Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har vært i samme situasjon, og har tips til hvordan jeg kan hjelpe han? Jeg er gravid med vårt første barn. Mannen gleder seg til barnet kommer, men han sliter veldig med å forholde seg til alt som har med fødsel å gjøre. Han sier han gruer seg veldig, men han klarer ikke helt å sette fingeren på akkurat hva han gruer seg til. Får et inntrykk av at det er sammensatt av flere ting, da jeg tror han både er redd for meg, for barnet, for hvordan han selv vil reagere i situasjonen, for hva hans rolle er under fødselen, for at noe akutt skal skje, og for at han ikke er kjent med hvordan en fødsel egentlig foregår og hvordan han kan forberede seg. Får han ikke til å lese bøker om emnet. 

For min del var jeg veldig redd for fødsel før jeg ble gravid, men nå som ungen er der har innstillingen min endret seg totalt. Vet jo at ungen må ut på et vis uansett, har liksom ikke så mye valg 😝 Det hjalp også for meg å sette meg inn i hva som kan gå galt under en fødsel, så jeg er forberedt hvis ikke alt går «etter boka». Var muligens litt dum og fortalte dette videre til mannen i håp om at det skulle hjelpe, med det resultat at han bare ble enda mer nervøs 😅 

Vil gjerne at han også skal få en grei opplevelse, og at det ikke skal være noe han gruer seg til i flere måneder. Tips? Noen med erfaringer? Eventuelt noen menn her inne som har hatt det likens og kan si litt om hva som hjalp for dere? 

Anonymkode: ab4d5...834

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se Fødeavdelingen, alle sesonger. Og Jordmødrene. Fedrene har egentlig en veldig liten rolle ut over å være til stede for sin partner, men det er en viktig jobb sådan. 

Fødebagen på Instagram er en fin konto med mange storyer på linja man kan se og lære av. Hun har også en nettbutikk med e-hefter om fødsel, blandt annet et for partner. Har ikke prøvd de selv, men tipper de kan være veldig fine 🙂 Også de om fødsel, fødselsstillinger etc kan være kjekt for partner, så kan dere snakke rundt fødsel og om dine forventninger og hva du ønsker av ham ifb med det. Jeg har sagt til min at han har ansvar for å informere jordmødrene om at jeg ikke håndhilser på alle og en hver som kommer innom, det holder med å si "hei jeg er......", og å huske at jeg ikke skal føde på ryggen. Det er hans jobb, basicly 😅 Ellers gjør jordmødrene det som må til. 

Anonymkode: ae647...4e0

• Liker 5
Skrevet

Anbefaler også Fødeavdelingen, det er en veldig god serie.

Jeg stusser litt over at han ikke vil lese seg opp på emnet. Om han er nervøs må han jo forberede seg. Dere er to om fødselen og barnet.

Anonymkode: 1996e...ff3

• Liker 3
Skrevet

Gå på fødselsforberedende kurs sammen

Anonymkode: 84b15...9c5

• Liker 7
Skrevet

Tror foreldrerådet har en podcast om det: fødselsangst hos partner eller noe i den duren 🙂

Anonymkode: 90e2d...c7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå på fødselsforberedende kurs sammen

Anonymkode: 84b15...9c5

Dette

Skrevet

Jordmoren vår gav mannen min to oppgaver, passe på at jeg fikk i meg væske og at jeg fikk tisset gjevnlig. Han likte veldig godt å ha konkrete oppgaver å forholde seg til

Skrevet

Mannen min gruet seg veldig. Vi har to barn sammen, og med første barn så tok jeg rett og slett med moren min istede 🤡 

Men med nr to så fikk han ikke noe valg. Og det gikk over all forventning, herregud for en fantastisk fyr å ha med seg! Det var heiarop, det var glede, det var tårer. På et tidspunkt sa han «jeg må bare se der nede», og det var sånn «wow, fascinerende, wow, herregud, nå kommer’n, kom igjen nå, wooow wow wow» hahaha altså han var bare så søt. Når han sto i det så bare var han helt rå! 

Og han var vel på nippet til å grine og reise bort å gjemme seg i forkant, jeg er sikker på at han omtrent kunne ha knekt en kroppsdel på seg selv med vilje for å være 100% opptatt i en operasjon eller noe istedefor å bli med på fødsel. Men han var bare så rå! Stolt av han :) 

Anonymkode: 4fed6...9f4

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Se positive fødselsvideoer på YouTube sammen. Det hjelper enormt å bli trykket hardt nederst på ryggen ved rier. Øv på dette finn evt videoer så har han noe han aktivt kan hjelpe med.

Anonymkode: 03662...414

Skrevet

Om mulig: skaff dere en doula

• Liker 1
Skrevet
On 1/22/2022 at 5:59 PM, AnonymBruker said:

Se positive fødselsvideoer på YouTube sammen. Det hjelper enormt å bli trykket hardt nederst på ryggen ved rier. Øv på dette finn evt videoer så har han noe han aktivt kan hjelpe med.

Har ikke hørt om dette før, hva søker man på for å finne det? Har du en link?

Anonymkode: 6b0a4...c34

Skrevet

Mannen min ble mer involvert ved at han også lastet ned gravidapper og fulgte med der på størrelse osv. Mer kunnskap gjør som regel ting mindre skummelt. Jeg liker best appen helseoversikt.

Anonymkode: ca19a...3a5

• Liker 2
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å forstå hvorfor andre menn gruer seg så fælt til å være med på fødsel. Det er jo en kjempefin opplevelse totalt sett, og absolutt ikke noe å grue seg til.. 

• Liker 3
Skrevet
Oppgitt78 skrev (12 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å forstå hvorfor andre menn gruer seg så fælt til å være med på fødsel. Det er jo en kjempefin opplevelse totalt sett, og absolutt ikke noe å grue seg til.. 

Det er vel vanlig å grue seg til å gå inn i en situasjon man aldri har vært i før og hvor man mister kontroll? Menn gruer seg vel også til å se at kjæresten deres har det vondt? Redd for å ikke være god nok støtte for kjæresten. Nervøs fordi de ikke aner hva de går til og hva de skal gjøre. 

Anonymkode: 817fe...a1f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er vel vanlig å grue seg til å gå inn i en situasjon man aldri har vært i før og hvor man mister kontroll? Menn gruer seg vel også til å se at kjæresten deres har det vondt? Redd for å ikke være god nok støtte for kjæresten. Nervøs fordi de ikke aner hva de går til og hva de skal gjøre. 

Anonymkode: 817fe...a1f

Jeg visste stort sett hva jeg gikk til. Baby skulle ut, det kunne bli blodig og bråkete, og man hadde ingen peiling på hvor lang tid det ville ta.. 

ingenting å grue seg til!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 17.59):

Dette hjelper jo ikke hvis riene ikke sitter i ryggen. Mine rier satt utelukkende i magen, så ryggtrykk og massasje hjalp nada. Det som derimot hjalp veldig var at mennene telte Høyre gjennom riene, slim at jeg fikk noe å fokusere på som viste meg at tiden gikk fremover. 

Anonymkode: bb62a...2c5

Skrevet

Høres mer ut som han er redd for blod og avføring, han viser jo null interesse for emnet og høres for meg ut som han ikke bryr seg i det hele tatt, nærmest syns det er ekkelt. Huff... 

Anonymkode: b89e6...720

• Liker 2
Skrevet

Be han ta seg sammen. Alvorlig talt.

Anonymkode: 8bbfb...be1

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres mer ut som han er redd for blod og avføring, han viser jo null interesse for emnet og høres for meg ut som han ikke bryr seg i det hele tatt, nærmest syns det er ekkelt. Huff... 

Er ikke ts, men sånn er min mann. Han innrømmer det rett ut. Tror nesten han er villig til å tygge av seg en arm for å slippe å være med, nettopp på grunn av blod, avføring, sykehus, ekkelt 🙈

Vi vurderer doula, eller at jeg tar med meg  nær venninne, evt føde alene. Vet ikke. Han får panikk bare jeg foreslår fødselskurs. Håper vel egentlig at han endrer fokus når vi kommer nærmere og han kanskje føler mer tilknytning til baby i magen.

Anonymkode: b7845...2e5

Skrevet

Takk for tips til dere som har vært konstruktive, det hjalp litt å forklare han mer om hvordan en fødsel faktisk foregår. Han hadde (som meg) ikke noen annen kunnskap om fødsel enn det han har sett på TV, men i motsetning til han så har jeg oppsøkt en del andre kilder etter jeg ble gravid. Så nå har jeg har forklart han litt om forløpet til en fødsel, litt om vanlige komplikasjoner, og at det ofte er i pressfasen ting går galt dersom det først skjer. Det som hjalp mest for han var faktisk å få høre at den "kritiske" biten som regel varer kortest, da han hadde sett for seg at pressingen foregikk i flere timer. 

AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 22.26):

Hvordan i alle dager er det dette du klarer å dra ut fra HI? Mannen har ingen problemer med verken blod eller avføring, det er nok heller min frykt. Får hetta av tanken på å få barnet på brystet uten at de vasker det først, men høres ut som de fleste ikke bryr seg når ungen først er der. Får se hvordan det blir, men det er nok den delen av fødsel jeg gruer meg mest til, i tillegg til redselen for å bæsje på meg foran mannen og jordmor. For meg er det nedverdigende, selv om han har sagt at det ikke gjør han noe som helst. 

Han viser også langt mer enn "null interesse" for emnet, og er veldig interessert i å snakke med meg om både graviditet, babytiden, oppdragelse og tiden senere. Det er kun fødsel han er livredd. 

AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 22.45):

Be han ta seg sammen. Alvorlig talt.

Anonymkode: 8bbfb...be1

Det kunne ikke falle meg inn å vise så lite forståelse for noe som er en reell frykt hos den viktigste personen i livet mitt. Alvorlig talt. 

TS

Anonymkode: ab4d5...834

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...