Gå til innhold

14 dager i karantene???

Anbefalte innlegg

Skrevet

… er ikke det unødvendig lenge?

Lurer på om det er noen her som har opplevd å teste positivt etter 12, 13 dager fra et familiemedlem ble smittet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

14 dager har alltid vært standard på luftveisinfeksjoner, grunnen til at vi har satt det lavere med covid er utelukkende økonomiske med tanke på fravær. Omikron har vel også vist seg å ha lengre inkubasjonstid enn tidligere varianter. 5-7 dager er definitivt for lite, en venn av meg testet på negativt på dag 3-7 etter kontakt, fikk symptomer på dag 11 og testet positivt. 

Skrevet
Neverland skrev (14 minutter siden):

… er ikke det unødvendig lenge?

Lurer på om det er noen her som har opplevd å teste positivt etter 12, 13 dager fra et familiemedlem ble smittet? 

Tja. Hvis man ikke blir smittet før dag 6 av nærkontakt i heimen og man legger en inkubasjonstid oppå der igjen, tar det jo fort 14 dager før positiv test. 14 dagers karantene gjelder jo kun i de tilfeller man ikke klarer å isolere seg fra den som er smittet og min erfaring, når det gjelder omikron, er at karantenetiden blir vesentlig kortere ved at man blir smittet selv👍

• Liker 1
Skrevet
Apollonia skrev (3 timer siden):

14 dager har alltid vært standard på luftveisinfeksjoner, grunnen til at vi har satt det lavere med covid er utelukkende økonomiske med tanke på fravær. Omikron har vel også vist seg å ha lengre inkubasjonstid enn tidligere varianter. 5-7 dager er definitivt for lite, en venn av meg testet på negativt på dag 3-7 etter kontakt, fikk symptomer på dag 11 og testet positivt. 

Hva mener du? Det har da aldri vært karantene ved sesonginfluensa eller andre luftveisinfeksjoner? Hvis jeg får en forkjølelse, så sitter ikke resten av familien inni i 14 dager og venter for å se om de også blir syk.

• Liker 2
Skrevet
MorTil2 skrev (28 minutter siden):

Hva mener du? Det har da aldri vært karantene ved sesonginfluensa eller andre luftveisinfeksjoner? Hvis jeg får en forkjølelse, så sitter ikke resten av familien inni i 14 dager og venter for å se om de også blir syk.

For de som jobber med sårbare pasienter har det vært anbefalt å holde seg hjemme ved luftveisinfeksjoner også før covid og da har det vært vanlig å regne dem som smittsomme inntil 14 dager fra oppståtte symptomer.

Skrevet
Apollonia skrev (1 minutt siden):

For de som jobber med sårbare pasienter har det vært anbefalt å holde seg hjemme ved luftveisinfeksjoner også før covid og da har det vært vanlig å regne dem som smittsomme inntil 14 dager fra oppståtte symptomer.

OK. Men nå er neppe alle på KG i gruppen "jobber med sårbare pasienter". Så kanskje bedre å svare utifra det som gjelder for folk flest? Og da har 14 dagers "karantene" aldri vært en greie.

Jeg tror for øvrig at disse 14 dagene neppe gjelder i hele helsesektoren, for det hadde satt tjenestene ut av spill ganske raskt også uten Covid. De fleste går jo rundt og snufser høst og vinter igjennom.

• Liker 2
Skrevet
Apollonia skrev (4 timer siden):

Trodde det var omvendt, omikron har kortere inkubasjonstid?

• Opprett ny...