Gå til innhold

Hvorfor folk fortjener høy strømregning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lever i et demokrati og har muligheten til å være med og bestemme.
Hvis du har stemt på:

FRP
MDG
AP
HØYRE
VENSTRE
KRF

Da har du selv vært med på å stemme på utenlandskablene og dyrere strøm.

Hvis du har stemt på:

SV
RØDT
SP
Eller ikke stemt

Da har du lov til å klage på dyrere strøm.

Konsekvensene av utenlandskablene ble diskutert lenge før det ble stemt over.
Det ble rettsak, men det var få folk som gadd å bry seg.

Nå skal de samme politikerne som stemte for dette "løse" situasjonen ved å bruke skattepenger til å betale strømregninga?

Mannen min og jeg kjøpte aksjer i energiselskaper. Vi tjener masse på de utrolig høye strømprisene. Pengene dere betaler i strøm går til utenlandske aktører. Aksjeutbytte for første kvartal ser ut til å bli høyt i år.

Dette har dere selv stemt for og er selv ansvarlige for.

Norge får som fortjent.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Høysesongen skrev (6 minutter siden):

Mannen min og jeg kjøpte aksjer i energiselskaper. Vi tjener masse på de utrolig høye strømprisene. Pengene dere betaler i strøm går til utenlandske aktører. Aksjeutbytte for første kvartal ser ut til å bli 

Har du kjøpt aksjer i Statnett?   🙂

• Liker 3
Skrevet

Syns ikke de som ikke har stemt har noen rett til å klage.

• Liker 12
Gjest Alterego666
Skrevet
Høysesongen skrev (På 22.1.2022 den 10.02):

Mannen min og jeg kjøpte aksjer i energiselskaper. Vi tjener masse på de utrolig høye strømprisene.

Hvilke energiselskaper?

Skrevet

Syntes det er helt greit med de høye strømprisene. Vi bidrar til og hjelpe EU nå målene sine for 2030. Klimakrisen vil ikke løse seg selv men jeg er villig til og ofre alt for klima.

• Liker 4
Skrevet
neiernei skrev (2 timer siden):

Syntes det er helt greit med de høye strømprisene. Vi bidrar til og hjelpe EU nå målene sine for 2030. Klimakrisen vil ikke løse seg selv men jeg er villig til og ofre alt for klima.

Åherregud….say no more!

• Liker 10
Gjest Torstein
Skrevet
On 1/22/2022 at 10:02 AM, Høysesongen said:

Hvis du har stemt på:

FRP
MDG
AP
HØYRE
VENSTRE
KRF

Hvis du har stemt på:

SV
RØDT
SP
Eller ikke stemt

Nå skal de samme politikerne som stemte for dette "løse" situasjonen ved å bruke skattepenger til å betale strømregninga?

Mannen min og jeg kjøpte aksjer i energiselskaper. Vi tjener masse på de utrolig høye strømprisene. Pengene dere betaler i strøm går til utenlandske aktører. Aksjeutbytte for første kvartal ser ut til å bli høyt i år.

Norge får som fortjent.

Særlig jeg gidder å stemme på kommunist- og Nasjonalistiske partier for å få billigere strøm. Alt annet blir jo dyrere med disse partiene.

Skrevet
Høysesongen skrev (På 22.1.2022 den 10.02):

Hvis du har stemt på:

FRP
MDG
AP
HØYRE
VENSTRE
KRF

Hvis du har stemt på:

SV
RØDT
SP
Eller ikke stemt

Norge får som fortjent.

Å stemme på strømkabelpartiene trengte ikke å bety dyr strøm. Regjeringen spiller på markedskreftene for å fraskrive seg ansvar, men de har fortsatt ansvaret. De må bestemme en makspris, men velger handlingslammelse og å skylde på  markedet.

Strømkabelene gjorde det mulig å prise strømmen vanvittig høyt. Mulig, men ikke etisk, og ikke bærekraftig for nasjonen. 

Strømprisene angriper ikke bare pensjonister i gamle hus, gartnerier, bønder og småbedrifter. Dette økonomiske angrepet er så alvorlig at det er grunn til å frykte nedleggelse av massevis av bedrifter, som igjen ødelegger skattegrunnlaget og evnen til å betale offentlige lønninger og utgifter. Vi snakker om en nasjonal alvorlig politikerskapt krise. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
neiernei skrev (11 timer siden):

Ofre alt for klima :)  Samtidig spyr Kina, Russland og India ut CO2 som overgår EU sine mål flere ganger. Kullkraft bygges ut som aldri før. Da ofrer man alt til ingen nytte! Til enorme kostnader som kunne vært brukt til å tilpasse seg de klimaendringene som uansett vil komme, totalt uavhengig av hva du "ofrer" eller ikke. Minner om avlatssytemet i middelalderen der man trodde at man kunne kjøpe seg fri for syndene sine og så dø med god samvittighet.

Sannheten er om at energiprisene forsetter å holde seg så høye som nå, vil næringslivet kveles sakte men sikkert og arbeidsplassene går rett i hendene på Kina i enda større grad. Kjøpekraften din trekkes inn, og dette rammer bedriftene enda mer. De som tror at velferdssystemet kan opprettholdes med å skattelegge befolkningen i hjel, er farlige mennesker. Det kommer til å ende i en økonomisk katastrofe både for EU og Norge.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Høysesongen skrev (På 1/22/2022 den 10.02):

Hvis du har stemt på:

FRP
MDG
AP
HØYRE
VENSTRE
KRF

Hvis du har stemt på:

SV
RØDT
SP
Eller ikke stemt

Norge får som fortjent.

Hvilken aksjer har dere kjøpt? Jeg har også tenkt på at strømaksjer må være veldig bra nå. 

• Liker 1
Skrevet
Torstein skrev (9 timer siden):

Særlig jeg gidder å stemme på kommunist- og Nasjonalistiske partier for å få billigere strøm. Alt annet blir jo dyrere med disse partiene.

Tror ikke på at det hjelper å stemme lenger. Politikerne lyver og folk aksepterer det. Et demokrati uten ærlige politikere er egentlig bare sirkus.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Senterpartiet sitter i regjeringen, særlig at det hjalp å stemme på de. Hva kan SP gjøre, siden det er en mindretallsregjering? Hadde de ryggrad, ville de stilt AP til veggs: Gjør mer nå, ellers går vi ut av regjeringen. Da ville SP hatt en enorm oppsving til neste valg. Slik det er nå, vil velgerene dette av.

Hvem skulle AP danne regjering med da? SV og Rødt? Jeg tror ikke de partiene vil bli med AP, med denne strømkrisen. Da må SV og Rødt forklare seg... "Jooo, vi vil ha billigere strøm, men vi får det ikke til selv om vi er i regjeringen... ehhh..."

Endret av ops2
  • Liker 2
Skrevet
neiernei skrev (17 timer siden):

Du vet at vi fremover nå skal elektrifisere sokkelen for å pumpe opp gass som skal selges til Tyskland slik at de kan brenne gassen i gassturbiner og lage strøm som vi kjøper tilbake.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Unn9 skrev (7 timer siden):

Hvilken aksjer har dere kjøpt? Jeg har også tenkt på at strømaksjer må være veldig bra nå. 

Interesssant spørsmål. Kanskje kinesiske kullkraftverk?

Skrevet
fotosyntesen skrev (1 time siden):

Du vet at vi fremover nå skal elektrifisere sokkelen for å pumpe opp gass som skal selges til Tyskland slik at de kan brenne gassen i gassturbiner og lage strøm som vi kjøper tilbake.

Bedre kan det ikke formuleres :)

Jeg tror forresten at man påfører antigrønne transportkostnader og antigrønn kabelbygging dersom man henter strøm fra land og transporterer gassen fra platform til f.eks. Tyskland. Det grønneste må være å unngå transport og fyre opp gasskraftverket på plattformen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Torstein skrev (På 24.1.2022 den 2.35):

Det kan se ut som å stemme alt annet enn Rødt er å angripe nasjonens næringsliv på en så brutal måte at vi får masse nedleggelser og mister evnen til å betale offentlige lønninger og utgifter.  Rødt støtter Norge mot den økonomiske krigføringen som strømregninga er en del av og som er den største trusselen mot landet etter krigen. 

Rart at det bare er Rødt som er villig til å støtte land og folk. 

Redigert: Jeg lurer på om FRP også er imot strømkrisen nå? Vet ikke helt hvor de står.

Endret av I Grosny
Frp er de også mot strømoverfaktureringen?
  • Liker 1
Gjest Torstein
Skrevet
8 minutter siden, I Grosny said:

Det kan se ut som å stemme alt annet enn Rødt er å angripe nasjonens næringsliv på en så brutal måte at vi får masse nedleggelser og mister evnen til å betale offentlige lønninger og utgifter.  Rødt støtter Norge mot den økonomiske krigføringen som strømregninga er en del av og som er den største trusselen mot landet etter krigen. 

Rart at det bare er Rødt som er villig til å støtte land og folk.

Rødt vil støtte alt til det ikke er mer penger igjen å bruke. Det er deilig å pisse i buksa en stund, det skal jeg ikke nekte for. Spesielt deilig å pisse i buksa til noen andre.

Skrevet
Torstein skrev (38 minutter siden):

Rødt vil støtte alt til det ikke er mer penger igjen å bruke. Det er deilig å pisse i buksa en stund, det skal jeg ikke nekte for. Spesielt deilig å pisse i buksa til noen andre.

Du har selvfølgelig mye rett i dette med Rødt, men å sette makspris til 50 øre kwh er et grep som kan redde en nasjon under svært skadelig økonomisk angrep. Dersom vi kneler under strømprisen og næringslivet til en viss grad bryter sammen så klarer vi knapt å pisse i buksa. Husk at vi i alle år klarte å holde Norge gående med strøminntekter på ca 33 øre kwh . Vi bør kunne klare det for 50 øre. Det er også mulig å hente inntekter smartere enn via strømregninga.

Jeg gjorde en tabbe. Jeg stemte Sp, ikke Rødt. Feilaktig antok jeg at Sp ville vise lojalitet til  land og folk i så stor grad at de ikke ville tillate et så enormt økonomisk angrep som strømprisene er. 

Gjest Torstein
Skrevet
8 minutter siden, I Grosny said:

Du har selvfølgelig mye rett i dette med Rødt, men å sette makspris til 50 øre kwh er et grep som kan redde en nasjon under svært skadelig økonomisk angrep. Dersom vi kneler under strømprisen og næringslivet til en viss grad bryter sammen så klarer vi knapt å pisse i buksa. Husk at vi i alle år klarte å holde Norge gående med strøminntekter på ca 33 øre kwh . Vi bør kunne klare det for 50 øre. Det er også mulig å hente inntekter smartere enn via strømregninga.

Jeg gjorde en tabbe. Jeg stemte Sp, ikke Rødt. Feilaktig antok jeg at Sp ville vise lojalitet til  land og folk i så stor grad at de ikke ville tillate et så enormt økonomisk angrep som strømprisene er. 

Vi klarer snart å bruke opp strømmen, elbil til alle under subsidier, elektrifisering av sokkelen. Vi skal jo gå foran som et godt forbilde som ingen kan følge opp fordi det er massiv sløsing av strøm. Om rødt ennå støttet kjernekraft skulle jeg tenkt på det. Ellers har de ikke en sjanse til å få dette regnestykket til å gå opp i internasjonal skala. 

Skrevet (endret)
Torstein skrev (2 minutter siden):

Vi klarer snart å bruke opp strømmen, elbil til alle under subsidier, elektrifisering av sokkelen. Vi skal jo gå foran som et godt forbilde som ingen kan følge opp fordi det er massiv sløsing av strøm. Om rødt ennå støttet kjernekraft skulle jeg tenkt på det. Ellers har de ikke en sjanse til å få dette regnestykket til å gå opp i internasjonal skala. 

Mulig vi må rasjonere, makspris-sperre opp til normalt forbruk og høyere pris for overforbruk som kryptomining. 

Det snakkes om at kjernekraft er dyrt, altså 1 kr kwh, er det sant? Jeg lurer på hva som skjer med utvikling av thoriumkraftverk, og håper det er gjennomførbart til en ok pris.

Elektrifisering av sokkelen må vi bare kutte ut. Om politikerne har lovet bort det for å framstå som flinkiser så får de bare spise det sure eplet og stoppe den sløsingen. Sløsing er ikke grønt. Elbilsubsidiering kan vi slutte med. Miljøgevinsten der kommer ikke uten miljøkostnad i batteriproduksjon og håndtering av avfallsbatterier.

Endret av I Grosny
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...