AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #81 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg leker med han på gulvet, for meg så er det nesten som å leke med et barn på 3 år. Han peker, har et utrolig samspill. Han kan si «se, den der!» å peke. Han husker hva som skal være hvor, vet hvilket dyr som mangler i vokna, finner den, å tydelig vil at jeg skal sette den på plass. Han blir sint om jeg ikke gjør det han ber om, fordi han vet hva han vil. Han går, løper, aper (legger hodet på gulvet med rompa i været og kikker mellom bena og tuller) han vet hvor man går på do, for han sier «der bæsj» han lystrer når vi sier nei! Ikke åpne opp skuffa» men, åpner opp døra igjen, og legger på plass det han ikke fikk ta ut. Han kan sikkert allerede 30 ord, som han sier. Han forstår alt vi sier. Jeg er fryktelig stolt, men et det normalt at barnet er så raskt i utvikling? Han er meget flink, både i barnehagen er veldig overrasket over hvor raskt han tar ting og hvor langt fremme han er i utvikling. Flere som har barn som er slik? Anonymkode: 9791e...69c Høres helt normalt ut. Vår toåring leker avansert rolle spill. Lager «mat» på kjøkkenet, spiller skuespill og leker ting han har sett på tv med andre mye større barn og voksne. Han er også helt normal for alderen. Ikke noe spesielt langt fremme.. Anonymkode: ae900...482 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #82 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Janteloven lever i beste velgående ser jeg. for all del ikke skryt eller vær stolt av barnets framgang. barn som blir stimulert med språk, motorikk o.l utvikler seg raskere. mine barn snakket i hele setninger fra de var 1,5 år, fordi vi snakket mye med de og satte ord på alt vi gjorde. Nå i dag sitter foreldrene på tlf sine og har knapt øyekontakt med barna sine. Anonymkode: e0217...c66 Barn er forskjellige. Er ikke alle som snakker i setninger slev om de blir snakket mye med. Skjerp deg Anonymkode: ae900...482 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #83 Skrevet 22. januar 2022 Saftelsker skrev (Akkurat nå): Men altså, hvorfor er det så viktig at barnet skal være "vidunderbarn"? Hvorfor må det sammenliknes med andre og være "bedre" enn andre barn på samme alder? Hater hvordan alt skal være konkurranse og barn skal settes opp mot hverandre. Er jo ikke viktig hvem som er best, alle barn er fine på sin måte. Skjønner virkelig ikke greia. Ja dette rammer særlig de barna som har medisinske tilstander som gjør at de aldri vil oppnå samme mestring som jevnaldrende, de vil da for evig og alltid føle seg mislykket selv om de ikke kan hjelpe for det. Slike diagnoser (svar på hvorfor) kommer ikke sammen med barnet men ofte 2-10år etter fødsel. Anonymkode: d861d...2a5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #84 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Janteloven lever i beste velgående ser jeg. for all del ikke skryt eller vær stolt av barnets framgang. barn som blir stimulert med språk, motorikk o.l utvikler seg raskere. mine barn snakket i hele setninger fra de var 1,5 år, fordi vi snakket mye med de og satte ord på alt vi gjorde. Nå i dag sitter foreldrene på tlf sine og har knapt øyekontakt med barna sine. Anonymkode: e0217...c66 Ja så her viser du hvor ufattelig lite kunnskap du har om emnet og hvor mye du innbiller deg at dine barns suksess er din suksess. Barna mestrer hva de mestrer fordi de selv innehar den evnen til å kunne nå de målene. Anonymkode: d861d...2a5 1
Saftelsker Skrevet 22. januar 2022 #85 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja dette rammer særlig de barna som har medisinske tilstander som gjør at de aldri vil oppnå samme mestring som jevnaldrende, de vil da for evig og alltid føle seg mislykket selv om de ikke kan hjelpe for det. Slike diagnoser (svar på hvorfor) kommer ikke sammen med barnet men ofte 2-10år etter fødsel. Anonymkode: d861d...2a5 Gutten min begynte først å gå når han var 19 mnd, tok det med ro. Ikke no problem med det, ble skikkelig irritert når folk maste om at jeg måtte få han til å gå tidligere, som om han ikke var bra nok. Hadde en litt skjev fot og måtte forsvare han alt for mange ganger og forklare det. Helt idiotisk. Løper nå rundt som en normal 2 åring 2
Silla123 Skrevet 22. januar 2022 #86 Skrevet 22. januar 2022 Det er flott at du er stolt, men det høres ut som en veldig normal utvikling 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #87 Skrevet 22. januar 2022 Det høres normalt ut, men når barnehagen sier han er tidlig ute så er han nok det. Det er normalt å være både tidlig og sent ute innenfor et ganske stort normalområde. Det er lov å være stolt av barnet sitt. Enten det er tidlig ute eller blant de seneste. Det ligger nok i oss at vi har lett for å tenke at eget barn er helt spesielt og begavet. Jeg har gjort det selv da vår eldste snakket tidlig. Men nå er det tydelig at hun er moden på noen områder og umoden på andre. Det høres ikke ut som et barn på tre, men jeg kjenner helt normale barn på to som er snakker mindre enn det du beskriver. Og 1,5-åringen til venninnen min snakker en god del mer, men han er helt klart uvanlig tidlig ute. Det er vanlig å bli ganske overrasket over hvor mye de forstår i den alderen, enten de snakker selv eller ikke. Anonymkode: 9624b...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #88 Skrevet 22. januar 2022 Skjønner godt at du er stolt over barnet ditt, men det høres ikke ut som at han er unormalt tidlig ute med å lære seg ting. Flink med språket er han da, i hvert fall i forhold til min på samme alder. Men det jevner seg nok ut etter hvert. Anonymkode: 4e158...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #89 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Janteloven lever i beste velgående ser jeg. for all del ikke skryt eller vær stolt av barnets framgang. barn som blir stimulert med språk, motorikk o.l utvikler seg raskere. mine barn snakket i hele setninger fra de var 1,5 år, fordi vi snakket mye med de og satte ord på alt vi gjorde. Nå i dag sitter foreldrene på tlf sine og har knapt øyekontakt med barna sine. Anonymkode: e0217...c66 Haha, nei så enkelt er det ikke. Som førstegangsmor for et sterkt etterlengtet barn var jeg i overkant opptatt av å gjøre alt perfekt, og leste bøker, sang sanger, og snakket med jenta mi etter alle kunstens regler fra før hun ble født. "Nå skifter vi bleie. Ser du bleia", "Nå skal du få mat. Vil du ha eplemos" osv. Satte navn på alt. Hun hadde vel en liste på ti ord som hun kunne si sånn rett før toårsdagen. Det løsnet jo etter hvert da. Men at de "flinke" foreldrene får barn som er tidlig ute, tror jeg rett og slett ikke noe på. Bare tenk på hvor utrolig forskjellige søsken kan være. Hilsen mor uten smarttelefon. Anonymkode: 4e158...4e5 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #90 Skrevet 22. januar 2022 Dette er helt normalt og jeg vil ikke si det har så mye med modenhet å gjøre. Mange barn kan ord ute å vite hva de betyr. Bikkja mi kan si vom (navnet på fòret hans) Vet hva dette er : -ball,leke,navn på hundevennene sine,bil,buss,hjem,gå hjem (han drar i båndet og følger meg til døra),løp,rolig, høyre, venstre,være her,kom,gå,gå tur, ferdig,mellom,under (det er triks under og med beina mine), sitte bamse,krabbe,ned,legg deg,plassen,gå i senga,gå ut/inn ,bli med,æsj,pass deg,gå ned vaske rumpa(får ikke lov å sleike seg i sofaen),mat, vann,kom hjelpe deg,våres navn,snute,hake,stå,gå å ta henne/han ,gå å si hei/hade,sleng deg ned,hopp,opp å stå, rundt, ryggen,gå bak, vent,søk,gå opp,ned,klatre. sikkert noe jeg har glemt 😂 det er ikke at han skjønner norsk,men han har fått belønning og koblinger mellom ord og handling så han vet hva ordene betyr. Anonymkode: 9554b...912 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #91 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er helt normalt og jeg vil ikke si det har så mye med modenhet å gjøre. Mange barn kan ord ute å vite hva de betyr. Bikkja mi kan si vom (navnet på fòret hans) Vet hva dette er : -ball,leke,navn på hundevennene sine,bil,buss,hjem,gå hjem (han drar i båndet og følger meg til døra),løp,rolig, høyre, venstre,være her,kom,gå,gå tur, ferdig,mellom,under (det er triks under og med beina mine), sitte bamse,krabbe,ned,legg deg,plassen,gå i senga,gå ut/inn ,bli med,æsj,pass deg,gå ned vaske rumpa(får ikke lov å sleike seg i sofaen),mat, vann,kom hjelpe deg,våres navn,snute,hake,stå,gå å ta henne/han ,gå å si hei/hade,sleng deg ned,hopp,opp å stå, rundt, ryggen,gå bak, vent,søk,gå opp,ned,klatre. sikkert noe jeg har glemt 😂 det er ikke at han skjønner norsk,men han har fått belønning og koblinger mellom ord og handling så han vet hva ordene betyr. Anonymkode: 9554b...912 Ikke så rart. En gjennomsnittlig hund er vel på nivå med et toårig menneskebarn når det gjelder språkforståelse, og skjønner 165 ord og tegn. Det mener i hvert fall denne forskeren. https://www.nettavisen.no/nyheter/hunden-din-er-smartere-enn-barna-dine/s/12-95-2764164 Anonymkode: 4e158...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #92 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn er forskjellige. Er ikke alle som snakker i setninger slev om de blir snakket mye med. Skjerp deg Anonymkode: ae900...482 Følte deg truffet? 😅 Anonymkode: e8305...1ce 1
Heln Skrevet 23. januar 2022 #93 Skrevet 23. januar 2022 Min var helt lik for noen måneder siden når han var akkurat samme alder. Det er kjempegøy å se alt de små plutselig får til, læringskurven er bratt på denne alderen og det de ikke kunne i går kan de plutselig i morgen. Mye mer stas å følge med nå enn når det gikk flere måneder før de rullet rundt for eksempel. Vi er under utredning pga diverse sykdom, og har fått et skjema vi skal krysse av hva han kan og ikke. Fikk beskjed om at dette var ferskvare, så kan ikke «teste» han før neste helg, da han skal til helsesøster igjen uka etter. Nettopp fordi de lærer så fort, at det kan bli feil om jeg hadde krysset av i dag nei for noe han lærer seg om et par dager. Utvikling er veldig interessant og det er fort å bli begeistret for ting som faktisk kan være helt normalt. Stolt skal man være uansett tenker jeg, og som noen kommenterer så er ikke «smartingene» noe å trakte etter når barna blir eldre, fordi samfunnet ikke er lagt opp til det.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #94 Skrevet 23. januar 2022 Det du beskriver er helt normalt for alderen. Men flott at du er stolt av barnet ditt, og syns det er gøy å følge med på utviklingen. Det er tross alt det som er viktig her😊 Anonymkode: ed411...71f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #95 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke ta deg nær av alle kommentarene. Mennesker kommer i alle varianter og alle er like mye verdt. Jeg har flere unger, og selv om det høres rart ut merket jeg umiddelbart etter fødselen at det ene var et begavet barn. Det var hele tiden små episoder som bekreftet det. Om jeg skulle beskrevet de isolert sett kunne man enkelt avfeid det med at «det er normalt», det var mer summen av det hele og blikket til barnet fra fødselen av som gjorde meg sikker. Ved gjentatte anledninger i oppveksten har venner, fremmede som har observert barnet i ulike tilfeldige sammenhenger, barnehage og skole uoppfordret påpekt det samme som jeg har sett. Barnet har også vært tidlig ute med nærmest alle milepælene, men jeg har aldri påpekt verken det eller mine tanker rundt barnets ressurser til noen annen enn mannen, nettopp på grunn av reaksjonene som vises her. Når det er sagt er jeg like ubetinget glad i alle barna mine og deres ulike kvaliteter, men som deg visste intuitivt at det ene var spesielt på sin måte. Anonymkode: bab31...3fa Så godt å lese dette. Har fra fødsel av merket at han var veldig observant og nysgjerrig. Gråt lite, men bare så rundt seg, begge besteforeldrene la merke til dette å sa på en spøkefull måte «Han kommer til å bli noe stort en dag» Jeg har også følt at det er noe spesielt ved han, og at han kommer til å bli noe stort av seg, grunnet at han er fryktelig tidlig ute kontra andre på hans alder, han er også veldig «voksen» for alderen, og en klok liten gutt. Anonymkode: 9791e...69c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #96 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan også legge til at det ene barnet mitt er akkurat tre år, og milevis foran det du beskriver 😊 treåringen her kan sikkert synte 50 ulike barnesanger, har et avansert språk, har kunnet alfabetet og tall i et års tid, går på langrenn, står på slalåm, sykler uten støttehjul, tegner mennesker, inngår i rollelek, er med i middagslaging (kutter f.eks grønnsaker med skarp kjøkkenkniv). Blant annet. Anonymkode: 16669...7d0 Står det noen plass at mitt barn ikke gjør noen av disse tingene? Hva vet du om det? Mitt barn nynner på mange sanger, også da rent, han danser, han stuper kråke, han lager miner som om at han skal være mystisk, han sier setninger, peker hit og dit å forstår mye mer enn hva vi tror. Han lekte rollelek sist i ste, da laget han liksommat, latet som han drakk av koppen å sa «nam», han viste meg dette, så snudde han seg, for han skulle lage mere liksommat. Anonymkode: 9791e...69c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #97 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): 🤣 jenta mi på 1 år og 5 mnd. Gjør det og har gjort det helt siden hun fylte 1 år. Hun sier navne på onkelen sin, tanten sin. Løper gjemmer ting lukker dører husker ting og tang jeg er også veldig stolt av henne. sier bæsj 🤣 se der og peker, hva er det hvis hun lurer på noe. Eller hvorfor. Rister med hodet sier neineinei slår på boret XD veldig bestemt omsorgsfull jente som liker å dele maten sin med meg og resten av familien. Spør går det bra? 🤗 blid og sier Heeyyyy.... Hun går ikke i barnehagen og jeg er hjemme med henne starter opp til høsten 😁 lærer fort! Anonymkode: f3369...d85 Herregud!!! Er jo akkurat slik han også er! 😍 takk for at du hjalp meg til å sette ord på det 😂 Det med omsorg, det har han iallefall, han skjønner veldig veldig mye! Anonymkode: 9791e...69c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #98 Skrevet 23. januar 2022 Er vel mer en skryte tråd dwtte her som tror at deres barn er wt geni ig verdens navle. Alle barn er temlig like i utvikling før eller senere. Så nei gå av den høye stol. Kidden din er ikke mer spesiell enn andres som tror deres er spesiell Anonymkode: f9112...08c 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #99 Skrevet 23. januar 2022 Saftelsker skrev (3 timer siden): Gutten min begynte først å gå når han var 19 mnd, tok det med ro. Ikke no problem med det, ble skikkelig irritert når folk maste om at jeg måtte få han til å gå tidligere, som om han ikke var bra nok. Hadde en litt skjev fot og måtte forsvare han alt for mange ganger og forklare det. Helt idiotisk. Løper nå rundt som en normal 2 åring Ja det er mye press på sånt. Det er jo fantastisk at gutten din bare hadde en kortvarig forsinkelse da er han heldig. Ene av mine barn som jeg sikter til har dessverre for hans egen del varige utfordringer som ikke kom frem med et konkret hvorfor før første diagnose ved 2år som da var en sjelden genfeil hvor du på alle måter ser helt normal ut men har forsinkelser, utfordringer kognitivt og bruker lenger tid i læring. Anonymkode: d861d...2a5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #100 Skrevet 23. januar 2022 inkognit0 skrev (13 timer siden): Haha😅 Nei, men jeg opplevde det som mye mer våkent og betraktende enn de andre barna mine. Som det fra første starten av var mye mer orientert om omgivelsene sine enn de andre😊 Jeg skjønner at det høres veldig teit ut og jeg fremhever det aldri på noen måte ovenfor noen, jeg kom bare på det når jeg leste dette innlegget😄 Var akkurat slik han var når han var nyfødt. Han så mye rundt seg, virket som han virkelig interesserte seg i det han så. Kunne se meg lenge i øynene, han hadde/har veldig god blikkontakt osv osv Anonymkode: 9791e...69c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå