AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Begynte å jobbe i fjor. Først sommerjobb et sted i kommunen. Så fikk jeg en turnuslinje og ekstravakter, så enda mer, så har jobbet i overkant av 60% de siste månedene pluss ekstravakter. Det jeg lurer på om er jeg har rett på ferie dette året? Hilsen helt grønn på en del ting i arbeidslivet. Anonymkode: 9ac5a...0de
Hill83 Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Ja du har rett på ferie men har du råd til 5 uker ferie når du får lite feriepenger
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Alle skal ha ferie ja. Les ferieloven. Opptjente feriepenger er kanskje ikke all verdens hvis du begynte i fjor høst. Gjør deg selv en tjeneste for livet og sett deg inn i hvordan ting fungerer i arbeidslivet, les arbeidsmiljøloven eller sjekk arbeidstilsynet.no. Anonymkode: 2d252...6db 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Alle har rett til ferie, spørsmålet er bare om du får nok feriepenger til å dekke inntektsbortfallet, og hvis ikke, om du klarer deg på det du får. Anonymkode: 2cab6...b2b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 Ok. Så jeg har rett på ferie, men ikke pliktig å ta ferie? Jeg har jo ikke råd til å ta ukesvis med ferie med så lite opptjent forrige år. Og feriepenger får jeg ikke før til sommeren, så om jeg tar en uke i vinter/vår, så er det en uke uten inntekt, sant? Anonymkode: 9ac5a...0de
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle skal ha ferie ja. Les ferieloven. Opptjente feriepenger er kanskje ikke all verdens hvis du begynte i fjor høst. Gjør deg selv en tjeneste for livet og sett deg inn i hvordan ting fungerer i arbeidslivet, les arbeidsmiljøloven eller sjekk arbeidstilsynet.no. Anonymkode: 2d252...6db Joda, jeg leser. Men ofte er det bedre å spørre noen mer konkret også, for å skjønne ting. Derfor jeg også spør her. Anonymkode: 9ac5a...0de
Serafina. Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok. Så jeg har rett på ferie, men ikke pliktig å ta ferie? Jeg har jo ikke råd til å ta ukesvis med ferie med så lite opptjent forrige år. Og feriepenger får jeg ikke før til sommeren, så om jeg tar en uke i vinter/vår, så er det en uke uten inntekt, sant? Anonymkode: 9ac5a...0de Ja, da blir det en uke uten inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #8 Skrevet 22. januar 2022 Jeg kommer også etter all sannsynlighet til å bytte jobb løpet av første halvdel av året, så det egentlig ikke stor vits i å planlegge sommerferie heller..? Anonymkode: 9ac5a...0de
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 Så jeg har rett på ferie. Men har jeg PLIKT til å ta ferie også nå, med så lite opptjent? Kan jeg velge? Har sjekket feriebanken som skal være oppdatert, og der ligger det ingenting. Anonymkode: 9ac5a...0de
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok. Så jeg har rett på ferie, men ikke pliktig å ta ferie? Jeg har jo ikke råd til å ta ukesvis med ferie med så lite opptjent forrige år. Og feriepenger får jeg ikke før til sommeren, så om jeg tar en uke i vinter/vår, så er det en uke uten inntekt, sant? Anonymkode: 9ac5a...0de Feriepengene er prosent av det du tjente fra du begynte å jobbe i høst og ut desember. Det du jobber fra januar og frem til sommeren blir neste års feriepenger. Anonymkode: f7d72...228
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Feriepengene er prosent av det du tjente fra du begynte å jobbe i høst og ut desember. Det du jobber fra januar og frem til sommeren blir neste års feriepenger. Anonymkode: f7d72...228 Ok, greit å vite. Men det var ikke helt svar på det jeg spurte etter. Anonymkode: 9ac5a...0de
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #12 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så jeg har rett på ferie. Men har jeg PLIKT til å ta ferie også nå, med så lite opptjent? Kan jeg velge? Har sjekket feriebanken som skal være oppdatert, og der ligger det ingenting. Anonymkode: 9ac5a...0de Du er ikke pliktig å ta ut ferie når du ikke har opptjent tilstrekkelig med feriepenger, heldigvis. Det mange gjør i din situasjon er å opparbeide avspasering for så å ta det ut en uke eller to i sommerferien. Anonymkode: 50b1b...e74
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er ikke pliktig å ta ut ferie når du ikke har opptjent tilstrekkelig med feriepenger, heldigvis. Det mange gjør i din situasjon er å opparbeide avspasering for så å ta det ut en uke eller to i sommerferien. Anonymkode: 50b1b...e74 Takk. Det høres fornuftig ut, ja. Anonymkode: 9ac5a...0de
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Så da har jeg regnet ut at jeg får ca 18000 i feriepenger i år. Blir ikke mye ferie jeg har råd til å ta ut da. Blir nok et hardt år dette. 😬 Anonymkode: 9ac5a...0de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå