My Skrevet 20. oktober 2005 #1 Skrevet 20. oktober 2005 Hei! Jeg trenger en laptop. Jeg kunne godt tenke meg en Mac. Er det noen som har erfaringer med iBook eller PowerBook? Jeg har bare brukt mac litt og syns de virker veldig bra. Hvordan går det å bruke microsoft programmer på dem? Og tegneprogrammer som AutoCad, Inventor og Rhino?
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2005 #2 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg har en iBook G4 14 tommer. Den er kjøpt i august så jeg har desverre ikke rukket å bli så veldig kjent med maskina enda, men jeg er så langt fornøyd. Vil anbefale deg å ta en titt på mac1.no. Bra forum for mac`ere. Kanskje du finner svarene du trenger der? :icon_smile:
Gjest Gjesta Skrevet 20. oktober 2005 #3 Skrevet 20. oktober 2005 Kan jo slenge på at jeg skal studere design og kjøpte den til skolebruk. Mac maskiner skal visst være de beste når det kommer til dette. Det var også en stor grunn til at jeg valgte som jeg gjorde
My Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2005 Takk for svar, Alwa. Jeg går ingeniør i industri design nå, og det hadde vært praktisk med en bærbar etterhvert...
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2005 #5 Skrevet 20. oktober 2005 Powerbook har best grafikkort - om du skal bruke ekstern skjerm eller bruke maskina til video o.l er dette av betydning. Men det er også dyrere maskiner. Til "proffbruk" anbefaler man stort sett pb framfor iBook - men så lenge du driver med 2D bildebehandling og ikke videoredigering eller 3D (i hvert fall ikke spill og sånn), bør iBook være bra nok. Også kommer det an på hvor mye du skal bruke maskina og om du har en kraftigere stasjonær maskin. Den største fordelen med mac framfor pc er mer at den er stabil og grei å bruke enn at den har så vanvittig stor ytelse. Supporten skal også være bedre. Prisen er ganske høy, men den siste tida har prisene på bærbare falt en del - muligens fordi de begynner å bli utdaterte (og fraløpt av en del pc-produkter), men fortsatt bra nok maskiner til de fleste bruksområder. Jeg vil også anbefale forumet Alwa nevner
Scheherazade Skrevet 20. oktober 2005 #6 Skrevet 20. oktober 2005 Jeg elsker min 12" iBook! Kjøpte iBooken fordi den var et mye bedre kjøp enn PowerBooken i sommer, men nå ble jo PowerBooken oppdatert i går, så nå er den iallfall rimeligere. Jeg har ikke hatt behov for å kjøre noen av de programmene du nevner, ikke helt mitt fagfelt. Men du kan ikke kjøre Microsoft-programmer på den, med mindre programmene finnes i utgave for Mac. Og det står kanskje på nettsiden til programmene? Bruker en del ulike programmer selv og har hittil ikke hatt problemer med å finne ekvivalente Mac-programmer. Mye av open source-programmer kjører på ulike plattformer, og Mac har vel en rundt 15 000 gratisprogrammer de også! Anbefaler Mac iallfall! Mer stillegående og batterieffektiv maskin skal du lete lenge etter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå