Gå til innhold

Erfaring med basseng eller spabad i hagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge tenkt på muligheten for utendørs bading i hagen, og lurer på hvilke erfaringer folk har med ulike typer, alt fra badestamper til badebasseng. Er dere fornøyd, hva er for- og bakdeler, brukes det ofte, osv ☺️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har badebasseng på 4x5 meter i hagen. Oppvarmet (32-33 grader) fra mai til september. 

Fordeler: veldig populært hos barna, de kan bruke mye tid der gjennom sommeren. Helt fantastisk deilig å kjøle seg ned når solen steiker. Naturlig samlingspunkt for oss som familie. Lett aktivitet å invitere andre på.

Ulemper: må ha en skikkelig storrens av det hver uke. Må passe på at det alltid er riktige kjemikalier til enhver tid. Står det åpent, fyker det fort insekter og andre greier ned i det. Må tømmes og fylles med nytt vann hver vår. Må sikres mot både mennesker og dyr, så det kan egentlig ikke stå åpent og se pent ut.

Jeg var faktisk ikke særlig fan av bassenget de første årene. For mange nabounger som stadig sto uinvitert på døra fordi de ville bade. Men det roet seg etterhvert, og jeg får ha bassenget i fred nå og da. Trives godt rundt bassenget nå.

Anonymkode: 3c91e...12c

• Liker 3
Skrevet

Kun erfaring med flere venner som har boblebad eller stamp

Gjengangeren er at det er veldig populært i begynnelsen, så blir det etterhvert stå ubrukt. Jeg har selv lekt med tanken, da vi har plass. Men har endt på at det er så godt å besøke slike når man er på tur, særlig spahotell, at det å ha det lett tilgjengelig vil ødelegge noe av den gleden. 

Anonymkode: 5d2cb...2e2

Skrevet

Har nedgravet basseng her. Generelt er det slik at jo varmere vann man ønsker å ha jo mer nøye må man være med rensing og at balansen i vannet (ph-verdier, hvor mye klor etc) er rett. Hvor mye det brukes og hvor renslige de som bruker det er har og så mye å si. Her har det blitt kjørt i mange sesonger med kun soloppvarming og da er det nesten minimalt hva man trenger å gjøre, det holder å legge i en klortablett i uken og kanskje rense bunnen hver 3. uke eller noe slikt så da blir det billig i drift. Basseng bør alltid dekkes til når det ikke er i bruk. Både pga sikkerhet og pga varmetap. Det siste spesielt på nettene. Det finnes egne typer duker til slikt, eller man kan ha et overbygg (ganske dyrt i innkjøp). 

Dette bassenget tømmes ikke på høsten, dvs man tapper ut ca 1/3 av vannet slik at sirkulasjonssystemet kan tømmes for vann. Det dekkes med selvbærende stålplater slik at vannet under er like rent og pent når våren kommer. 

Bassenget er midtpunktet på varme sommerdager. Kommer til å bygge nytt om jeg noensinne flytter og har plass. 

Skrevet

Jeg har utendørs boblebad og der plopper jeg oppi en tablett og et målebeger med middel i uken, byttet filter hver 3 mnd. 

Går et par hundre kWh pr måned i snitt, da. 

Anonymkode: ca4a6...a14

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vi har oppblåsbart boblebad som vi kjøpte gjennom test hos hjem og hage. Kunne ikke vært mer fornøyd, kan brukes på vinteren og!

Anonymkode: d5e7d...6f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...