Gå til innhold

fjerne alt løv fra hagen, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis jeg IKKE fjerner løvet fra hagen om høsten, så blir hele området så stygt neste vår og sommer. 

men jeg jeg har også hørt at løv kan være "positivt" for jordsmonnet i området. I tillegg kan dyr (eller insekter) muligens finne "næring" fra områder som har mer løv på bakken. :sjenert: 

Anonymkode: 9ba9b...16f

Skrevet

Jeg pleier å rake det opp og samle det under hekken, i blomsterbed osv. 

Anonymkode: 1324e...a6f

• Liker 3
Skrevet

Jeg raker aldri, og hele plena mi er dekt med løv på høsten. Så fort snøen smelter harver jeg over det med gressklipper og jeg har den grønneste plena i nabolaget. Har også fullt av småfugler som leter etter mat mellom løvet. 

Anonymkode: d69c6...56e

Skrevet

Klipper løvet i biter med høyeste innstilling på gressklipperen sent på høsten. Hvis ikke jeg rekker klipping legger jeg det i bedd og under hekk og busker. Løv er sunt og jordforbedrende for hagen. 

Anonymkode: e9e5a...cb7

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

hvis jeg IKKE fjerner løvet fra hagen om høsten, så blir hele området så stygt neste vår og sommer. 

men jeg jeg har også hørt at løv kan være "positivt" for jordsmonnet i området. I tillegg kan dyr (eller insekter) muligens finne "næring" fra områder som har mer løv på bakken. :sjenert: 

Anonymkode: 9ba9b...16f

Jeg samler alt sammen og graver det litt ned i bed ol. Om jeg ikke graver så mye ned så har jeg litt jord over for å holde det på plass. I løpet av noen uker på våren og forsommeren er det som måtte stikke opp av blader brutt ned. Jeg pleier å gjødsle det litt når jeg graver med blader da nedbrytningen kan kreve litt nitrogen, men det er ikke nødv. Blader og avklipp fra gress bør sees på som en ressurs, ikke et problem.

Endret av skrue
  • Liker 1
Skrevet

Fordelen m/ løvet fra trær er at det er bra for jordsmonne, men bakdelen er at vinden ofte fører det ditt det ofte ikkje hører hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...