Gå til innhold

når far velger å være evig student for å unngå barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar har indirekte sagt at han ikke ser vitsen med å jobbe når ''alle'' pengene bare skal forsvinne. Men han kommer selvsagt ikke til å si dette til nav. Han har tatt opp fag i flere år og sikter på bachelor, master og muligens ppu. Han jobber i en liten deltidsstilling og får studielån. Så inntekten hans blir beregnet som 0 i bidragsevne.

Han mener uansett at jeg mottar mye penger fra nav (utvidet barnetrygd). Dette blir regnet som inntekt ifølge nav, så jeg tjener akkurat for mye til å motta bidragsforskudd. Moren min stiller mye opp med barnepass, da jeg jobber turnus, helligdager o.l. Faren kan jeg aldri regne med stiller opp, da han på kort varsel avlyser samvær.

Han opparbeider seg en stor studiegjeld. Jeg tjener relativt greit, men så har jeg jo boliglån deretter, billån og studiegjeld. Så selv om jeg tjener for mye for bidragsforskudd vil jeg ikke påstå jeg har så god råd. Jeg ser at dette blir vanskelig om det skal pågå i flere år fremover. Jeg har en nøktern leilighet med 2 soverom, er avhengig av bil for å komme til jobb da bussforbindelsene er dårlig. Kan nav kreve at barnefar skaffer seg en jobb dersom han ''aldri'' blir ferdig å studere? Han har allerede tatt opp fag i nesten 3 år, så han har ikke begynt på bachelor engang. 😒

Anonymkode: 9ed2f...bb2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal svært mye til for at du kan få gjort noe med dette. Det er jo aller mest hans tap, da - å bli ansett som evig taper for å spare noen usle kroner på å forsørge eget barn. 

Anonymkode: 9836b...c63

• Liker 26
Skrevet

Man får bare studielån i et visst antall år så på ett eller annet tidspunkt må han dekke utgiftene med mer jobb framfor lån. Jeg skjønner at du synes dette er urettferdig, men ordningen er jo ment for at foreldre skal kunne øke kompetansen sin og bedre jobb- og inntektsmuligheter framover uten å bli ruinert av barnebidrag mens de gjør dette. Noen ganger betyr det at ordningen misbrukes, og det får du dessverre ikke gjort så mye med. Det skulle jo tatt seg ut om NAV begynner å betvile alle studenters mål med studiene og mange studier tar lang tid så selvfølgelig kan de ikke kreve at han slutter å studere og skaffer seg jobb. Hvorfor har dere ikke barnet 50/50? Da fordeler utgiftene seg mer naturlig. 

Anonymkode: e3e1e...1b7

• Liker 29
Skrevet

Utvidet barnetrygd er for øvrig ikke å regne som inntekt. Har du prøvd å faktisk søke bidragsforskudd? 

• Liker 9
Skrevet

Velkommen etter i klubben! Her har ikke far betalt noe som helst i bidrag og det er snart 10 år siden jeg gikk fra han. Vi har flere barn sammen. 
hver gang jeg har søkt om bidrag får jeg tilbake at far ikke er bidragsdyktig og jeg får 0,- kroner i barnebidrag. Han jobber så hvordan han får til det kan man lure på. Jeg tjener for mye til å få bidragsforskudd. 
Far betaler absolutt ingenting for ungene. Det er så ille at hvis ett av barna glemmer tannkosten sin så må jeg overføre penger til det barnet slik at det barnet får kjøpt seg en tannkost. Gjør jeg ikke det blir det ikke tannpuss for far gidder ikke å bruke penger på andre enn seg selv. 

Anonymkode: 90b76...5f8

• Liker 4
Skrevet

Man blir kynisk hvis man syns systemet er urettferdig, feks studerer for rå unngå bidrag. akkurat som damer føler seg urettferdig behandlet og finne smutthull for å melke menn for bidrag. Sånn vil det alltid være sålenge man har et firkantet system. 

Anonymkode: 30a09...357

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Utvidet barnetrygd er for øvrig ikke å regne som inntekt. Har du prøvd å faktisk søke bidragsforskudd? 

Ja jeg har søkt.. Her står det nå at det regnes med.

1976260625_Screenshot2022-01-2219_50_01.png.e2e72c7ff548460313d491fb6ac1dc69.png

Anonymkode: 9ed2f...bb2

• Liker 3
Skrevet

Her kan man snakke om å spare seg til fant for hans del. Hvis han har tenkt å fortsette på dette viset til barnet blir 18 så går han glipp av fryktelig mange år med pensjonsopptjening, og han har dårligere kort enn andre på hans alder når han omsider skal inn på boligmarkedet ettersom han har tjent fryktelig lite og opparbeider seg mer og mer studiegjeld.

Anonymkode: 44c9e...8d0

• Liker 14
Skrevet

Faren til mine barn gadd ikke å begynne å jobbe før minstemann var ferdig med videregående. Alt jeg har igjen for den mannen er forakt!

Anonymkode: 996e2...a70

• Liker 5
Skrevet

Gadd? Hvem ødelegger arbeidslivet med å opparbeide seg studiegjeld eller digert hull i CV for å slippe noen tusenlapper i bidrag? Det regnskapet går jo i dundrende minus. Og mulig de ikke får jobb etterpå. Jeg tviler på at årsaken til at de ikke jobber rr for å slippe bidrag. 

Anonymkode: cf326...3a4

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Man blir kynisk hvis man syns systemet er urettferdig, feks studerer for rå unngå bidrag. akkurat som damer føler seg urettferdig behandlet og finne smutthull for å melke menn for bidrag. Sånn vil det alltid være sålenge man har et firkantet system. 

Anonymkode: 30a09...357

Nå snakker vi om en mann som gjør alt han kan for å slippe å betale bidrag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gadd? Hvem ødelegger arbeidslivet med å opparbeide seg studiegjeld eller digert hull i CV for å slippe noen tusenlapper i bidrag? Det regnskapet går jo i dundrende minus. Og mulig de ikke får jobb etterpå. Jeg tviler på at årsaken til at de ikke jobber rr for å slippe bidrag. 

Anonymkode: cf326...3a4

De som er bitre feks 

Anonymkode: fc709...3c7

• Liker 4
Skrevet

Herregud for noen slasker av noen mannfolk. At de ikke skammer seg.

Anonymkode: 5741f...37c

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud for noen slasker av noen mannfolk. At de ikke skammer seg.

Anonymkode: 5741f...37c

0g hvordan kvinnfolk her på forumet klarer å finne seg sånne menn, skjønner virkelig ikke jeg heller. 

Anonymkode: d5e31...5c5

• Liker 11
Skrevet (endret)

Hva med bidragsforskudd siden han bevisst prøver å komme seg unna ansvaret sitt?

Endret av O.G.
Skrevet

Kjipt. Men han har all rett til å studere. Det samme har enslige mødre der far betaler mer i bidrag pga. mor er student. 

Anonymkode: 60014...a6e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjipt. Men han har all rett til å studere. Det samme har enslige mødre der far betaler mer i bidrag pga. mor er student. 

Anonymkode: 60014...a6e

Vel, ungen skal ha sitt uansett.

Skrevet

Jeg har ikke noe råd, men hva feiler det menn som ikke gjør alt for å hjelpe sitt eget avkom? For gikk det galt? 

Anonymkode: 9f5d2...613

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...