Gå til innhold

Pityriasis rosea. Noen som har eller har hatt det??

H a n n e

Anbefalte innlegg

Jeg dro til legen for ett par uker siden fordi jeg hadde fått kløende utslett på magen. Hadde ingen anelse om hva det kunne være å om det var smittsomt. Jeg fikk vite at det er pityriasis rosea som er helt ufarlig. Legen sa at det ville gå bort i løpet av 6-8 uker. I værste fall kan det ta 3-6 mnd. 🥴 Noen med erfaring? Tok det lang tid? Hvor fikk du utslettet? Jeg har fått på magen, brystet, halsen, skuldrene, korsryggen og noen få merker øverst på lårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det to måneder tror jeg. Hadde utslett på mage, bryst og skuldre, men jeg tror jeg hadde noen på korsryggen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bort til sommeren, hvis du soler deg uten solkrem. Da vil D-vitaminnivået bygges opp igjen og huden blir myk og fin. Mye forskning på pityriasis rosea sier at flertallet som har sykdommen også har D-vitaminmangel og at situasjonen bedrer seg om sommeren, når D-vitaminnivået går opp.

Sammenhengen er at D-vitamin er råvaren som cellene i huden lager hormonet kalsitriol av. Litt teknisk forklaring, men hormonet kalsitriol styrer celledelinga i huden. D-vitaminmangel kan derfor gi treg celledeling, som gjør at hudcellene får problemer med å fornye seg raskt nok.

Hvis du ikke vil vente til sommeren, går det an å ta D-vitamintilskudd som sol-erstatning. 

D-vitaminmangel kan også komme av mangel på mineralet magnesium. Kroppen må ha tilgang til magnesium for å kunne ta opp vitamin D fra fordøyelsen. Har du magnesium-mangel, hjelper det egentlig lite å spise D-vitamintilskudd.

For å lage enzymet som bygger om D-vitamin til hormon, trenger cellene i kroppen mineralet sink. Har du sinkmangel, får ikke kroppen til å bruke D-vitamin til noe, selv om du har mye vitamin D i blodet.

Derfor er det lurt å ta tilskudd med mineralene sink og magnesium sammen med D-vitamintilskuddet.

Ifølge legeforeningen Endocrine Society må det 400.000 IE (10.000 mikrogram) vitamin D til for å kurere D-vitaminmangel hos en person med normal BMI. Legene anbefaler å ta 50.000 IE (1.250 mikrogram) vitamin D pr. uke i åtte uker. Du oppnår det samme på halve tida ved å ta 100.000 IE (2.500 mikrogram) vitamin D pr. uke i fire uker. Ifølge den norske D-vitamineksperten Johan Moan, er enkeltdoser på 100.000 IE (2.500 mikrogram) vitamin D ikke giftig.

Anbefalingen fra Endocrine Society er beregnet for å sikre et D-vitaminnivå i blodet over 75 nmol/L.

Etter å ha fylt lageret med 400.000 IE vitamin D, anbefaler legene i Endocrine Society daglige vedlikeholdsdoser på 2.000 IE (50 mikrogram) vitamin D for å holde nivået over 75 nmol/L. Referansegrensen for normalt nivå vitamin D i blodet er mellom 50 og 150 nmol/L.

Helsedirektoratet anbefaler alle å ta 400 IE (10 mikrogram) vitamin D daglig for å holde nivået over 50 nmol/L og unngå skader på skjelettet. Helsedirektoratets anbefaling sier ikke noe om hvor mye vitamin D som må til for å sikre effektiv celledeling i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vel i 3-4 måneder. Holdt på å klikke i vinkel av kløen 😅 Husker ikke helt hvor jeg hadde utslettene, men var i hvertfall på lårene, magen, overkroppen og armene.

Og etter utslettene ble borte, har jeg begynt å få tørre flekker, spesielt på vinteren, som klør - på de samme stedene der jeg hadde noen av utslettene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (4 timer siden):

Hadde det vel i 3-4 måneder. Holdt på å klikke i vinkel av kløen 😅 Husker ikke helt hvor jeg hadde utslettene, men var i hvertfall på lårene, magen, overkroppen og armene.

Og etter utslettene ble borte, har jeg begynt å få tørre flekker, spesielt på vinteren, som klør - på de samme stedene der jeg hadde noen av utslettene 😅

Yaiks!! Hvordan så utslettene ut på slutten? Jeg har noe som har blitt mye svakere, men samtidig har det dukket opp på nye plasser 🥴 Ser ikke ut som at jeg er ferdig med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H a n n e skrev (6 minutter siden):

Yaiks!! Hvordan så utslettene ut på slutten? Jeg har noe som har blitt mye svakere, men samtidig har det dukket opp på nye plasser 🥴 Ser ikke ut som at jeg er ferdig med det første. 

De ble egentlig bare tørre flekker før de ble borte 😅

Men de klødde mye, selv om de ikke var røde 😅

Forslaget jeg fikk av legen, var å forsøke smøre på kortisonkrem på de som klødde aller verst, men samtidig være litt forsiktig, og på noen av de funket det 😊 Når de har kommet tilbake i ettertid som tørre flekker klør de ikke noe særlig, men jeg smører med canoderm, og syns det hjelper også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titania skrev (1 minutt siden):

De ble egentlig bare tørre flekker før de ble borte 😅

Men de klødde mye, selv om de ikke var røde 😅

Forslaget jeg fikk av legen, var å forsøke smøre på kortisonkrem på de som klødde aller verst, men samtidig være litt forsiktig, og på noen av de funket det 😊 Når de har kommet tilbake i ettertid som tørre flekker klør de ikke noe særlig, men jeg smører med canoderm, og syns det hjelper også 😊

Okay! Tusen takk for svar 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også i 3-4 måneder før det gikk over av seg selv. 
Men det klødde forferdelig og var veldig ubehagelig mens det stod på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det i ca 2 måneder, men var værst i starten. Fikk prednisolon og allergitabletter av hudlege, da det var så ille at jeg ikke klarte å ha klær på. Alt forsvant til slutt og det ble ingen arr. Dette var i slutten av 2020, og nå nylig har jeg fått det igjen, etter corona. Kan anbefale "anti scratch" dusjsåpe og fuktighetskrem fra apotek. Lykke til, og håper det går fort over🤞

Anonymkode: cfab3...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har det nå. Det dukket opp for 5 uker siden og er i ferd med å bli borte nå. Brukte litt hydrokortison de første dagene da det klødde som verst. Siden har det holdt med fuktighetskrem etter dusjing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...