veide jeg 80 kg. Jeg telte kalorier da, men det som er greit med kalori telling er jo det at du kan unne deg akkurat det du vil så lenge det er innafor kalorimålet for dagen, eller du kan spare opp til å kose deg litt ekstra feks på en lørdag eller ved en annen anledning, uten å risikere å gå opp igjen eller ødelegge hele kaloriunderskuddet for uka. Hva som motiverte meg var vel det å se vekta gå ned, tok også alt av mål og bilder underveis. Jeg hater å trene, men liker å gå, så går masse - gjerne i raskt tempo. Anonymkode: 4efa5...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Del Skrevet 22. januar 2022 Er mulig ja . Jeg er 1.60 høy og veier 72 kg. Min trivselsvekt er 63-65.( Er over 40 år så er ikke pent på meg å se " skrapa ut") Det er kaloritelling du må gå inn for mat er kilo, trening er gram. Anonymkode: 8ac88...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Del Skrevet 22. januar 2022 Jeg var 79 kilo 5. september og 69 kilo 25. november. Jobba hardt, spiste på kaloribudsjett og holdt meg veldig aktiv. Så ja, absolutt mulig! Anonymkode: c233d...879 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Del Skrevet 22. januar 2022 Tusen takk for svar dere! Da har jeg fått enda mer motivasjon til at det er mulig🥰 Et spørsmål, holdt dere dere til det samme kaloribudsjettet hele veien, eller minket dere etter hvert som dere ble lettere?😊 Anonymkode: 3a7f7...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #6 Del Skrevet 23. januar 2022 Jeg gikk ned 15 kilo på 3.5 mnd med hjelp av Spis deg fri. Så ja, det er mulig. Spiste da samme mengde mat hver dag (men med noe ulik kaloriinnhold da det varierer med råvaren) inntil jeg nådde målvekten. Da la jeg på litt og litt i mengde etter en plan for å stoppe vektnedgangen og stabilisere og vedlikeholde vekten. Kan ikke gi deg tips om kaloritelling, det har aldri fungert for meg. Anonymkode: e6b77...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Del Skrevet 23. januar 2022 Selv om du faktisk klarer å gå ned så mange kilo i løpet av tre måneder, så er det ikke sikkert at du klarer å holde på denne nye vekten særlig lenge. Anonymkode: 006d2...3b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Del Skrevet 23. januar 2022 Slanking hjelper aldri. Du må endre livsstil, ellers går du bare opp igjen. Jeg gikk ned 4 kg i fjor, og har mål om å gå ned 4 kg til i år. Jeg er nå 165 cm og 65,5 kg. Anonymkode: 0d0b4...100 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Del Skrevet 25. januar 2022 Selvfølgelig hjelper slanking. Duh. Anonymkode: 0aefa...13c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høysesongen Skrevet 25. januar 2022 #10 Del Skrevet 25. januar 2022 1 kg i uka 3mnd = 12 uker => 12 kg Absolutt mulig og realistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #11 Del Skrevet 25. januar 2022 Med bmi på over 28 ved start er jeg sikker på at du kan gå ned 1 kg i uken på tre måneder ja. Når du derimot kommer under 65/65 kg, rundt bmi på 23 bil det nok gå litt tregere. Anonymkode: c10ec...dad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #12 Del Skrevet 25. januar 2022 Prøv det samme opplegget som de bruker i "16 weeks of hell". Klarer du å gjennomføre det, går du garantert ned 10 kg på 3 måneder. Anonymkode: 78f81...70e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #13 Del Skrevet 25. januar 2022 Det er absolutt mulig. Men da må du spise lite og magert. Så sånn sett blir det jo en «diett» disse tre månedene. Og dersom du skal ligge såpass lavt i kalorimengde at du går ned 1kg i uken, vil du nok føle deg litt slapp og sliten. Men er jo bare for 3 måneder, så går jo helt greit. Bare pass på at du ikke går tilbake til ditt vanlige kosthold etterpå, for da vil de kiloene rase på igjen. Og husk at det er ikke alt eller ingenting. Klarer du bare 6kg på 3mndr er det også bra. Det viktigste er at du kommer igang og fortsetter selv om det muligens ikke går så raskt som du ønsker. Anonymkode: 4550f...fb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #14 Del Skrevet 25. januar 2022 Mulig men også kanskje vanskeligere for deg enn for noen som veier en del mer. Jeg gikk ganske greit ned 15 kilo men utgangspunktet mitt var 85 kg. 1 kg i uka er vell maks i forhold til sunn nedgang men hvis man er større kan man fort gå ned mer bare i vannvekt ol. Jeg ble anbefalt 0,5-1 kg i uka og ikke å telle kalorier men ta andre grep som mindre fat/porsjoner. Ikke spise med tv på og tenk over det man spiser. Det og generell planlegging av måltid og trening. Kalori telling fungerer fjell men hvis du er som meg så gidder jeg ikke det resten av livet og ønsker såpass variert i måltidene mine at jeg kan huske alt av kalori innhold selv. Det og jeg ble sykelig opptatt av kalorier til slutt dessverre 😬 Anonymkode: 41163...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #15 Del Skrevet 25. januar 2022 Jeg gikk ned 15 kg på 3 mnd, og jeg spiste meg mett, men jeg la om kosten. Spiste ikke noe med gluten, og valgte glutenfri mat. Kuttet veldig ned på søtsaker og valgte sunnere alternativ. Jeg spiste litt godt nå og da, men bare litt, og da i helger. Jeg var forsiktig med potet, ris og pasta. Lagde meg ofte en god salat som mettet ved å ha fusk eller kylling eller avokado oppi. Viktig å velge sunt fett som olivenolje, økologisk kokosfett (helsekost) avokado nøtter frø. Viktig å være forsiktig med usunt fett og søtsaker. Drikke vann, for ofte er man tørst om man føler seg sulten. Anonymkode: 37355...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #16 Del Skrevet 26. januar 2022 On 1/23/2022 at 2:52 PM, AnonymBruker said: Jeg gikk ned 15 kilo på 3.5 mnd med hjelp av Spis deg fri. Så ja, det er mulig. Spiste da samme mengde mat hver dag (men med noe ulik kaloriinnhold da det varierer med råvaren) inntil jeg nådde målvekten. Da la jeg på litt og litt i mengde etter en plan for å stoppe vektnedgangen og stabilisere og vedlikeholde vekten. Kan ikke gi deg tips om kaloritelling, det har aldri fungert for meg. Anonymkode: e6b77...942 Brukte du bare oppskriftene i boka, eller fant du oppskrifter andre steder også? Jeg har boka, men etter hvert synes jeg det blir litt begrenset å lage bare disse. Anonymkode: f9d8c...2ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #17 Del Skrevet 26. januar 2022 Helt klart mulig. Jeg har gått ned 25kg på 20 uker. Men du må starte i dag. Anonymkode: 5cf11...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #18 Del Skrevet 26. januar 2022 Anbefaler deg å sjekke ut periodisk fasting. Jeg hadde gitt opp å følge dietter ol, syntes det var mye styr. Men dropper frokost og prøver å holde meg til spising mellom kl 10-20 i ukedagene. (Må ha tidlig lunch på jobb) I helgene unner jeg meg snacks osv. Fastingen gjør at jeg blir litt mer bevisst og moderat i inntaket, men unner meg noe godt innimellom. Før spiste jeg for store porsjoner og ble «aldri» mett. Nå kjenner jeh mer metthetsfølelse, og «sultfølelsen» er ikke så ubehagelig. Vektnedgangen går ganske sakte, men jeg har et avslappet forhold til mat. Jeg har gått ned fra ca 98 kg til 88 kg på 1 år, men d er nok mulig med raskere resultat enn det jeg har hatt. Lykke til😊 Anonymkode: ed25d...793 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #19 Del Skrevet 26. januar 2022 47 minutter siden, AnonymBruker said: Brukte du bare oppskriftene i boka, eller fant du oppskrifter andre steder også? Jeg har boka, men etter hvert synes jeg det blir litt begrenset å lage bare disse. Anonymkode: f9d8c...2ed Jeg har ikke oppskriftsboken. Leste boken "Spis deg fri", og så lagde jeg bare mat ut i fra måltidsplanen. Men den sier jo ikke noe om oppskrifter, det er jo bare et rammeverk for hvordan måltidet settes sammen. Brukte instagram litt for inspirasjon i starten. Det fine er jo at man egentlig ikke trenger noe særlig oppskrifter, bare velger ut noe fra hver kategori man synes passer. Nå, etter 3.5 år, er det bare en automatisk måte å tenke måltider på. Samboeren min, som ikke følger spis deg fri, tenker til og med på samme måte. Det har bare blitt sånn vi spiser. Enig i at det ikke det er noen langttisstrategi å bare bruke kokeboken. Den er jo egentlig laget mer for å lære folk som aldri har laget noe mat hvordan å lage helt enkel mat. Så jeg antar at det ikke er superspennende i lengden. Men instagram er kjekt for inspirasjon, mange fine BLE kontoer! Anonymkode: e6b77...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #20 Del Skrevet 28. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/27/2022 den 0.01): Den er jo egentlig laget mer for å lære folk som aldri har laget noe mat hvordan å lage helt enkel mat. Hvilken bok er det snakk om? Anonymkode: b4f99...1ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå