AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Vet at det er ulikt fra skole til skole. Noen har lekser hver dag, noen har to dager i uka, noen har ukeslekse hvor elevene velger når de vil gjøre leksene ila uka, osv. Noen må lese leselekse hver dag, noen trenger bare å lese en gang. Noen må øve til gloseprøve hver uke, noen ikke.. Noen har lekser i bare matte, norsk og engelsk, noen har lekser i flere fag. Hvordan er det på skolen der ditt barn går, og hva syns du? Anonymkode: d01b1...645
solmåneogstjerner Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 (endret) 3. klassingen har en enorm mengde med lekser hver dag. Lesing (må leses inn på lydfil også), skriving i norsk, skriving og ofte lesing i engelsk, og matte. Hver dag. Tar ofte en time hver dag. Det er helt absurd. Lar henne ofte slippe deler av det, selv om jeg egentlig ikke skal. Men det blir bare for mye. 8. klassingen har nesten ingen lekser, men må jo øve til prøver og gjøre ferdig noen innleveringer/presentasjoner av og til. (Som ikke har blitt ferdig på skolen) Det kan bli litt mye i perioder, men går stort sett greit. 10. klassingen har litt, men ikke hver dag, i tillegg til det 8. klassingen har. Endret 22. januar 2022 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Lese 4 sider løpet av uken. 1 matteark. Svare på 4 spørsmål. Øve på diktat. Noen ganger må deg leses inn på lydfil. Ungen er ferdig med alt på 1 time. Resten av uka er det ikke mer lekser siden hun gjør alt med en gang. Jeg syns det er for lite. Når jeg gikk på skolen hadde vi 4 ganger så mye lekser. Anonymkode: 746de...86b
Arkana Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Både 3.klassingen og 5. klassingen skal lese 15 min hver dag. 3. klassingen har norsklekse hver dag, mattelekse to dager i uken og engelsklekse en dag i uken. 5. klassingen har mattelekse tre dager i uken, norsklekse hver dag og engelsklekse en dag i uken + at de skal øve på ukas ord. I andre fag er det lekser mer sporadisk. Utenom leseleksen tar leksene maks 10-15 minutter hver dag. 8. klassingens lekser har jeg ikke helt oversikt over, men de har ukelekse slik at leksene skal leveres hver fredag om ikke annet er oppgitt og de har lekser i alle fag.
ekkoet Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 8. klassingen har ikke lekser - noen ganger skal de forberede ting til skolen eller gjøre ferdige ting de har gjort på skolen, men ikke lekseplan hver uke 4. klassingen har ca 10-15 minutter lesing hver dag + en mattelekse og en engelsklekse som må gjøres i løpet av uken (hver på 10-15 minutter) Snitt ca 20 minutter for dagen.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 Både 1 klassingen og 3 klassingen har leselekse hver dag, tar kanskje 2 min å komme gjennom. Så har de norsk og engelsk lekse i 1 og det samme pluss matte i 3 . De får begge ukeplan så kan fordele det sånn vi vil gjennom uka . Men kreves ikke mer enn 15 minutter hver dag . Anonymkode: 096cf...806
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 Andre klasse her. Matte og norsklekse daglig. En-to sider om dagen. Engelsklekse ukentlig. Anonymkode: 828e7...18b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #8 Skrevet 22. januar 2022 Har 4.klassing, en typisk uke er: Mandag: Lese teksten i boken (2-3 sider) tre ganger. Tirsdag: Samme som mandag, men også leses inn på lydfil. Onsdag: Jobbe 15 minutter på en app i læringsbrettet. Torsdag: Lese 15 minutter i egen bok. (Dette er alle norsk lekser) Så er det lekser som må gjøres ila uken og leveres på torsdager: Norsk: Skrive en tekst, minimum 5 setninger, om temaet de har. Mattematikk: Oppgaveark i permen, 1-2 sider. Engelsk: Enten oppgaveark i permen, eller lese en tekst, som også skal leses inn på lydfil, pluss gloser. Pleier å gjøre ukesoppgavene på mandag, tar ca 45 minutter. Det varierer veldig fra hvilke lærere man har på skolen har jeg hørt. Anonymkode: a7b4f...e93
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 2 klassing: Lese 15 min 4 dager i uken. Ett ark med mattelekse. Ett ark med norsk, typisk.. Skrive tre setninger, etc. Gjør som regel leksene unna på 15-20 minutter. Synes det er passelig😊 Han er som regel flink til å gjøre leksene, og jobber flittig, slik at det går raskt unna. Litt vanskelig å sitte i ro under lesing, men får gjort de selv om han ligger, skal stå på hodet, etc😅😅 Anonymkode: 691f5...671
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 6 trinn: ingen lekser, kun lesing i bok minst 20 min hver kveld 9 trinn: ingen lekser men må fullføre innleveringsarbeid hjemme om han ikke blir ferdig på skolen, og må forberede seg til prøver/vurderinger Anonymkode: 39708...e37
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 Min stedatter går i 5, hun er ferdig på 5 min, de har lite kanskje 10 minutter av og til med lesing men lite Anonymkode: a4c56...8f7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #12 Skrevet 22. januar 2022 Jeg har en 1.klassing og en 4.klassing. Spesielt 4.klassingen har altfor mye, opp mot 40 min + 20 min lesing hver dag. Lekser har en altfor selvfølgelig plass i norsk skole, uten at det er tydelig hvorfor. Jeg finner ingen forskning som viser at lekser fungerer positivt på barns læring, og vi er derfor ikke spesielt stresset hvis barna ikke får gjort dem som oppsatt. Jeg er selv lærer, og gir aldri lekser. Men jeg tilrettelegger for leseaktiviteter hjemme, og blir enige med barna om enkle øve-aktiviteter/tips til foreldre om hva de kan gjøre hjemme, om det er emner jeg ser barna trenger å øve mer på i korte perioder. Det kan være alt fra rettskriving, automatisering av tiervenner/gangetabell osv. Men det skal aldri være samme barn som alltid må øve på noe. Lekser skaper større klasseskiller enn skolestanden reflekterer over. Anonymkode: 5a647...1d1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 2. klassing har én leselekse og én mattelekse (1-2 sider med oppgaver) hver uke. Ikke noe krav til hvor mange ganger de må lese. Anonymkode: c1fe1...a8b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 Har en tredjeklassing. Hun har et ark med oppgaver som hun har en uke på seg å gjøre og en praktisk oppgave. Veldig fint. Hun går på Steinerskolen. Anonymkode: 088f9...3af
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 7. klassingen gjør 30-60 min hver dag. Leksene må være ferdig til hver sin dag, ikke i løpet av uken. 9. Klassingen. Lese til 1-2 prøver hver uke i perioder. Gjøre oppgaver hjemme som ikke ble ferdig på skolen, så minimalt med lekser for min, men prøvelesing kan ta mye tid. Rekker du ikke på skolen kan det nok bli mye lekser. Anonymkode: a7cb9...aaf
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 Vår 4.klassing har ukeslekser. Har vært stort sett det samme siden 2.kLsse: Norsk: lese minst 15 min hver dag i egen bok. Forldre signere som dokumentasjon. Videre 3 sider lesing i Norsk,boka-skal leses inn på læringsbrettet. Så er det skiftelig, enten skrive minst 10 fakta setn om tema de har, og bruke oppgitte ord i setningene, eller fylle ut gramatikkskjema(6sider), hvor leselekse blir oppdelt i f.eks substantiv, verb, synonymer etc. Kalles KVK skjema på vår skole. Hver fredag er det diktat, gjenee 6-8 ord som skal øves på. Englesk: lese 3-4 sider I lese boka. Noen uker skal det lese inn. Alltid arb.opppgavee til teksten, og alltid diktat på fredager. Matte: min 30 min på læringsbrettet (multi oppgaver på nettet), eller 2-3 ark i matteboka. Variere hvor mange oppgaver det er på disse arkene. Ca 2.hver uke er det matteprøve. Vi har droppet Sfo på mandager og gjør de tyngste leksene da. Bruker inntil 1 t enkelte dager, men stort sett ca 30 min-40 min hver dag med lekser. Går på en skole hvor de er opptatt av å lære elevene å jobbe. Vet om elever på andre skoler som kan har 30 min lesing hver dag , og kanskje en matte eller englelsk lekse i tillegg. Vi hae god dialog med lærer, og har fått mulighet til å redusere noe på lekser når det har vært alt for krevende. Har skjedd 2-3x på 2 år. Anonymkode: d0166...707
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 Leksefri skole, heldigvis! Men vi blir oppfordret til å lese hver dag. Anonymkode: 0a152...46e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Skrevet 23. januar 2022 3. klassing. De skal lese en bok hver dag, tar ca 20 min. Så har de ofte en engelsk, norsk og mattelekse som skal gjøres til fredag. Anonymkode: b0ef0...234
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #19 Skrevet 4. februar 2022 Det var veldig lite lekser. På vår skole sitter elevene flere timer daglig med skolearbeid. De får nesten ikke noe tid til fritidsaktiviteter eller være med venner. Denne praksisen har vært sånn i mange år ved denne skolen. Anonymkode: 38d09...627
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå