Gå til innhold

Jeg er lei av at kona ammer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper nok ikke å slutte. Våre barn har alltid ville sove med oss frem til fylte 4 selv im jeg avsluttet amming før de fylte 2. 

Det er ikke naturlig for barn å sove alene. Vi er flokkdyr. Selv hater jeg å bo alene på hotell på jobbreise, jeg får ikke sove like godt uten mannen min i sengen. Det er slik for barna og .

Anonymkode: d1de6...51a

• Liker 34
Skrevet

Er litt enig med AB over her.... Vi er flokkdyr. 

Ammet til minste var 23 mnd. Sov med oss mer eller mindre hber natt frem til hun ble 6 år 😳

Største sov alene fra 6 mnd. Alle mennesker har hvert sitt behov. Vi som foreldre har en jobb med å imøtekomme barna vi har satt til verden sine behov. I mine øyne kan man ikke "vennes av"... Barna må selv finne ut når de er klar for ditten å datten. 

Intimitet kan gjøres når barnet sover dupp. Det MÅ ikke være kl 23 når barna sover. Akkurat det er det faktisk fruen din som bestemmer i ditt tilfelle, ikke barnet... 

Anonymkode: d3293...a2d

• Liker 16
Skrevet

Først vil jeg si at det er bra hun blir ammet lenge, det har sine fordeler det også. Jeg har noen tips rundt leggesituasjonen. Kona kan amme ungen i stua før leggetid. Ikke pupp på soverommet når ungen skal legge seg. Når ungen skriker å vil ha pupp på soverommet kan kona si at puppen har sovnet. 

Da blir ungen vant til å sovne uten pupp, og du får litt frihet på kveldene.

Anonymkode: cd2d5...a53

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 0.05):

Kona kan amme ungen i stua før leggetid. Ikke pupp på soverommet når ungen skal legge seg. Når ungen skriker å vil ha pupp på soverommet kan kona si at puppen har sovnet. 

Da blir ungen vant til å sovne uten pupp, og du får litt frihet på kveldene.

Takk for svar.

Ja, det var dette jeg ønsket å gjøre. Men nå når hun ville sove på soverommet en stund så får hun ikke lagt datteren i senga igjen. Datteren vil bare ligge i sengen vår. Og hun makker noe voldsomt (når kona er der), og bare amming roer henne. Så da er vi liksom like langt.

TS her. Grunnen til at jeg skrev denne postingen var at jeg føler det er meg som prøver å gjøre noe med situasjonen mens kona vil vente og se det an og er motvillig til å prate om det. Og jeg kan ikke fysisk nekte henne å amme heller. Så jeg føler meg ganske vingeklippet og tilsidesatt egentlig.

Anonymkode: 70e11...5e7

• Liker 8
Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Grunnen til at jeg skrev denne postingen var at jeg føler det er meg som prøver å gjøre noe med situasjonen mens kona vil vente og se det an og er motvillig til å prate om det. Og jeg kan ikke fysisk nekte henne å amme heller. Så jeg føler meg ganske vingeklippet og tilsidesatt egentlig.

Veldig vansklig hvis kona di ikke vil snakke om det. Dette er jo et «problem», som dere faktisk må snakke om og komme til enighet om. Har du fortalt henne at du føler deg tilsidesatt? Prøv å vær sårbar når du tar opp temaet, ikke bli hissig, og aldri vis henne du laget tråd på kg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har en datter på 2 år og 3 måneder som kona fremdeles ammer. Datteren er veldig glad i morsmelk, og det ammes om morgenen, på kvelden og om natten, og av og til hvis hun slår seg eller er lei seg.

Problemet er datteren våkner flere ganger hver natt og vil sove i sengen vår. På grunn av dette veksler vi på at den ene sover på soverom og den andre på gjesterom. Slik har det vært på og av i over et år, og konstant i rundt et halvt år tenker jeg. Intimitet er det derfor smått med.

En periode ville jeg ta på meg jobben med å få henne til å sove hele natten i sengen hennes (konstant legge henne tilbake i sengen hennes og trøste henne der hvis hun er lei seg). Men når kona nå er på soverom og jeg på gjesterom så ammes datteren hver natt og sover i vår seng.

Parallelt med dette så er det jeg som må legge datteren vår hver natt. Datteren blir liggende i sengen hvis jeg legger henne, men hvis kona skal legge så det timesvis hvor datteren spretter opp fra sengen og løper ut fra rommet igjen og igjen. Følgelig føler jeg jeg ikke kan være borte en hel kveld fordi da blir det bare kaos hjemme.

Jeg føler ammingen prioriteres høyere enn parforholdet vårt, og jeg er rimelig lei av hele ammingen nå. Når jeg har tatt det opp får jeg bare i retur at WHO sier ditt og datt, at hun ikke tror ammingen har noe med at datteren vår våkner eller at kona ikke får til å legge henne å gjøre (til tross for at datteren griner og spør etter melk), og at hun ønsket at datteren skal slutte med amming etter eget ønske.

Er jeg helt urimelig her? Amming er flott, men når er nok nok? Ja, det er konas pupper. Men jeg er datteren min sin forelder like mye som konas. Burde ikke beslutningen om amming være en diskusjon mellom begge foreldre når begge foreldre påvirkes?

Fordi barnet er viktigere enn deg. 

Anonymkode: 4db62...bbc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi barnet er viktigere enn deg. 

Vanskelig å vite vinklingen din. Mener du at dette er konas mening, eller at det er slik det skal være?

• Liker 5
Skrevet

Jeg har veldig forståelse for din situasjon ts. Har ingen løsning, men synes du høres mer fornuftig ut enn kona di her og du kan vel minne henne på at parforholdet er viktig også.. Jeg så overskriften og gikk inn i denne tråden for å irritere meg over en mann som ikke ville at kommas pupper skulle miste spensten (eller noe sånt), men så var det et fornuftig innlegg😊

Anonymkode: c4d24...f09

• Liker 30
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar.

Ja, det var dette jeg ønsket å gjøre. Men nå når hun ville sove på soverommet en stund så får hun ikke lagt datteren i senga igjen. Datteren vil bare ligge i sengen vår. Og hun makker noe voldsomt (når kona er der), og bare amming roer henne. Så da er vi liksom like langt.

Datteren deres skal legges i sengen sin hver kveld. Pupp på stua. Så pusse tenner. Stelle på badet. Gå i sengen. Lese bok. Dette må bli fast rutine. Kan gi henne klistremerker når hun er flink å sove i egen seng eventuelt, da må hun få det neste morgen.  Når datteren deres våkner om natta kan hun såklart få komme inn til dere i storsenga for trygghet. Plutselig en dag våkner hun ikke lengre, og sover rundt. Snakker av erfaring her. 

Dette kommer til å gå bra. Men kona må bli med på dette opplegget 100%

Anonymkode: cd2d5...a53

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes jo det er litt nasty å gi en unge på over 2 år pupp. Jeg ammet til minste var 1,5 år og skjemtes egentlig litt. 2 år?? Nei, da får det jammen holde.

Du får si noe om at det blir med denne ungen slik som hun holder på TS. Det er jo ingen grenser og ingen familietid for dere. Bare si til henne at dette ikke er greit lenger. Og i motsetning til det rådet du fikk om å ikke vise henne denne tråden., så mener jeg at du skal det. 

...og hvis du gjør; Kjærring; skjerp deg!! Djises...

• Liker 24
Skrevet

Jeg skjønner at du reagerer. Det er lenge å amme til barnet er over 2 år. 

• Liker 14
Skrevet

Æsj! Ein 2-åring som ammar, og tek plassen din i senga!

Eg hadde satt foten ned!

Anonymkode: 21328...9cd

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hjelper nok ikke å slutte. Våre barn har alltid ville sove med oss frem til fylte 4 selv im jeg avsluttet amming før de fylte 2. 

Det er ikke naturlig for barn å sove alene. Vi er flokkdyr. Selv hater jeg å bo alene på hotell på jobbreise, jeg får ikke sove like godt uten mannen min i sengen. Det er slik for barna og .

Anonymkode: d1de6...51a

Jo, for mange barn er det naturlig å sove alene. Jeg har aldri drevet med samsoving. Sønnen min har sovet i egen seng fra dag èn. Og på eget rom da han var rundt ett år. Knapt hatt en våkenatt siden da. :)

• Liker 10
Skrevet

Det er veldig lenge å nattamme en unge som er over 2 år. Det må kuttes først, det gjør at ungen ikke sover igjennom natta. Det burde blitt kuttet ca 1 år senest.

Anonymkode: db7a5...0a5

• Liker 18
Skrevet

Jeg er kvinne, og mener at all denne samsovingen som er så moderne nå ødelegger mange forhold. Ingen skal trenge å bli forvist til gjesterommet over tid. Ja, man kan ha sex og intimitet andre plasser i huset, men man bør kunne ha det i senga si også. Og alt dette avbruddet i søvn er ikke bra verken for foreldre eller så stort barn. Barnet skal pusse tenner om kvelden, og ikke drikke melk før neste morgen. 

Jeg vet ikke om dere har planer om flere barn? Mange holder jo på sånn som dama di gjør i 5 - 6 år hvis de får 2 barn. Skal da mannen sove på gjesterommet så lenge? 

Joda, det er flott med masse kroppskontakt mellom mor og barn, men det beste for alle er at et så stort barn sover i sin egen seng. Er overbevist om at det gir best søvnkvalitet for alle. 

Her må du stå på krava, og si at du ikke vil ha det sånn lenger. 

Anonymkode: 3ebd9...ea8

• Liker 32
Skrevet

WHO sin anbefaling handler i stor grad om barn i land der det er mangel på rent vann og mat. Barn i i-land har ikke behov for å ammes så lenge. 
Og nattamming bør absolutt kuttes ut på grunn av tennene! 

Anonymkode: 884a1...73c

• Liker 40
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Er litt enig med AB over her.... Vi er flokkdyr. 

Ammet til minste var 23 mnd. Sov med oss mer eller mindre hber natt frem til hun ble 6 år 😳

[...]

Anonymkode: d3293...a2d

Eller nesten to år, som er en mye mindre korka måte å formulere seg på.

-

Det tristeste med innlegget ditt, TS, synes jeg egentlig er at kona di ikke vil snakke om det, for uten kommunikasjon blir alt vanskelig. 

Anonymkode: 8e527...dae

• Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...