Loonsta Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Hei Jeg er i begynnelsen av 40-årene, så det er loooong overdue å ta lappen 😂 I utgangspunktet tenker jeg at det er lurt å ta lappen på manuelt gir, slik at mulighetene for å kjøre alle slags biler er der, og at jeg rett og slett kan dette med giring, clutchbruk osv. Markedet for kjøp av bil vil jo også da bli større den dagen jeg går til innkjøp. Dette vil selvsagt koste noe mer mtp at jeg nok vil trenger litt flere kjøretimer enn på automat gir, så sparingen er godt i gang. Jeg har blitt fortalt at det knapt produseres biler med manuelt gir lenger (om noen?), og at de som er på markedet selvsagt vil forsvinne etterhvert som de blir for gamle. Spørsmålet mitt til dere erfarne sjåfører er; er det bortkastet tid, og ikke minst penger, å ta lappen på manuelt gir? Eller er det lurt, slik jeg innbiller meg, å kunne dette, just in case? Ville dere ha tatt lappen på manuelt eller automat i dag (gitt at dere er i nogenlunde samme aldersgruppe som meg, og har hatt lappen i mange år)? Setter pris på tilbakemeldinger ☺️
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Jeg er selv 36 år og holder på med lappen. Jeg ser ikke poeng i å ta lappen med manuell, da det er som du sier er færre biler med manuell gir som blir produsert. Er du på finn.no så kan du finne en rekke mange forskjellige merker og varianter av biler som er automat i alle slags priser, både rimelig og dyrere. Når du er 40 er det viktigste å bare få lappen gjort på en grei, rimelig og smidig måte og det får du med å velge automat. Anonymkode: 6276e...99b 8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Det kommer stadig spørsmål om å ta førerkort på automatisk og manuell. Det er riktig at mange nyere biler idag er automat, og at elbil og at det å kjøre manuellgir blir mindre og mindre relevant. MEN! Jeg tror veldig mange som vurderer dette, overvurderer hvor mye vanskeligere det er å ta lappen på manuell i forhold til automat. At de ser på det å mestre giring og clutching som "det vanskeligste" med trafikkopplæring. Det man skal lære når man lærer å kjøre, er så mye mye mye mer enn bare akkurat det tekniske som går på hvordan man gasser på, bremser, svinger og girer. Dette er bare det elementære man må gjennom. Den store "bolken" i opplæringen går mer på alt som har med trafikk å gjøre. Det å kjøre blant andre trafikanter, forstå trafikkbildet, forstå farer, tilpasse fart, følge med på skilter og hvor man skal, osv osv. Det vil si at spørsmålet om automat og manuell blir så ubetydelig i det store og hele at jeg vil si: ta nå bare lappen på manuell og bli ferdig. Det blir litt det samme som at man skal ta kokkeutdanning, men bestemmer seg for at man vil unngå å kverne pepper selv, men heller bruke ferdigmalt pepper gjennom hele kokkekarrieren sin. Ja, man slipper da å kverne pepper, men matkunnskapen man ellers skal gjennom og erfaringen man opparbeider seg, er så mye mer enn bare akkurat det som har med kverning av pepper å gjøre. Da kan man like gjerne lære seg å bruke pepperkvernen også. Anonymkode: 44354...943 10
tdm900 Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Kjør opp på manuell! Det er mange biler som triller rundt enda med manuell girkasse. Kjører du opp med automat må du gjennom et lite kurs for å kjøre manuell. Det er over hodet ikke vanskelig å kjøre bil med manuell girkasse. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 tdm900 skrev (1 minutt siden): Kjør opp på manuell! Det er mange biler som triller rundt enda med manuell girkasse. Kjører du opp med automat må du gjennom et lite kurs for å kjøre manuell. Det er over hodet ikke vanskelig å kjøre bil med manuell girkasse. Enig. Allerede i første kjøretime lærer man dette med å føle og bruke clutchen og gire. Man humper og kveler motoren en del de første 2 kjøretimene. Deretter begynner man å få kontroll på dette. Det vil si, man vil fortsatt ofte kvele bilen mens man er ute og kjører, men man vil ha god nok kontroll til at dette ikke tar bort all fokuset i kjøretimen. Etterhvert glir dette med giring og clutching mer inn i bakgrunnen og man begynner å fokusere mye mer på alt det som har med selve trafikken å gjøre. Det å mestre å kjøre bil, er så mye mer, og så mye annet enn bare dette med giring. Anonymkode: 44354...943 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 Man kan alltid havne i en «lånebil» situasjon, der lånebilen er manuell (tenker da ikke bare på i Norge, men på ferie ol). Jeg ville anbefalt å tatt lappen med manuell for å ha muligheten til å kunne kjøre bil med manuell. Anonymkode: 1c1f5...278 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan alltid havne i en «lånebil» situasjon, der lånebilen er manuell (tenker da ikke bare på i Norge, men på ferie ol). Jeg ville anbefalt å tatt lappen med manuell for å ha muligheten til å kunne kjøre bil med manuell. Anonymkode: 1c1f5...278 Nettopp. Jeg må av og til hjelpe med å få kjørt folk til og fra forskjellige steder, og det hender en gang i blant at jeg kjører andre biler enn min egen Anonymkode: 44354...943
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #8 Skrevet 22. januar 2022 Hadde aldri giddet å tatt lappen på manuell hadde jeg tatt lappen i dag! Ta den på automat du! Manuell gir fins snart ikke mer🤪. Anonymkode: 0db37...9ca 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 Du er ikke alene, ts. Jeg er 38 og vurderer å ta lappen. Har vurdert det i 10 år 😁 Synes at det er bedre å ta manuelt for da er du fleksibel, men ser at noen skoler tilbyr kun automatisk nå. Anonymkode: a094d...09f
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 Jeg kjørte opp på automat fordi dwt var eneste jeg hadde tilgjengelig for øvelseskjøring og angrer ikke et sekund. Jeg har til dags dato aldri kommet borti trøbbel fordi jeg ikke kjører manuell Anonymkode: 9c51a...8bf 1
Loonsta Skrevet 22. januar 2022 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man humper og kveler motoren en del de første 2 kjøretimene. Deretter begynner man å få kontroll på dette. Det vil si, man vil fortsatt ofte kvele bilen mens man er ute og kjører, men man vil ha god nok kontroll til at dette ikke tar bort all fokuset i kjøretimen. Anonymkode: 44354...943 Jeg har kjørt én gang med en venn, på en stor parkeringsplass, og det var mye kveling, ja 😅 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man kan alltid havne i en «lånebil» situasjon, der lånebilen er manuell (tenker da ikke bare på i Norge, men på ferie ol). Jeg ville anbefalt å tatt lappen med manuell for å ha muligheten til å kunne kjøre bil med manuell. Anonymkode: 1c1f5...278 Dette er en del av vurderingen som gjør at jeg tenker det er lurt å kjøre opp på manuelt gir.
Ginavn Skrevet 22. januar 2022 #12 Skrevet 22. januar 2022 Har hatt lappen (manuell) i snart 5 år. Har hatt behov for å kjøre med manuell 2 ganger. Jeg hater manuell, og mine to biler har vært/er automat. Når det gjelder "men manuell er mye billigere på finn!!!!!11" er jeg sterkt uenig. I 2017 kjøpte jeg en 2000-modell, bensin automat, 1,8 liters motor og 116 HK for 17k. Elsker å kjøre - hater manuell 😄 "men nå prater du bare piss, for med manuell føler man seg mer i ett med bilen! Man kontrollerer bilen, eier kjøringa!!" = hvis du vil føle deg mer i ett med bilen, kan du spre skinkene og kjøre girspaken opp i rumpa 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 kjørte opp i manuell som 18 åring og skaffa meg min første egne bil som 39 åring. automat. Manuell går greit det og, fint å kunne men automat er mye lettere.. Anonymkode: 1a20e...ecb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Ginavn skrev (4 minutter siden): "men nå prater du bare piss, for med manuell føler man seg mer i ett med bilen! Man kontrollerer bilen, eier kjøringa!!" = hvis du vil føle deg mer i ett med bilen, kan du spre skinkene og kjøre girspaken opp i rumpa Det er girspake på automatgirkasse også Anonymkode: 44354...943
Gjest theTitanic Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 Jeg har fått bruk for manuell mange ganger selv om jeg ikke har valgt å selv kjøpe manuell bil på mange år så har jeg leid og lånt. Det er ikke mye forskjell i pris til å ha denne muligheten.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 theTitanic skrev (Akkurat nå): Jeg har fått bruk for manuell mange ganger selv om jeg ikke har valgt å selv kjøpe manuell bil på mange år så har jeg leid og lånt. Det er ikke mye forskjell i pris til å ha denne muligheten. Jeg tror heller folk er litt redd for tanken å skulle lære å gire og drite seg ut for kjørelæreren, enn selve kostnadsforskjellen Anonymkode: 44354...943
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #17 Skrevet 22. januar 2022 theTitanic skrev (27 minutter siden): Jeg har fått bruk for manuell mange ganger selv om jeg ikke har valgt å selv kjøpe manuell bil på mange år så har jeg leid og lånt. Det er ikke mye forskjell i pris til å ha denne muligheten. Er det dyrere å ta manuelt? Anonymkode: a094d...09f
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #18 Skrevet 22. januar 2022 Er det noe vits i å ta lappen hvis man ikke planlegger å kjøpe bil? Anonymkode: a094d...09f 1
Loonsta Skrevet 22. januar 2022 Forfatter #19 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det dyrere å ta manuelt? Anonymkode: a094d...09f Man regner med at det vil kreve noen flere kjøretimer, slik at det da vil bli litt dyrere.
Gjest O.G. Skrevet 22. januar 2022 #20 Skrevet 22. januar 2022 Det er så artig å kjøre bil med manuelt gir. ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå