Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte å jobbe i fjor. Først sommerjobb et sted i kommunen. Så fikk jeg en turnuslinje og ekstravakter, så enda mer, så har jobbet i overkant av 60% de siste månedene pluss ekstravakter. Det jeg lurer på om er jeg har rett på ferie dette året? 

Hilsen helt grønn på en del ting i arbeidslivet. 

Anonymkode: 9ac5a...0de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du har rett på ferie men har du råd til 5 uker ferie når du får lite feriepenger 

Skrevet

Alle skal ha ferie ja. Les ferieloven. Opptjente feriepenger er kanskje ikke all verdens hvis du begynte i fjor høst. Gjør deg selv en tjeneste for livet og sett deg inn i hvordan ting fungerer i arbeidslivet, les arbeidsmiljøloven eller sjekk arbeidstilsynet.no. 

Anonymkode: 2d252...6db

• Liker 1
Skrevet

Alle har rett til ferie, spørsmålet er bare om du får nok feriepenger til å dekke inntektsbortfallet, og hvis ikke, om du klarer deg på det du får.

Anonymkode: 2cab6...b2b

Skrevet

Ok. Så jeg har rett på ferie, men ikke pliktig å ta ferie? Jeg har jo ikke råd til å ta ukesvis med ferie med så lite opptjent forrige år. Og feriepenger får jeg ikke før til sommeren, så om jeg tar en uke i vinter/vår, så er det en uke uten inntekt, sant? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alle skal ha ferie ja. Les ferieloven. Opptjente feriepenger er kanskje ikke all verdens hvis du begynte i fjor høst. Gjør deg selv en tjeneste for livet og sett deg inn i hvordan ting fungerer i arbeidslivet, les arbeidsmiljøloven eller sjekk arbeidstilsynet.no. 

Anonymkode: 2d252...6db

Joda, jeg leser. Men ofte er det bedre å spørre noen mer konkret også, for å skjønne ting. Derfor jeg også spør her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Så jeg har rett på ferie, men ikke pliktig å ta ferie? Jeg har jo ikke råd til å ta ukesvis med ferie med så lite opptjent forrige år. Og feriepenger får jeg ikke før til sommeren, så om jeg tar en uke i vinter/vår, så er det en uke uten inntekt, sant? 

Ja, da blir det en uke uten inntekt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer også etter all sannsynlighet til å bytte jobb løpet av første halvdel av året, så det egentlig ikke stor vits i å planlegge sommerferie heller..? 

Skrevet

Så jeg har rett på ferie. Men har jeg PLIKT til å ta ferie også nå, med så lite opptjent? Kan jeg velge? Har sjekket feriebanken som skal være oppdatert, og der ligger det ingenting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feriepengene er prosent av det du tjente fra du begynte å jobbe i høst og ut desember. Det du jobber fra januar og frem til sommeren blir neste års feriepenger. 

Anonymkode: f7d72...228

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feriepengene er prosent av det du tjente fra du begynte å jobbe i høst og ut desember. Det du jobber fra januar og frem til sommeren blir neste års feriepenger. 

Anonymkode: f7d72...228

Ok, greit å vite. Men det var ikke helt svar på det jeg spurte etter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så jeg har rett på ferie. Men har jeg PLIKT til å ta ferie også nå, med så lite opptjent? Kan jeg velge? Har sjekket feriebanken som skal være oppdatert, og der ligger det ingenting. 

Du er ikke pliktig å ta ut ferie når du ikke har opptjent tilstrekkelig med feriepenger, heldigvis. Det mange gjør i din situasjon er å opparbeide avspasering for så å ta det ut en uke eller to i sommerferien. 

Anonymkode: 50b1b...e74

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er ikke pliktig å ta ut ferie når du ikke har opptjent tilstrekkelig med feriepenger, heldigvis. Det mange gjør i din situasjon er å opparbeide avspasering for så å ta det ut en uke eller to i sommerferien. 

Anonymkode: 50b1b...e74

Takk. :)  Det høres fornuftig ut, ja. 

Skrevet

Så da har jeg regnet ut at jeg får ca 18000 i feriepenger i år. Blir ikke mye ferie jeg har råd til å ta ut da. Blir nok et hardt år dette. 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...