AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Jeg må innrømme det blir litt for mye skjerm i løpet av døgnet, men jeg prøver alltid å begrense det når jeg er med vårt (snart) 4 år gamle barn. Sitter barnet med nettbrett selv, er på rommet og leker eller er opptatt med noe annet som ikke krever min oppmerksomhet, hender det seg at jeg setter meg litt med mobilen, men bortsett fra dette prøver jeg å legge den vekk og være tilstede. Min samboer, derimot, sitter med mobil, nettbrett, pc, digitalt spill nesten hele tiden han er hjemme. Han har ingen begrensninger, og tenker ikke over at dette ikke er bra mtp barnet. Har prøvd å ta opp dette med han flere ganger, uten at det går inn. I perioder er han litt flinkere til å være tilstede enn andre, men veldig ofte sitter han med nesa i en eller annen skjerm. Hvordan har dere det? Snakker du og din partner om skjermbruk? Anonymkode: 37a6e...813
Mellion Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Vi bruker mobilen når barnet ser på barne-TV når barnet er våken - ca 45 minutter med barne-TV. Da sitter barnet å ser på tv og vi foreldrene sitter å ser på mobilene våre. ellers titter vi bare på mobilene innimellom. Far sitter veldig lenge på do med mobilen da. Ofte med en gang han kommer hjem, så glemmer ofte at han har kommet hjem 🤣 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Her er TV-en også stående på nesten hele tiden når far er hjemme, og barnet er jo mye i stua med den.. Anonymkode: af162...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Jeg er alene med barnet mye og holder på å flytte, så da blir det mye skjerm ja. Ingen gidder hjelpe meg så vet ikke hva jeg skal gjøre ellers. Han er 9 da. Anonymkode: ce34e...fc3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er TV-en også stående på nesten hele tiden når far er hjemme, og barnet er jo mye i stua med den.. Anonymkode: af162...bc7 Ja, er det ikke mobil/nettbrett/pc/spill, er det TV. Blir faktisk litt matt over hvor opphengt vi er i disse tekniske duppedittene. JEG savner mer tilstedsværelse, da kan jeg ikke tenke meg hvordan det er for barn som har foreldre som alltid sitter bak en skjerm.. Ts Anonymkode: 37a6e...813 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 1-2t pr uke. Dvs kun i helger. Ungen blir umulig å ha med å gjøre ellers... Jeg prøver å skjule mobil-bruk, uten helt å lykkes. Anonymkode: fdd22...0d0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 Hva tenker dere om bruk av mye skjerm da rundt barn? Tenker dere det er greit, eller at det bør unngås/hvertfall begrenses? Ts Anonymkode: 37a6e...813
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #8 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, er det ikke mobil/nettbrett/pc/spill, er det TV. Blir faktisk litt matt over hvor opphengt vi er i disse tekniske duppedittene. JEG savner mer tilstedsværelse, da kan jeg ikke tenke meg hvordan det er for barn som har foreldre som alltid sitter bak en skjerm.. Ts Anonymkode: 37a6e...813 Jaa ikke sant.. Vi bor i en liten leilighet nå, så han får jo den svære TV-en oppi trynet nesten hele dagen 😩 Men nå flytter vi heldigvis til en enebolig neste måned med god plass, håper på å sende faren ned i kjellerstua med Tv-en sin hahah Anonymkode: af162...bc7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 Prøver å være et godt forbilde, men er ikke perfekt. Tenker at barn tar etter oss, og at det blir vanskelig å få de til å begrense skjermbruken sin når de blir større hvis de ser at foreldrene er fastlåst til skjermen hele ettermiddagen. Det hender at jeg surfer når hun ser barne-tv de dagene hun vil se en bestemt paw patrol episode for 200. gang. Og så lurer jeg meg til å kikke litt når hun sitter i badekaret. Jeg sitter utenfor døra til badet og hører at hun snakker med badelekene. Ellers blir det en del KG når hun er i barnehagen og etter at hun har lagt seg. Synes det er veldig greit å se serier og nyheter på pc, og det er lenge siden jeg har giddet å slå på tv'n for noe annet enn barne-tv. Har ikke nettbrett eller smarttelefon, så jeg burde klare meg uten å sjekke twitter og diverse forumer hele tiden, men forstår godt at folk blir avhengig. Har ikke partner. Anonymkode: 8006b...13c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jaa ikke sant.. Vi bor i en liten leilighet nå, så han får jo den svære TV-en oppi trynet nesten hele dagen 😩 Men nå flytter vi heldigvis til en enebolig neste måned med god plass, håper på å sende faren ned i kjellerstua med Tv-en sin hahah Anonymkode: af162...bc7 Herregud 😳 Anonymkode: 2bad0...846
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 Ja det blir en del skjerm her også, mer enn jeg vil innrømme 😅 Noen ganger blir det tv middag, fordi vi er slitne alle sammen og vi orker ikke kaos ved bordet. Da er det baby john eller noe annet ræl fra YouTube. Eller så blir det litt på morgenen. Eller litt på lengre bilturer.. Jenta vår er fire, snart fem år, så hun har jo sine favorittprogrammer.. Anonymkode: 09e24...ce4
Gjest BethD Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 Skjerm blir det. Og det er greit. Jeg nekter å bli shamet for at barna mine bruker skjerm. De er Mette,fornøyde,glade,trygge barn. For meg er det det viktigste. Og det hjelper meg enormt i hverdagen,da jeg er nødt å få ting gjort i hjemmet med alt det innebærer.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 Holder på å flytte inn i nytt hus og uten skjerm ville det vært umulig å komme seg på plass her. Anonymkode: a2bc7...d03
MollyJones Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 Barn på 4 og 6 her. Prøver selvsagt å begrense, men jeg tror også det er viktig å klare å være oppmerksom selv om man leser en nyhetsartikkel eller scroller på insta. Om barna henvender seg til meg, så klarer jeg alltid å legge ned mobilen, gi dem oppmerksomhet før vi eventuelt går tilbake hvert til vårt. Jeg prøver også av og til (stort sett hver dag) å gjøre aktiviteter aktivt sammen med barna, som å tegne eller pusle. Ellers leker de hver for seg eller sammen, og da kan jeg både rydde, eller eventuelt lese nyheter etc. Min mor satt mye å leste i Ukeblader og andre ting - så jeg tenker at så lenge man klarer å koble om når barna trenger oppmerksomhet, så er det det viktigste. Nå sitter minste å ser på TV, jeg på PC og eldste på nettbrett. Blir kanskje en time eller to nå på morraen, så avslutter vi alle og gjør andre ting, også er det ikke skjermtid igjen før til kvelden. (også kan det skje unntak selvfølgelig). 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 Tror noen av dere har misforstått innlegget mitt 🙈 jeg mener ikke hvor mye skjerm barna bruker, men hvor mye skjerm dere foreldre bruker rundt barna ☺️ Ts Anonymkode: 37a6e...813 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 BethD skrev (5 timer siden): Skjerm blir det. Og det er greit. Jeg nekter å bli shamet for at barna mine bruker skjerm. De er Mette,fornøyde,glade,trygge barn. For meg er det det viktigste. Og det hjelper meg enormt i hverdagen,da jeg er nødt å få ting gjort i hjemmet med alt det innebærer. Helt enig i dette. Blir litt skjerm på 4-åringen her også. Men jeg tenkte mer på skjermbruk blant oss foreldre ☺️ Ts Anonymkode: 37a6e...813
Gjest BethD Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Helt enig i dette. Blir litt skjerm på 4-åringen her også. Men jeg tenkte mer på skjermbruk blant oss foreldre ☺️ Ts Anonymkode: 37a6e...813 Ååå skjønner. Jeg ser aldri på tv når 2.5 åringen er våken. Det går rett og slett ikke an 🥲 Men jeg trykker på telefonen når hun er opptatt med lek,eller noe annet blir sporadisk men telefonskjerm blir det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå