AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Jeg har ikke fått lappen ennå, og det er begrenset med kollektivtilbud her jeg bor. Lærlingeplassen i barnehagen gjør at det er variert arbeidstid, og det gjør at av og til må jeg sykle til jobben. Jeg bor ca 8km fra denne barnehagen. Når det regner så blir jeg alltid våt oppover ryggen og på magen. Har prøvd forskjellige regnsett, men vannet virker som å ville renner oppiver. Dette er plagsomt de gangene jeg har kommet klissvåt på jobben. Så var det en kollega som spurte om jeg hadde vurdert slik regndress som motorsyklistene bruker, altså regn-kjeledress. Er en slik dress noe som går bra til sykkelbruk, eller er det noen ulemper slik som at det blit for varmt? Har jo aldri sett en syklist som har brukt en sånn dress, men jeg synes ideen var smart. Det blir jo iallefall tett midt på kroppen da, så jeg slipper jo at vannet vil komme inn der… Har noen her tips om hvor man kan kjøpe en god og rimelig slik dress, da gjerne med reflekser?… Anonymkode: e7980...cf5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Bor på Vestlandet, og her regner det ofte vannrett. Jeg bruker helt vanlig regntøy fra Aalesund Oljeklede, jakka er den modellen som heter Ona og er forholdsvis kort, men kan strammes nederst. Sykler 20 km hver dag, og har aldri opplevd det du beskriver. Er du sikker på at det er regn og ikke kondens eller svette? For hvis det er det, vil det bare bli verre med heldress. Og hva har du under regntøyet? Jeg har ullundertøy under hele året. Men regntøy er mye forskjellig, og pris og kvalitet samsvarer ikke alltid. Den dyre designerjakka jeg hadde var ubrukelig fordi glidelåsene ikke var tette, en annen forholdsvis dyr jakke hadde sømmer som ikke var tette når de ble strukket litt og lufting under armene der vannet kom inn når jeg syklet i medvind. Jeg har hørt om folk som sykler i sånn mc-dress, men dressene er tynne og beregnet på å sitte i ro på setet, så de slites fort i skrittet på vanlig sykkel… Anonymkode: 55fa1...901
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Jeg bruker goretex, selv har jeg norrøna, men tipper at merket ikke er så viktig for funksjon. Det puster, da vil du ikke bli svett. Anonymkode: ddb3d...298
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Biltema har helt greie regndresser, hilsen motorsyklist. Anonymkode: 09033...4db
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #6 Skrevet 24. januar 2022 Har du sjekket at skjermene dine passer, slik at det ikke spruter så mye fra hjulene? Noen terrengsykler har veldig korte skjermer som fungerer dårlig, disse kan forlenges med oppklipt brusflaske og gaffateip. Ellers er vår erfaring at helt tett regntøy fungerer dårlig, fordi man blir svett. Regntøyet bør puste. Det er også viktig at buksa er høy nok bak og jakka er lang nok bak, siden det ellers kan bli glippe. Såkalt kondomdress, altså sykkelklær bestående av en bukse med seler og tettsittende jakke med pusting i ryggen fungerer veldig bra, men da må du kunne skifte, og kanskje dusje, på jobb. Anonymkode: 49009...ab9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #7 Skrevet 24. januar 2022 Goretex som puster ja, er sikkert kondens du blir våt av . Jeg har Arcteryx og blir ikke våt selv av å sykle i skikkelig høljregn. Anonymkode: 6ee62...820
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå