Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobber medlever turnus som vet hvordan det fungerer med ferie? 

Jeg skal begynne i ny jobb 1.mars,og vil jobbe 7 dager på og 7 dager av. Bor og jobber da hele døgnet, bortsett fra når jeg sover og en pause på dagen. Så f.eks på jobb 30 mai, av 6 juni, på jobb 13 juni, av jobb 20 juni. Hvis jeg f.eks vil ha 4 uker ferie denne perioden, vil det være 28 dager trukket fra ferien min, eller 14 dager? 

Jeg føler jo at det bør være 14 dager, siden de andre 14 er jo teknisk sett friuka mi, men samtidig så virker det i overkant  hvis det er sånn for da får jeg jo ekstremt mye ferie? 😂  Da får jeg jo i teorien 10 uker i løpet av et år.

Anonymkode: 89d5b...06a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sånn du ønsker deg. ;) Ferieukene skal gjenspeile turnusukene, så om du har fire uker ferie å ta ut skal de tilsvare like mye fri og jobb som vanlige arbeidsuker - for din del: to uker med jobbing og to uker uten jobbing. 

Som du selv sier - ellers ville du jo fått uendelig mye ferie. Se bare for deg noen som jobber deltid hvor de jobber hver tredje helg. Hvis de kun tar fri de ukene de har arbeidshelg, vil jo de være borte fra jobben i nærmere 4måneder..enda lenger om de mener de kun skal ha fri de dagene de har jobbing. 

Anonymkode: e6d5e...862

Skrevet

I firmaet Jeg jobber så prøver vi å få fri 2 arbeidsuker og 1 friuke for å ha 5 uker ferie sammenhengende. Dessverre får vi svært sjelden dette innfridd. Ledelsen vil vi skal ta av flest friuker, noe vi synes er utnyttelse.

Vi blir også pålagt 1 uke ferie midt på vinteren og den er i vår friuke, så egentlig er det ingen ferie likevel.

Jeg byttet turnus bare pga dette.

Anonymkode: 0f8fb...f9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke sånn du ønsker deg. ;) Ferieukene skal gjenspeile turnusukene, så om du har fire uker ferie å ta ut skal de tilsvare like mye fri og jobb som vanlige arbeidsuker - for din del: to uker med jobbing og to uker uten jobbing. 

Som du selv sier - ellers ville du jo fått uendelig mye ferie. Se bare for deg noen som jobber deltid hvor de jobber hver tredje helg. Hvis de kun tar fri de ukene de har arbeidshelg, vil jo de være borte fra jobben i nærmere 4måneder..enda lenger om de mener de kun skal ha fri de dagene de har jobbing. 

Anonymkode: e6d5e...862

Tenker at deltid er noe annet, men jeg skjønner hva du mener. Jeg bare syntes det er litt lei hvis jeg mister f.eks 3 uker hvis jeg "tar ferie" 1 hvis du skjønner 😅 jeg foretrekker å ha typ en i mars, to i overgangen juli/august, to i oktober osv. Men da blir det litt annerledes nå. 

Takk for svar 

Anonymkode: 89d5b...06a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...