Gå til innhold

Avløpsåpner ; unngå kontakt med krom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tett kjøkkenvask. Kjøpte jif avløpsåpner. Men så står det på flasken at man skal unngå kontakt med krom. Hvordan vet jeg om det er krom i vasken? Er ikke det er vanlig materiale? Hva skjer om man bruker den avløpsåneren og Det er krom i vasken?

Anonymkode: 732da...675

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den fra jif er vel ganske svak. Men kjæresten min fikk tak i en sterk en (som vel egentlig bare skal brukes av profesjonelle). Den oppløste hele risten/lokket (hva nå enn det kalles) nede i vasken! Så nå er den borte....

Skrevet

Krom er blankt, er vel letteste måten å identifisere det på. 

Regner med det blir skjoldete/forsvinner om du får det feks på en blank kran. 

Anonymkode: 6ad6d...0fb

Skrevet

Var vasken fortsatt tett etter at du demontere og renset vannlåsen? Det beste er å helle avløpsåpneren rett ned i røret som går videre. Da slipper du hele problematikken med deler som tåler avløpsåpneren dårlig.

Anonymkode: f62f8...af0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Krom er blankt, er vel letteste måten å identifisere det på. 

Regner med det blir skjoldete/forsvinner om du får det feks på en blank kran. 

Anonymkode: 6ad6d...0fb

Har en sånn standard litt eldre vask som er «sølvfarga»- tenkte det var rustfritt stål men blir neimen ikke sikker. Redd for at det skal Etse eller gi en eller annen syk reaksjon 😂

men det er jo en meget vanlig vask så er jo litt rart om avløpsåpner ikke kan brukes på det materiale🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en sånn standard litt eldre vask som er «sølvfarga»- tenkte det var rustfritt stål men blir neimen ikke sikker. Redd for at det skal Etse eller gi en eller annen syk reaksjon 😂

men det er jo en meget vanlig vask så er jo litt rart om avløpsåpner ikke kan brukes på det materiale🤷🏼‍♀️

Jeg har aldri sett en krom kjøkkenvask i hele mitt liv. Og om selve vasken er stål er gjerne utløpet stål også. 

Avløp på servanten på baderom er derimot noen ganger krom.  

Anonymkode: 1451c...690

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har aldri sett en krom kjøkkenvask i hele mitt liv. Og om selve vasken er stål er gjerne utløpet stål også. 

Avløp på servanten på baderom er derimot noen ganger krom.  

Problemet er jo at jeg ikke aner hva slags materiale det er

Skrevet

Legg ut et bilde da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er jo at jeg ikke aner hva slags materiale det er

Krom: 

230021068899_1.png?ref=DA82BB6419&w=770&scale=both&mode=pad&h=770&format=jpg

Stål: 

Prisma Odder Dobbel Kjøkkenvask 59,4x49 cm, m/kurvventil, Rustfritt stål

Blandebatteriet er mest sannsynlig krom, i alle fall om det ikke er sort, hvitt eller messingfarget. Sammenlikn dette med kjøkkenvasken. Ser det ut som noe nede i vasken er laget av samme materialet? Ikke det? Da er du trygg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Krom: 

230021068899_1.png?ref=DA82BB6419&w=770&scale=both&mode=pad&h=770&format=jpg

Stål: 

Prisma Odder Dobbel Kjøkkenvask 59,4x49 cm, m/kurvventil, Rustfritt stål

Blandebatteriet er mest sannsynlig krom, i alle fall om det ikke er sort, hvitt eller messingfarget. Sammenlikn dette med kjøkkenvasken. Ser det ut som noe nede i vasken er laget av samme materialet? Ikke det? Da er du trygg. 

Det er sikkert rustfritt stål. Men i følge butikker som selger vasker av rustfritt stål så er det en stor bestanddel av krom i de rustfrie stål vaskene😂 ikke lett dette 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...