Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hatt klistremerkebaby - når kunne baby ta en dupp i vogn/seng for seg selv? 

min baby er tre måneder + to uker. Kan ligge i sengen i to timer på dagtid så lenge puppen er der - ellers må baby sove på meg eller samboer, og generelt bæres mye. Har bæresele siden vogna er uaktuell, sover noen ganger maks 30 minutter der hvis vogna rister og humper skikkelig.  Sleepytroll var med andre ord ikke nok 😂

jeg vet at det vil gå over, og aksepterer situasjonen og at babyen min trenger kroppskontakt, men er så sliten av at jeg knapt får pustet i fred siden hun aldri kan sove alene, vil bare se om det er håp i nærmeste fremtid ☺️

Anonymkode: 17ac0...997

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger til at baby er sjekket for låsninger og sover hele natten uten problem siden h*n ligger inntil meg. Hadde lett byttet bort to timer av nattesøvnen for å ha kroppen litt for meg selv på dagtid!!

• Liker 3
Skrevet

Stakkars deg!! For min klistremerkebaby så løsnet det veldig rundt 5-6-7 mnd alder. Det var nok en blanding av introduksjon av fast føde og at jeg sluttet å amme når baby var 6-7 mnd. Når han var 7-8 mnd så sov han plutselig natten gjennom på eget rom. Noe som nok også kom av at han var svært tidlig ute motorisk (lå ikke stille og pludret passivt på noe teppe han; nei han skulle opp og rundt og frem). Herlig! Og nå er han 10 år, konkurransesvømmer og sovegris 😁

Kan baby samsove med far eller er dere ikke komfortable med det? Ellers bør far samsove med baby i helgene, siden han uansett sover hele netter resten av uka. 

Hvis du blir like halvpsykotisk som meg av minimalt med søvn, så anbefaler jeg ammeslutt når baby er 6-7 mnd. Det har jeg gjort med alle mine 3 barn, og det gjorde underverker for søvnen deres i løpet av få uker.

Anonymkode: 55028...08b

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar! Problemet er at hun ikke sover uten puppen i munnen om hun først ligger i senga, og tar ikke smokk.

Så det hjelper ikke om pappa legger seg i senga med henne. Han kan ha henne på seg en halvtime på sofaen før hun våkner og skriker etter puppen Men da aner jeg håp når fast føde kan introduseres om noen måneder! ☺️

Skrevet

Min erfaring er at det blir gradvis bedre fremover nå. Ved 4 mnd var det mulig å ha babyen sovende ved siden av meg, og ikke OPPÅ meg, på natten. Han begynte også å like vogna da, vel å merke så lenge han var trøtt. Så begynner barnet å leke med seg selv og løsriver seg mer fra klistremerke-tilværelsen. Ved 8 mnd var vår gått fra krevende baby til lett baby, da fant han seg plutselig i alt og var veldig tålmodig. 

Anonymkode: dd062...e6b

• Liker 2
Skrevet

For oss ble det bedre når baby ble 5 mnd og vi kunne kjøpe en"circle of neglect" aka en aktivitetsstasjon. Vi endte opp med to stk i forskjellige rom. En fra skiphop (https://www.ellos.no/skip-hop/explore-more-aktivitetssenter/1022189) og en jumperoo fra fisher price kjøpt på amazon (https://www.amazon.co.uk/Fisher-Price-K6070-Rainforest-Jumperoo-model/dp/B000LXQVA4/ref=sr_1_6?crid=8XJRQ1Y6AZ3&keywords=jumperoo&qid=1642856906&sprefix=jumpero%2Caps%2C140&sr=8-6

Baby kunne sitte der i evigheter og for første gang fikk jeg armene fri til å gjøre husarbeid og spise en varm middag. I det hele tatt få laget middag for på det tidspunktet hadde jeg spist brødskiver og kjeks i 5 måneder. Vi begrenset bruken såklart til så lite som mulig, men det ar virkelig redningen for å kunne få gjordt noe i huset.

Anonymkode: fd47f...f6a

• Liker 1
Skrevet

For mine har det gitt seg gradvis fra 3 mnd. De har sovet i vogn da, så lenge man triller den på grus 😝 ble noen timer på humpete vei for å si det sånn, deilig med litt pause fra bæresjal og baby på brystet! 

øvde på en dupp i løpet av dagen på å sove i stille vogn. Hver gang de sovna så stansa jeg vogna. Så våknet de, og så beveget jeg vogna til de sovna igjen. Og fortsatte sånn til de faktisk sov (eller klikka). Så var det greit at duppen ble kort eller slitsom for meg, for de andre gjorde vi sånn som vi vet at funka. Ved 5 mnd kunne jeg trille dem i søvn og la dem stå stille i 30 min, trille litt og så få 15-60 nye minutter! Ved pappapermens begynnelse var det bare å legge i stille vogn. 

det er tøft å være så «touched out», men som du sier - det går heldigvis over til slutt. 

Anonymkode: 7e68f...9bf

• Liker 1
Skrevet

I mye av samme situasjon som deg. Opp til nå (snart 3mnder) har han sovnet på pupp eller i bæresele. Nå sovner han bare på trilletur eller nå vi bærer han i et baby nest i to timer før han sovner. Da sover han til vi er ferdig med tur eller i 30 min.

Vi begynner å bli slitne da det ikke er noe særlig mer enn 1time sammenhengende om natten heller. Utenom da så er det skriking mesteparten av dagen. 

må si vi gleder oss passe til ting blir bedre…

Anonymkode: ec837...397

• Liker 2
Skrevet

Her løsnet det litt fra 6 mnd når vogn (sportsdel) ble godtatt. Fra 10 måneder sov han 5 timer sammenhengende i egen seng om natten, pupp/flaske, nye 5 timer soving. 

Anonymkode: c563a...355

Skrevet

Vet ikke. Klistremerke nr. 1. er 3.5 år og ligger fortsatt klistret. Klistremerke nr. 2 på 1 år ligger fortsatt klistret til brystet. 

Begge aksepterte vogn fra 8 mnd. 

Jeg har kommet dit at jeg har resignert og ikke lengre merker at jeg er forbi ferdigtattpå og vel så det 🤷‍♀️

Anonymkode: f96e9...692

• Liker 1
Skrevet

Min var klistremerke og lik din, ble bedre ved 3,5 mnd da vogna ble akseptert! Sover nå ute i vogn på morgenduppen. Holdt på å bli sprø av bæresele hele tiden, du har min medfølelse. På natta ligger han fortsatt mye med puppen i munnen, på tross av at han spiser endel fast føde (5,5 mnd nå). Søvnmangel er slitsomt men det er bedre enn det var. Håper din også godtar vogn snart 🤞

Anonymkode: 152a5...ec4

• Liker 1
Skrevet

Redningen her ble svingende vippestol som vibrerte, og at h*n kunne se meg. Der hendte at barnet tok seg en kortere lur også.

Anonymkode: 5d1e7...0e6

• Liker 1
Skrevet

Min var klistremerke på dagtid, ville bæres konstant. Men sov alltid i egen seng og gjør det enda på siden av vår. 9 måneder nå og vil si klistremerke-tendensene avtok når han ble mer mobil. Nå er det jeg som må krype etter han som et klistremerke for å passe på at han ikke faller og slår seg. 

Anonymkode: 9b86b...fa4

• Liker 1
Skrevet

Min eldste hadde et enormt behov for nærhet. Sovnet i vogna først ved 9 måneder under konstant rulling. Sov i stillestående vogn først i barnehagen da hen nesten var året. Om natta trengte hen konstant nærhet til hen var rundt 1 år og 3-4 måneder. Hen er ekstremt kosete også som 5-åring.

Andremann sov oppå eller inntil meg de 7-8 første månedene, men kunne sove i vogn i konstant bevegelse før det, kanskje ved 5 måneder. Det ble bedre etter det. Hen er normalt kosete som 3-åring.

Anonymkode: 09cf5...cb9

• Liker 1
Skrevet

TS her, takk for alle svar! Føles litt bedre å tenke at baby kanskje kan sove i vogn snart, for eksempel. Skal ikke gi opp vogna med andre ord, skal fortsette å ta med vogna selv om baby ender opp i bæreselen.

Jeg  vil gi babyen min det h*n trenger av nærhet, men herregud som jeg gleder meg til å få mer enn maks ti minutter med kroppen fri mens h*n ligger på babygymmen,, eks. 

Skrevet
On 1/22/2022 at 7:03 PM, AnonymBruker said:

Min var klistremerke og lik din, ble bedre ved 3,5 mnd da vogna ble akseptert! Sover nå ute i vogn på morgenduppen. Holdt på å bli sprø av bæresele hele tiden, du har min medfølelse. På natta ligger han fortsatt mye med puppen i munnen, på tross av at han spiser endel fast føde (5,5 mnd nå). Søvnmangel er slitsomt men det er bedre enn det var. Håper din også godtar vogn snart 🤞

Anonymkode: 152a5...ec4

Hva gjorde du for å få godkjent vogna? 😊

Anonymkode: 7e68f...9bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her, takk for alle svar! Føles litt bedre å tenke at baby kanskje kan sove i vogn snart, for eksempel. Skal ikke gi opp vogna med andre ord, skal fortsette å ta med vogna selv om baby ender opp i bæreselen.

Jeg  vil gi babyen min det h*n trenger av nærhet, men herregud som jeg gleder meg til å få mer enn maks ti minutter med kroppen fri mens h*n ligger på babygymmen,, eks. 

Ikke gi opp vogna, men pass samtidig at du ikke sliter deg ut i arbeidet med å få babyen til å akseptere vogna.

Jeg holdt på å bukke under i forsøkene på å få førstemann til å akseptere vogna. Alle rundt meg og helsestasjonen mente at ungen ville akseptere vogna bare man gjorde ditt eller datt. Vel, det skjedde ikke. Fikk det mye bedre da jeg klarte å gi blaffen i hva alle mente, og heller bare tilpasse meg ungen og la mini kose seg med nærheten. Noen måneder seinere ble vogna akseptert, og det uten at vi gjorde noe spesielt. Den eneste forskjellen var at babyen da var klar.

Anonymkode: 09cf5...cb9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...