Gå til innhold

Har du verge? Og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du verge? Og hvorfor?

Anonymkode: e1c5b...301

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg er voksen og klarer å styre pengene mine selv 

• Liker 5
Skrevet

Nei

Anonymkode: a423d...4ce

• Liker 2
Skrevet
trafikkdirigenten skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg er voksen og klarer å styre pengene mine selv 

Fint for deg! Er mange voksne som har verge,av ulike grunner. Vi alle har hver vår historie! 🤌🏼

• Liker 1
Skrevet

Har ikke, men burde hatt. Brukte 20.000 i går på noe helt unødvendig 🤷‍♀️

Anonymkode: 523fb...26c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke, men burde hatt. Brukte 20.000 i går på noe helt unødvendig 🤷‍♀️

Så teit av deg. 

Anonymkode: ad866...e40

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fint for deg! Er mange voksne som har verge,av ulike grunner. Vi alle har hver vår historie! 🤌🏼

Hvilke andre grunner er det å ha verge enn for å styre økonomien til de som ikke klarer å ha penger i hånda uten å surre de vekk?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så teit av deg. 

Anonymkode: ad866...e40

Ups,mye penger det… håper du ikke blakka deg helt da 💫

Skrevet
trafikkdirigenten skrev (2 minutter siden):

Hvilke andre grunner er det å ha verge enn for å styre økonomien til de som ikke klarer å ha penger i hånda uten å surre de vekk?

Dement, psykisk utviklingshemmed, foreldreløs under 18 - det er vel den vanligste grunnen til å ha verge. Du får ikke verge av å være sløsete. Har du verge, betyr det at du er umyndiggjort, altså ikke lenger myndig som en voksen.

Anonymkode: 51393...384

• Liker 2
Skrevet
trafikkdirigenten skrev (1 minutt siden):

Er flere grunner,bla psykisk helse,utfordringer der… eller noe annet som er belastende i livet og som tar mye tid og energi. Da kan det være godt at noen styrer økonomien,for å få luket bort noen “bekymringer“. Trenger heller ikke å ha verge livet ut,det velger man jo helt selv. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dement, psykisk utviklingshemmed, foreldreløs under 18 - det er vel den vanligste grunnen til å ha verge. Du får ikke verge av å være sløsete. Har du verge, betyr det at du er umyndiggjort, altså ikke lenger myndig som en voksen.

Også alvorlig psykisk syke kan ha det :) 

Anonymkode: 06d98...357

Skrevet

Hallo,no er du på villspor her… umyndiggjort faktisk…neinei,les deg litt opp før du svarer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ups,mye penger det… håper du ikke blakka deg helt da 💫

Ja jeg angrer litt nå 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En kan være myndig og ha verge. Vi har 2 typer verger. Økonomisk verge og helhetlig verge. Det første så styrer du økonomi. Andre så styrer du de meste av avgjørelsene vedkommende tar. Dette er helst personer som ikke har samtykkekompetanse. Det er det legen som er med å avgjør.

Så en kan være myndig å ha Økonomisk verge. 

En kan også få hjelp av nav når det gjelder økonomi. Det er personer med uføretrygd. De kan hjelpe deg med regninger, gi deg en viss sum i måneden osv.

Har selv vert verge og kjenner noen som har vert det. 

Anonymkode: 4197a...6e9

Skrevet

En kan være myndig og ha verge. Vi har 2 typer verger. Økonomisk verge og helhetlig verge. Det første så styrer du økonomi. Andre så styrer du de meste av avgjørelsene vedkommende tar. Dette er helst personer som ikke har samtykkekompetanse. Det er det legen som er med å avgjør.

Så en kan være myndig å ha Økonomisk verge. 

En kan også få hjelp av nav når det gjelder økonomi. Det er personer med uføretrygd. De kan hjelpe deg med regninger, gi deg en viss sum i måneden osv.

Har selv vert verge og kjenner noen som har vert det. 

Anonymkode: 4197a...6e9

Signerer den!💫 ts

Skrevet

Jeg har ikke verge, men jeg kjenner folk som har økonomisk verge og personer som kunne trengt økonomisk verge i kombinasjon med opplæring i økonomi. 

Personene jeg kjenner som har økonomisk verge har psykiske problemer. I ingen av tilfellene er vel egentlig dårlig økonomisans grunnen, men sykdommen som er problemet. Vergen ordner slik at de iallefall har tak over hodet, strøm i huset osv som en faktisk trenger. 
Så får de ukepenger til mat og andre ting. 

Jeg skulle ønske skolen hadde personlig økonomi som eget fag, vet endel mener det burde komme hjemmefra. Dessverre er ikke virkeligheten slik, selv lærte jeg ikke en ting om økonomi hjemme. Ingen av foreldrene mine har økonomisk sans overhode, og det virker som det går litt i arv sia flere av mine søsken ikke har kontroll overhode. Selv rotet jeg det skikkelig til, måtte ta meg sammen. Betale ned over 100 000. Og må nå ha budsjetter på alle områder for at jeg skal klare ha kontroll. Eneste grunnen til at det går er at jeg har lest meg opp på økonomi selv, høres muligens rart at en må lese seg opp på det 😅 Jeg har hjulpet min mor med økonomien i ettertid, men resten er nok litt lost case foreløpig iallefall.  

Anonymkode: 036cb...a4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...