AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Vi har vært i «retten» og der ble det bestemt samvær. Bf var flink til å snakke for seg og hadde en god advokat. Barna skal fremdeles være mest hos meg pga skole, men far fikk mer samvær til tross for at han ofte avlyser pga egen interesser. Mitt spørsmål er om jeg plikter å følge denne samværsavtalen til punkt og prikke? Jeg kan jo aldri planlegge en eneste helg da jeg aldri vet om barna skal til far eller ikke. Han kan fint avlyse etter at de egentlig skulle vært hentet, viser ikke ansvar. Jeg ønsker å bare hoppe elegant over denne avtalen og planlegge helgene fremover. Da kan barna og jeg gjøre ting sammen med familie og venner i helgene. Hva skjer om jeg bare gjør som jeg vil? Bf sksl selvsagt få treffe barna noen helger og ukedager, men i og med han avlyser så ofte så lager det vare tull for oss. Anonymkode: 0f909...26d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Ja du må må følge samværsplanen, gjør du ikke det så er avtalen ugyldig og far kan ta deg til retten igjen. Da kan han ende med at han får mer samvær enn deg f.eks. Den som holder igjen på en samværsavtale kan risikere bøter, og det vil fremstå som at du ikke vil barnas beste Samværsavtalen er ikke i utgangspunktet juridisk bindende. Hvis dere har fått en samværsavtale ved dom så er denne juridisk bindende . Dette kan du risikere. Du må begjære tvangsfullbyrdelse – For at mor skal ilegges tvangsbøter må du sende en begjæring om dette til tingretten der mor bor. Da vil tingretten vurdere om det er grunnlag for tvangsbøter hvis mor ikke samarbeider om samvær. Anonymkode: d65ea...cd5 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja du må må følge samværsplanen, gjør du ikke det så er avtalen ugyldig og far kan ta deg til retten igjen. Da kan han ende med at han får mer samvær enn deg f.eks. Den som holder igjen på en samværsavtale kan risikere bøter, og det vil fremstå som at du ikke vil barnas beste Samværsavtalen er ikke i utgangspunktet juridisk bindende. Hvis dere har fått en samværsavtale ved dom så er denne juridisk bindende . Dette kan du risikere. Du må begjære tvangsfullbyrdelse – For at mor skal ilegges tvangsbøter må du sende en begjæring om dette til tingretten der mor bor. Da vil tingretten vurdere om det er grunnlag for tvangsbøter hvis mor ikke samarbeider om samvær. Anonymkode: d65ea...cd5 Så mor må følge samværsplanen ,men ikke far? Anonymkode: 1f621...002 24
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har vært i «retten» og der ble det bestemt samvær. Bf var flink til å snakke for seg og hadde en god advokat. Barna skal fremdeles være mest hos meg pga skole, men far fikk mer samvær til tross for at han ofte avlyser pga egen interesser. Mitt spørsmål er om jeg plikter å følge denne samværsavtalen til punkt og prikke? Jeg kan jo aldri planlegge en eneste helg da jeg aldri vet om barna skal til far eller ikke. Han kan fint avlyse etter at de egentlig skulle vært hentet, viser ikke ansvar. Jeg ønsker å bare hoppe elegant over denne avtalen og planlegge helgene fremover. Da kan barna og jeg gjøre ting sammen med familie og venner i helgene. Hva skjer om jeg bare gjør som jeg vil? Bf sksl selvsagt få treffe barna noen helger og ukedager, men i og med han avlyser så ofte så lager det vare tull for oss. Anonymkode: 0f909...26d Hvorfor skriver du «retten» med hermetegn? Var dere ikke i retten, bare lot som? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja du må må følge samværsplanen, gjør du ikke det så er avtalen ugyldig og far kan ta deg til retten igjen. Da kan han ende med at han får mer samvær enn deg f.eks. Den som holder igjen på en samværsavtale kan risikere bøter, og det vil fremstå som at du ikke vil barnas beste Samværsavtalen er ikke i utgangspunktet juridisk bindende. Hvis dere har fått en samværsavtale ved dom så er denne juridisk bindende . Dette kan du risikere. Du må begjære tvangsfullbyrdelse – For at mor skal ilegges tvangsbøter må du sende en begjæring om dette til tingretten der mor bor. Da vil tingretten vurdere om det er grunnlag for tvangsbøter hvis mor ikke samarbeider om samvær. Anonymkode: d65ea...cd5 Når du kopierer fra andre bør du legge inn kilde slik at den som leser kan vurdere om informasjonen er sann. Anonymkode: b8d85...78b 22
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva skjer om jeg bare gjør som jeg vil? Bf sksl selvsagt få treffe barna noen helger og ukedager, men i og med han avlyser så ofte så lager det vare tull for oss. Du må følge det retten har bestemt, men dokumentere alle ganger han avlyser. Så kan du heller gjøre som du vil etter en stund, da kan du dokumentere hvorfor i ny rettssak. Anonymkode: b8d85...78b 34
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 Hva menes med "retten"? Anonymkode: 8241a...081 13
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 Du spørre egentlig om du kan gjøre det samme som far? Gi faen I avtalen? Dokumenter alle brudd og brukt mot ved neste anledning. Anonymkode: 31eb3...702 10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #8 Skrevet 22. januar 2022 Sørg for å få alt skriftlig, at han avlyser på melding. Prøv å se om han følger avtalen, den er like bindende for han. Hvis ikke ville jeg bare droppet den etter kort stund. Ei jeg kjenner har en likens sak, hun får ikke noe bot fordi hun sier nei til samvær, der holdt også far på at han skulle absolutt ha annenhver helg også avlyste han i siste liten, barnet ble skuffet, det ble uforutsigbart og hun bestemte at de kunne ikke ha det sånn hjemme hos dem. Så du trenger ikke være redd for det. Anonymkode: 3fef4...246 9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 Ja det må du. Følg samværet, og noter ned hver gang han ikke følger opp. Sørg for å få det skriftlig på sms eller mail, og spar på det. Skriv de ut eller lagre det sånn at det ikke får tapt om f.eks mob eller pc dør. Så kan du bruke det ved neste runde i retten. Anonymkode: 35810...5e8 9
Gjest Alterego666 Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 Jeg vil si at dere begge må følge avtalen. En rettsavgjørelse er juridisk bindende, mens en vanlig samværsavtale ikke er det. Ut over det, så er forutsigbarhet bra for dere begge og aller mest for barna. Det var ikke barnefar som hadde en god advokat, det var du som hadde en dårlig. Barnefar snakker ikke godt for seg, jan har gode argumenter. Retten avgjør hva som er bra for barna, og den avgjørelsen bør du følge dersom du vil gjøre det som er best for barna. Barn er ikke et middel for å hevne seg på eksen.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 Barne våre en 7 og 9 og har egen mobil. Far ringer alltid for å avlyse. Han er så klar iver st å sende mld gir meg grunnlag for bevis på at han avlyser. Derfor runger han meg eller barna for å avlyse. Veldig vanskelig å bevise at en tlf samtale gjaldt avlysning og ikke noe annet. Jeg har mest lyst til å flytte såpass unna at iallefall samværene i ukedagene blir helt uaktuelle pga reisevei. Hvor langt unna har jeg lov å flytte med barna uten at han kan nekte meg? Barna har adresse hos meg. Jeg orker ikke denne vinglingen hans lenger, jeg vil ha det stabilt for oss 3. Anonymkode: 0f909...26d 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #12 Skrevet 22. januar 2022 Alterego666 skrev (1 minutt siden): Jeg vil si at dere begge må følge avtalen. En rettsavgjørelse er juridisk bindende, mens en vanlig samværsavtale ikke er det. Ut over det, så er forutsigbarhet bra for dere begge og aller mest for barna. Det var ikke barnefar som hadde en god advokat, det var du som hadde en dårlig. Barnefar snakker ikke godt for seg, jan har gode argumenter. Retten avgjør hva som er bra for barna, og den avgjørelsen bør du følge dersom du vil gjøre det som er best for barna. Barn er ikke et middel for å hevne seg på eksen. Jeg er ikke ute etter å hevne meg, jeg vil bare ha det stabilt. Det er jeg som blir sittende igjen med 2 skuffede barn hver gang han avlyser. Anonymkode: 0f909...26d 14
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 Ikke svar på telefon når han ringer, be han sende melding. Eller ta opptak av samtalene fra han Anonymkode: c2b1e...70b 23
Gjest Blondie65 Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Jeg lurer også på hva du mener med "retten"? Og så lurer jeg på hvorfor du ikke hadde en flink advokat som kunne tale din sak, fremvise dokumentasjon på at far avlyser avtalt samvær støtt og stadig og tilbakevise det du påstår er fars oljesmurte talegaver uten gode argumenter? Barn har i utgangspunktet rett til samvær med begge sine foreldre. Jeg ville begynt å bli katolsk tro mot avtalen som er laget: fars samværshelger planlegges som fars samværshelger - dvs. at ingen planer legges som ikke kan endres ved at far henter barn(a). Dersom far ikke henter barn(a) gjennomføres en hyggelig helg uten reiseplaner. Barn(a) må hentes ved samværets begynnelse, ellers utgår samværet. Endringer må avtaltes I GOD TID - f.eks. ved begynnelsen av uken. Bytter foregår ikke: Enten tar far den helgen retten har fastsatt (jeg får gå ut fra at det faktisk var retten og ikke en eller annen "jukse rett" siden du valgte anførselsetegn) eller så utgår den helgens samvær. Dette er eneste måten å forplikte far på. Barnefri må du dessverre belage deg på å ordne på annet vis.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barne våre en 7 og 9 og har egen mobil. Far ringer alltid for å avlyse. Han er så klar iver st å sende mld gir meg grunnlag for bevis på at han avlyser. Derfor runger han meg eller barna for å avlyse. Veldig vanskelig å bevise at en tlf samtale gjaldt avlysning og ikke noe annet. Jeg har mest lyst til å flytte såpass unna at iallefall samværene i ukedagene blir helt uaktuelle pga reisevei. Hvor langt unna har jeg lov å flytte med barna uten at han kan nekte meg? Barna har adresse hos meg. Jeg orker ikke denne vinglingen hans lenger, jeg vil ha det stabilt for oss 3. Anonymkode: 0f909...26d Det er vel ikke værre enn å sende en oppsummerende sms etter han har ringt? «Ja, da er det altså tredje gang på rad at du avlyser med barna pga. [årsak]. Syntes dette er dårlig og du skuffer barna gang på gang». En sånn type melding hver gang. Da har du dokumentasjon. Kan alltids ta et bilde av at barna er hjemme de dagene også om du vil ha 100% bevis. Anonymkode: 952fc...2d6 30 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barne våre en 7 og 9 og har egen mobil. Far ringer alltid for å avlyse. Han er så klar iver st å sende mld gir meg grunnlag for bevis på at han avlyser. Derfor runger han meg eller barna for å avlyse. Veldig vanskelig å bevise at en tlf samtale gjaldt avlysning og ikke noe annet. Jeg har mest lyst til å flytte såpass unna at iallefall samværene i ukedagene blir helt uaktuelle pga reisevei. Hvor langt unna har jeg lov å flytte med barna uten at han kan nekte meg? Barna har adresse hos meg. Jeg orker ikke denne vinglingen hans lenger, jeg vil ha det stabilt for oss 3. Anonymkode: 0f909...26d Da ber du han vennligst sende avlysning på tekstmelding til DEG eller hente ungene som samværet tilsier. Men du har vel logg på mobilen? Før logg - send far en SMS: Jeg bekrefter herved at telefon mottatt kl XX den YY. jan. 2022 gjaldt avlysning av samvær. Gjør dette samtidig som du regelmessig tar bilde av samtaleloggen. Du kan også rådføre deg med advokaten din om hvordan du dokumenterer samværsavtalebrudd.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #17 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barne våre en 7 og 9 og har egen mobil. Far ringer alltid for å avlyse. Han er så klar iver st å sende mld gir meg grunnlag for bevis på at han avlyser. Derfor runger han meg eller barna for å avlyse. Veldig vanskelig å bevise at en tlf samtale gjaldt avlysning og ikke noe annet. Jeg har mest lyst til å flytte såpass unna at iallefall samværene i ukedagene blir helt uaktuelle pga reisevei. Hvor langt unna har jeg lov å flytte med barna uten at han kan nekte meg? Barna har adresse hos meg. Jeg orker ikke denne vinglingen hans lenger, jeg vil ha det stabilt for oss 3. Anonymkode: 0f909...26d Da tar du opptak av samtalen, og om han ringer barna. Gir du klar beskjed om at avlysning av samvær skal gå igjennom deg og ikke barna. Tar han ikke tlf, skriver du en mld om hvorfor han ikke har dukket opp til samvær. Å svarer han ikke, så skriver du at da er det dokumentert at han ikke har dukket opp til samvær som avtalt. Anonymkode: 35810...5e8 10
Gjest Alterego666 Skrevet 22. januar 2022 #18 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke ute etter å hevne meg, jeg vil bare ha det stabilt. Det er jeg som blir sittende igjen med 2 skuffede barn hver gang han avlyser. Anonymkode: 0f909...26d Du må jobbe med det du kan påvirke, og far må jobbe med det han kan påvirke. Ideelt sett må dere samarbeode og sette barnet først. Å bryte samværsavtaler er fullstendig kontraproduktivt.
AprilLudgate Skrevet 22. januar 2022 #19 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Barne våre en 7 og 9 og har egen mobil. Far ringer alltid for å avlyse. Han er så klar iver st å sende mld gir meg grunnlag for bevis på at han avlyser. Derfor runger han meg eller barna for å avlyse. Veldig vanskelig å bevise at en tlf samtale gjaldt avlysning og ikke noe annet. Jeg har mest lyst til å flytte såpass unna at iallefall samværene i ukedagene blir helt uaktuelle pga reisevei. Hvor langt unna har jeg lov å flytte med barna uten at han kan nekte meg? Barna har adresse hos meg. Jeg orker ikke denne vinglingen hans lenger, jeg vil ha det stabilt for oss 3. Anonymkode: 0f909...26d Mja, om jeg ikke tar helt feil så vil manglende tilbakemelding gjelde som samtykke til din skriftlige påstand. La oss si han ringer - da sender du sms: »jeg vil med dette ha skriftlig dokumentert at du dato xx kl Y ringte person A for å avlyse samvær». Send på mail, eller sms. Dette lagrer du i egen mappe. Så er det jo opp til ham å svare tilbake, og dette er da hans skriftlige bevis. Det kan du også lagre. Ikke krangle eller noe skriftlig, bare dokumenter hele veien. 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #20 Skrevet 22. januar 2022 I utgangspunktet skal dommen følges av begge. Men det finnes ingen sanksjonsmuligheter mot far, så i praksis gjør han som han vil. Planlegg ut fra muligheten for at han alltid avlyser og ha barnevakt i bakhånd hvis du har planer. Prøv å irritere deg minst mulig. Og du godtar selvsagt ikke at han tar igjen samværet en annen gang. Dokumentér det du kan,men ikke regn med at det er formålstjenlig med en ny rettsrunde. Det er enklere å lære seg å leve med situasjonen. Anonymkode: 8dab7...f30 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå