Gå til innhold

jobber med å bli sunnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å bli slankere og ønsker å brenne raskere fett som jeg har oppnådd ved mageregionen. 

Jeg veier i dag 112 kg. Og i følge tabell så skal jeg veie 69 kg og ha 24 i bmi. 

Jeg har startet prosess ved å spise 1000 kalorier mindre for å kunne gå ned 1 kg per uke. 

Hvilke erfaring har dere av mat og frukt vil forbrenne mye fett i mageregion?

Jeg er opptatt å spise naturlige produkter.

Anonymkode: 1f91b...2b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går for hardt ut, og vil gå på en smell. 

Å lykkes med varig vektnedgang krever følgende;

1) luke bort de mest usunne vanene. Om det er at du fråtser sjokolade, brus. Velger pizza og burger mer enn en gang innimellom. Dynker mat i sauser. 

2) spise litt mindre, til hvert måltid. I starten av det du er vant med å spise. Men på sikt kan du bytte ut mer av maten med sunnere alternativer. 

Også venne kroppen til dette over tid. Med sakte vektnedgang. Ellers vil følgende skje; Du holder ut en stund, mulig helt ned til matchvekt. Men kroppen din vil kjempe alt for hardt for å komme opp igjen, da endringen har skjedd for brått. Og til slutt går det ikke lenger. 

Det er mange tråder her inne der de som holder på å gå ned snakker om hva de gjør. Men de få innleggene du finner fra de som har gått ned, og blitt der over flere år, beskriver en livsstilsendring, som de ga kroppen tid til å venne seg til. 

Anonymkode: fd030...9e6

• Liker 7
Skrevet

Ingen mat vil påvirke hvor du slanker deg. Spis rene råvarer med høyt proteininnhold, unngå raske karbohydrater og økt aktivitet, finn noe du liker. 

Anonymkode: 520e8...a3d

• Liker 5
Skrevet

Jeg ser for meg at jeg må finne treningsmetode for å aktivisere musklene mine oksygen for å forbrenne karbohydrater og fett. Jo større mengder oksygen kroppen min klarer å omsette i en treningsøkt, dess mer øker forbrenningen. 

TS

Skrevet

Ved å bruke yabarra olivenolje som steke-olje i panna er det positivt? generelt har jeg lest olivenolje er særdeles sunt, men samtidig er det 900 kcal per 100 gram. Finnes det balanse i dette?

Skrevet

A) du spiser mer enn du tror

B) du drikker sannsynligvis flere kalorier enn du tror. Dropp lettbrus, de bidrar til å holde søtsuget i live.

C) lag måltidsplan hver søndag, og hold deg til den. Begrens handleturer, dropp bilen og bruk beina.

Anonymkode: 219af...011

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ved å bruke yabarra olivenolje som steke-olje i panna er det positivt? generelt har jeg lest olivenolje er særdeles sunt, men samtidig er det 900 kcal per 100 gram. Finnes det balanse i dette?

Sunn mat kan absolutt inneholde mye kalorier, men når målet er å gå ned vil man måtte tenke på mengdene uansett hvor sunn maten er.

Grunnen til at usunn mat kalles usunn, er at den inneholder mye kalorier uten å inneholde andre næringsstoffer du trenger. For eksempel ved å inneholde mest raske karbohydrater som rent sukker og hvetemel, eller mest mettet fett. Ved å spise mye usunn mat blir man mer sulten selv om man får mer enn nok kalorier, fordi man ikke får nok av næringsstoffene man trenger.

Kroppen din trenger noe (umettet) fett, selv om fett har mye energi. Så når du skal gå ned mye, så er det viktig at den maten du får i deg har nok av næringsstoffene du trenger- proteiner, umettet fett, langsomme karbohydrater, vitaminer, mineraler, fiber. 

Med andre ord - det er bedre å steke maten i steke-olivenolje enn i smør. Men olivenolje er fortsatt veldig rent fett, så man trenger ikke så mye. Det er bedre å steke i mindre fett og spise mer avokado og fet fisk feks. 

Anonymkode: 5c712...33c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

A) du spiser mer enn du tror

B) du drikker sannsynligvis flere kalorier enn du tror. Dropp lettbrus, de bidrar til å holde søtsuget i live.

C) lag måltidsplan hver søndag, og hold deg til den. Begrens handleturer, dropp bilen og bruk beina.

Anonymkode: 219af...011

i følge tabell har jeg hatt 2900 kalorier i henhold til alder og høyde. 

Dermed må jeg gå ned til 1900 kalorier per dag. I følge tabell så må jeg forholde meg til 1900 kalorier i 38 uker. 

Skrevet

1900 kcal høres realistisk ut i starten. Mulig du må mer ned etterhvert, for jeg legger på meg om jeg spiser så mye. 

Lurt å bruke en app for å få oversikt. Husk å veie alt, også den lille oljeskvetten du steker i. Du vil raskt oppdage hvor kcal-fellene er. Spis mye grønnsaker. 

Anonymkode: 5b19f...3bc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

1900 kcal høres realistisk ut i starten. Mulig du må mer ned etterhvert, for jeg legger på meg om jeg spiser så mye. 

Lurt å bruke en app for å få oversikt. Husk å veie alt, også den lille oljeskvetten du steker i. Du vil raskt oppdage hvor kcal-fellene er. Spis mye grønnsaker. 

Anonymkode: 5b19f...3bc

ja, jeg veide 4 gram olivenolje til steking som betød 36 kalorier. 

Jeg har vurdert app, men jeg kjenner til lifesum, men vet ikke hvor detaljert jeg kan få gjort det der. Samt jeg har hørt om vektklubb uten om jeg vet de har en plass jeg kan registrere alt jeg spiser og veier med total kalorier med dato. 

Skrevet

Jeg leste en veldig interessant artikkel i den engelske avisen The Times.

https://www.thetimes.co.uk/article/the-first-rule-of-dieting-respect-your-hunger-hormones-v3bmp8gwh

To leger har utviklet en tilnærming til spising og kosthold, hvor de er mest opptatt av å spille på lag med hormonene. Alt er backet opp av forskning.

De sier at dersom man har overvekt/fedme, er det et symptom på at kroppen/metabolismen er "syk".

Sitat

If we imagine our metabolism as a car engine, obesity is the smoking exhaust, a sign that the engine is broken. If we don’t repair it we are puttering towards more serious problems: metabolic syndrome, typified by visceral belly fat, high blood pressure, high blood sugar, high triglycerides and high bad cholesterol. These are associated with chronic conditions such as arthritis, cancer and dementia.

De sier at for å fikse dette problemet, er ikke kalorirestriksjon veien å gå. 

Sitat

Losing weight by slashing your calorie intake panics your hormones, says Chell, 60. So “they do all sorts of clever things, like increasing your hunger. They say, ‘I don’t like this, he’s lost half a stone, I’m going to turn down his metabolism.’ It puts you into battery-saver mode.” He adds: “You’re in a fight with your hormones and you will not beat them.”

De har utviklet et tretrinnsprogram som skal få kroppen tilbake på rett kjøl igjen, sånn at den i lange perioder gjennom dagen kan leve på å forbrenne fett i stedet for å få tilført mat.

Planen ser slik ut:

Phase 1: Four weeks

Start a ketogenic diet — that’s a high-fat, very-low-carb diet made up of 65 per cent fat, 35 per cent protein and just 5 per cent carbs (a max of 25-50g of carbs a day). That means eggs, meat or fish and salad or green veg in abundance. You can eat a few berries and cream, Greek yoghurt and nuts. No pasta, bread, cereals, diet foods, fruit or fruit juice, pulses, noodles, potatoes, puddings, sugar (in any form) or sweeteners.

Eat three low-carb meals a day, with no portion control but no snacks (except a ‘rescue apple’ in a carb-craving emergency).

No alcohol.

Stay on this phase for four weeks, until you are comfortable with eating a low-carb diet and no longer bothered by hunger or cravings (which indicates you are well on the way to becoming ‘fat-adapted’).

In these first few weeks you may notice irritability, mood swings, brain fog and flu-like symptoms but these will settle once you are fully fat-adapted.

Phase 2: Four weeks

Your aim now is gradually to increase your night-time fasting window in order to gain the health and fat-burning benefits of fasting.

Stay on your ketogenic diet: three meals a day, no snacks.

Gradually shift your breakfast later in the day and then, one day at a time, move towards skipping breakfast completely. This increases the length of your night-time fast.

If you are distracted by hunger cravings, you are not yet fat-adapted, so go back to Phase 1 for another week before restarting Phase 2.

Stay on this phase for four weeks, settling ultimately on a pattern of two ketogenic meals a day (lunch and dinner).

No alcohol.

Phase 3: Four weeks

By now you should have lost a stone and will be sufficiently fat-adapted to introduce ‘treat’ meals and extend your fasts.

Let a ketogenic diet of two meals a day — lunch and dinner — be the basis of your eating.

Gradually introduce two ‘treat meals’ a week where you eat whatever you like, including alcohol (but avoid super-refined carbs and if possible desserts, fizzy drinks, fruit juice, sweets and cakes. But pizza, burger buns, rice and pasta are allowed).

Gradually introduce extended fasts (no food, just water, black tea or coffee) starting with a 24-hour fast from dinner one day to dinner the next.

Move on to extending one weekly fast — perhaps from after dinner on Saturday night to lunch on Monday.

At the end of the 12-week plan you should find fasting effortless and can mix and match your meals (some keto, some non-keto) and fasts to suit your life.

For the rest of your life:

Long-term, aim to skip breakfast to ensure a 16-hour night-time fast and eat one or two healthy meals each day in a ratio of 40 per cent carbs to 40 per cent fat and 20 per cent protein.

Enjoy three ‘treat meals’ with alcohol (if you like) a week, but avoid sugar and super-refined carbs, no snacking and do a 24‑hour fast (or longer) when you like.

IMPORTANT: the plan is not suitable for children. Speak to your GP before starting on the plan, particularly if you have any medical conditions or you are taking medication.

• Liker 2
Skrevet

1000 kcal i minus vil ikke være realistisk i lengden. Hold deg til 500 kcal i minus så vil du nok klare dette lettere. Hvis du er vant med å spise naturlig mat (regner med du mener råvarer) så er det vel kaloritelling du har mest nytte av. 

Anonymkode: 7727b...edd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ja, jeg veide 4 gram olivenolje til steking som betød 36 kalorier. 

Jeg har vurdert app, men jeg kjenner til lifesum, men vet ikke hvor detaljert jeg kan få gjort det der. Samt jeg har hørt om vektklubb uten om jeg vet de har en plass jeg kan registrere alt jeg spiser og veier med total kalorier med dato. 

Myfitnesspal er gratis og bedre enn de fleste andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1000 kcal i minus vil ikke være realistisk i lengden. Hold deg til 500 kcal i minus så vil du nok klare dette lettere. Hvis du er vant med å spise naturlig mat (regner med du mener råvarer) så er det vel kaloritelling du har mest nytte av. 

Det funger utmerket om jeg forholder meg til 1967 kcal per dag. Det basert på at jeg har hatt 2967 kcal før som har tilført meg den vekten over tid. 

• Liker 1
Skrevet

Myfitnesspal er gratis og bedre enn de fleste andre. 

virker som den ikke er gratis. 

Skrevet

hva skal jeg gjøre med poteten? er stivelse en hinder, er det raske karbohydrater i poteten? vil poteten hindre vektnedgang?

noen med erfaring?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hva skal jeg gjøre med poteten? er stivelse en hinder, er det raske karbohydrater i poteten? vil poteten hindre vektnedgang?

noen med erfaring?

Du kan spise potet så lenge du holder deg innenfor kalori-budsjettet. 

• Liker 2
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (9 minutter siden):

Du kan spise potet så lenge du holder deg innenfor kalori-budsjettet. 

men noen mener det er med på hindre vektnedgang siden den i grunn har raske karbohydrater, samt en del stivelse. 

Skrevet

men noen mener det er med på hindre vektnedgang siden den i grunn har raske karbohydrater, samt en del stivelse. 

Så lenge du ikke skal spise lavkarbo så kan du spise potet. Men ta mest grønnsaker. En mellomstor potet til middag er nok. 

Skrevet

Faktiske kalorier i sprøstekt bacon?

Er det motsigelse å spise bacon når man ønsker å gå ned i vekt? hva er balansegang per 100 gram fett som jeg skal forholde meg til ved å ikke spise?

Noen som kan forklare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...