Gå til innhold

Store helseutgifter; kan jeg søke støtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del tusen kr per mnd i helseutgifter, og kjenner at det begynner å bli trangt, særlig siden strømmen også er så dyr nå.

Pga mage tarm problemer kan jeg ikke spise brød. Må innta en del flytende; blant annet næringsdrikk fra apoteket.

Tar movicol daglig for å unngå forstoppelse, men man må vist ha kreft eller noe for å få det på blå resept.

Får ikke alle de andre medisinene mine på blå resept. Har refusjon hos tannlege, men likevel går det mye der.

Nå er medisiner, behandlinger, egenandel (fordelt) mm ca 5000kr/mnd.

Kosthold er ca 8000kr🥺Ikke kjøper jeg dyr mat heller. Hadde spart mye hvis jeg kunne tatt et par kneipbrødskiver til frokost, kvelds etc.😒

Siden jeg ikke har cøliaki er det null poeng å søke hos NAV. Er forøvrig 80% ufør pga helsen. Noen råd…? Skulle så gjerne spart de 5000kr, eller ihvertfall noe av de 60 000kr årlig🥲

Anonymkode: 4df97...af6

Skrevet

Hvis du ikke har krav på støtte for de ulike medisiner/behandlinger du bruker penger på, så får du ikke dekket regningene derfra heller. Men det trenger da virkelig ikke koste 8000 kr mnd med mat bare fordi du ikke spiser brød. Jeg spiser heller ikke brød, og er ikke i nærheten av den summen. Movicol koster ca 400 kroner for 100 poser, og du trenger 1-2 om dagen, så har du jo en pakning i ish 2 mnd, så det blir ikke den mest voldsomme utgiften.  

Anonymkode: 245db...2ad

• Liker 1
Skrevet

Nei, dessverre.

Man får kun støtte for det som er spesifisert, alt annet må man dekke selv. 

Er det slik at du MÅ ha næringsdrikker grunnet diagnose og ikke kan innta alternativer? 

Anonymkode: 04e2e...7c8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke har krav på støtte for de ulike medisiner/behandlinger du bruker penger på, så får du ikke dekket regningene derfra heller. Men det trenger da virkelig ikke koste 8000 kr mnd med mat bare fordi du ikke spiser brød. Jeg spiser heller ikke brød, og er ikke i nærheten av den summen. Movicol koster ca 400 kroner for 100 poser, og du trenger 1-2 om dagen, så har du jo en pakning i ish 2 mnd, så det blir ikke den mest voldsomme utgiften.  

1800 kcal om dagen i næringsdrikker blir rundt regna 200 kr om dagen. Altså 6000 kr i måneden. Hvis man skal ha litt mat ved siden av, eventuelt flere kcal i næringsdrikker, er 8000 kr en helt plausibel sum. 

Anonymkode: 2fa71...ab8

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke få næringsdrikker på blå resept?

Anonymkode: cf017...526

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker 10 000 kr i året på nødvendig medisin. Uten dør jeg. I tillegg kommer annen medisin og helsehjelp. 

Anonymkode: 3490d...d66

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, dessverre.

Man får kun støtte for det som er spesifisert, alt annet må man dekke selv. 

Er det slik at du MÅ ha næringsdrikker grunnet diagnose og ikke kan innta alternativer? 

Ja, spesielt i de verste periodene. Sliter med magen og er så kvalm at det ofte er lettere med flytende føde. Og så har jeg så mye tannverk at ofte må jeg mose mat for å få det flytende så jeg kan bruke sugerør og unngå at maten berører tennene. Herregud høres ut som om jeg er 90 år😁er 44 år.

Skrevet

Kan du ikke få næringsdrikker på blå resept?

Anonymkode: cf017...526

Det er veldig strengt for å få dette innvilget 

Anonymkode: f1901...6b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig strengt for å få dette innvilget 

Sikkert som alt annet; man må være døende av kreft for å få noe på blå resept. Til og med noen smertestillende som koster rundt 70kr per tablett måtte jeg være døende for å få. Ikke så nøye å hjelpe de som kan leve noen år til. LOL.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ser ikke på movicol som en stor utgift. Selv om jeg i perioder må ta 4-6 om dagen… Men samlet sett utgjør alt ganske mye penger. Som jeg i perioder må låne til. Det er spesielt kjipt nå når strømmen er ekstremt dyr.

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Uflaks. Skulle legge ved link til refusjonsordningen med hvite resepter men den ble avviklet fra nyttår for nye brukere.

https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/helfos-bidragsordninger/#legemiddel-på-kvit-resept

For et tiår siden fikk man dekket ekstra kost utgifter også og det har vært eget frikort for hvite resepter. Hukommelsen er litt rusten på nøyaktig hvordan det hang sammen . Men men, sånn kan man jo tenke på når man stemmer blått.. da blir alle goder borte. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, spesielt i de verste periodene. Sliter med magen og er så kvalm at det ofte er lettere med flytende føde. Og så har jeg så mye tannverk at ofte må jeg mose mat for å få det flytende så jeg kan bruke sugerør og unngå at maten berører tennene. Herregud høres ut som om jeg er 90 år😁er 44 år.

Tannverk er vel et forbigående problem eller gjør du ikke noe med den..?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sikkert som alt annet; man må være døende av kreft for å få noe på blå resept. Til og med noen smertestillende som koster rundt 70kr per tablett måtte jeg være døende for å få. Ikke så nøye å hjelpe de som kan leve noen år til. LOL.

Det er strengt,men man kan få det for flere andre grunner en dødene kreft. Har selv kronisk anoreksi og det oppfyller kriteriene 

Skrevet
theTitanic skrev (11 timer siden):

Tannverk er vel et forbigående problem eller gjør du ikke noe med den..?

Jeg pusser to ganger daglig, bruker mellombørste etter hvert måltid, fluorskyll. En gel for å øke spyttproduksjon. Tar jevnlig tannstein hos tannlege, og er der 1-2 ganger per mnd.

Har flere autoimmune sykdommer og mye tannkjøttbetennelser. Dessverre må jeg tåle munntørrhet som bivirkning ved smertestillende faste medisiner.

Hvis du har noe konkret råd er det konge👍tannlegen har ikke flere strenger å spille på lenger….

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pusser to ganger daglig, bruker mellombørste etter hvert måltid, fluorskyll. En gel for å øke spyttproduksjon. Tar jevnlig tannstein hos tannlege, og er der 1-2 ganger per mnd.

Har flere autoimmune sykdommer og mye tannkjøttbetennelser. Dessverre må jeg tåle munntørrhet som bivirkning ved smertestillende faste medisiner.

Hvis du har noe konkret råd er det konge👍tannlegen har ikke flere strenger å spille på lenger….

Skjønner.

Min svigermor har autoimmun sykdommer og betennelser som gjør vanlig mat helt uaktuelt i perioder. Hun må da ha næringsdrikker - og jeg mener hun får dette på blå resept pga sine sykdommer.

Hun får dokumentert behovet da. 

Hun bruker også en gel før måltid for å kunne tygge pga smertene. 

Annonse
Skrevet

Men:

En ting som kan være mer rimelig enn næringsdrikker er jo å lage smoothier.

Kjøp proteinpulver du tåler, mos inn havregryn, plantemelk du tåler, banan, nøttesmør osv. 

Skrevet

Da er ordningen med blå resept på energidrikk forandret fra nyåret, for jeg har 3 i nær relasjon som får dette dekket; ene pga kreftbegandling (som nevnt), en annen pga veldig lav BMI, og en annen pga stoffskiftesykdom.

Anonymkode: 99fcb...cc1

Skrevet

Men:

En ting som kan være mer rimelig enn næringsdrikker er jo å lage smoothier.

Kjøp proteinpulver du tåler, mos inn havregryn, plantemelk du tåler, banan, nøttesmør osv. 

Har drukket smoothier de siste årene. Ganske dyre(juicer først, så blander i resten). Fikk hakeslepp når favoritten er opp i 80kr per smoothie🥴Men magen og tennene foretrekker dette, så kommer ikke til å slutte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...