Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke studier bør man styre unna når det kommer til student miljøet? Er det noen her som har noen gode erfaringer eller dårlige til en som snart skal studere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går et studie som enkelte kanskje vil påstå har et relativt dårlig miljø, men min erfaring er at det er folk som skaper dårlig miljø og de som skaper godt miljø på de fleste studier. Det som er viktig er å finne medstudenter man trives med og som gjør at du føler deg trygg slik at dere får et bra miljø sammen. 

Du skal bare studere i x antall år, men bruke utdanningen mye lenger. Da er det dumt å utelukke noe du gjerne vil bare pga hva du har hørt om miljøet. 

Når det er sagt så er mitt inntrykk at det stedet som er vanskeligst å være ny student i er Oslo, uten at jeg noen gang har studert der selv. Det er vanligvis mer sammensveiset og tettere miljø (naturlig nok) på mindre steder, men det gir også færre muligheter da det er færre folk. Personlig har jeg veldig god erfaring med Tromsø. 

Anonymkode: 3a60c...6b2

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg går et studie som enkelte kanskje vil påstå har et relativt dårlig miljø, men min erfaring er at det er folk som skaper dårlig miljø og de som skaper godt miljø på de fleste studier. Det som er viktig er å finne medstudenter man trives med og som gjør at du føler deg trygg slik at dere får et bra miljø sammen. 

Du skal bare studere i x antall år, men bruke utdanningen mye lenger. Da er det dumt å utelukke noe du gjerne vil bare pga hva du har hørt om miljøet. 

Når det er sagt så er mitt inntrykk at det stedet som er vanskeligst å være ny student i er Oslo, uten at jeg noen gang har studert der selv. Det er vanligvis mer sammensveiset og tettere miljø (naturlig nok) på mindre steder, men det gir også færre muligheter da det er færre folk. Personlig har jeg veldig god erfaring med Tromsø. 

Hva får deg til å tro Oslo er så ille å være student i? 

Anonymkode: f6ad5...79d

Skrevet

Jus og typ økonomistudier går for å ha kaldt miljø har jeg hørt mye om.

Anonymkode: 41e82...914

• Liker 1
Skrevet

Har aldri tilhørt et dårlig studentmiljø, men jeg forstår at Oslo kan virker vanskeligere, særlig for de som er tilflyttere og som kanskje ikke kjenner noen andre. Da blir man ekstra avhengig av et godt studiemiljø slik at man blir kjent med andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar! Vurderer å søke på Kristiania høyskolen, men har ingen kjennskap til denne skolen. 

Skrevet
Zooey skrev (1 time siden):

Har aldri tilhørt et dårlig studentmiljø, men jeg forstår at Oslo kan virker vanskeligere, særlig for de som er tilflyttere og som kanskje ikke kjenner noen andre. Da blir man ekstra avhengig av et godt studiemiljø slik at man blir kjent med andre. 

Skal dessverre bli en tilflytter, så håper ikke det er så dårlig miljø som folk sier det er. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jus og typ økonomistudier går for å ha kaldt miljø har jeg hørt mye om.

Anonymkode: 41e82...914

Jeg studerte jus i Bergen. Syntes ikke det var kaldt miljø. Folk var hyggelige, problemet var karakterpresset. Fokuset på å få gode karakterer og prestisjefulle trainee-jobber.

Anonymkode: 303f7...d8a

Skrevet

Tror jeg var ekstremt uheldig, da jeg er en ganske sprudlende, omgjengelig og varm person.  Har aldri hatt vansker med å bli kjent med andre. De jeg hang med på jusstudiet ved UIO var utrolig kalde, upersonlige og lite sympatiske. Det var veldig mye fokus på materialisme og overfladiske ting. Mye baksnakking av folk på kullet for uvesentlige ting, som klesstil eller hårfarge. Det var flaut å kjøpe en sjokolade på butikken fordi da kunne folk tro at man var usunn. Jeg er veeldig avslappet på sånt. Samt spekulasjon i hvilke karakterer en medstudent hadde. Jeg syntes det var utrolig ubehagelig, og jeg følte meg konstant utilpass og dum. Følte ikke jeg kunne være meg selv. Gjengen min var ille, men jeg fant virkelig ingen gode venner på kullet.

Generelt synes jeg folk var utrolig lite interessert og opplevde miljøet som veldig ekskluderende. Etter hver eksamen var det en tradisjon at 80% av kullet samlet seg til en felles fest, der de samme ble invitert hvert semester. Skjønner at man ikke har kapasitet til å invitere alle i et kull, men det var veldig påfallende at det var eksakt de samme personene hver fest. Var ikke noe gøy å få opp alle bilder og videoer i sosiale medier av den store gjengen samlet når man satt alene.

Jeg vet at det finnes mange hyggelige folk på jusstudiet altså, men jeg bare fant ikke min gjeng.

Anonymkode: ea8ea...a5f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...