Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så flink i matematikk, men har lyst til å muligens jobbe med regnskap. Forstår at det er en fordel, men alt kan jo læres. 

Er det noen som jobber med regnskap som vil fortelle litt om det praktiske rundt å jobbe med regnskap? :)  Er det mye menneskekontakt? :sjenert:

Anonymkode: 31c9d...f86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bør nok ha en viss tallforståelse. Om du synes matte er vanskelig så må du nok regne med å legge ned en god dei arbeid.

Anonymkode: 0af96...6f2

Skrevet

Du må forstå elementær matte. Ellers er lovverket viktig å ha forståelse for. Fint om du ikke er redd data og programvare siden vi jobber i flere systemer.

Anonymkode: a0db6...8e5

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si at du ikke behøver vesentlige mattekunnskaper for å jobbe som regnskapsfører, men om du da består utdannelsen som kreves for å bli autorisert er en annen sak. 🤷‍♀️

Anonymkode: 73f39...e51

• Liker 2
Skrevet

Nei, man må ikke være god i matte.

ja, man har som regel mye kontakt med kunder. 

Å jobbe med regnskap er veldig kjekt!

hilsen statsautorisert revisor og autorisert regnskapsfører som strøk 2 ganger i matte på studiet før det endelig ble en E. 

Anonymkode: be4c3...ad8

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber med regnskap, nå primært med skatt, årsregnskap og rapportering. Det holder å være helt ok i matte. Jeg kunne aldri ha vært regnskapsfører i gamle dager. Til det er jeg altfor dårlig i hoderegning, spesielt når en må ta hensyn til desimaler.

Har noe kontakt med folk, men da hovedsaklig på e-post. Har vel 2-3 Teams-møter i uken.

Anonymkode: 0d478...afe

Skrevet

Er ikke så mye matte. Det verste er vel mattegrunnkuset på starten av studie ellers er den regningen som er ellers ganske grei og enkel. 

så du kan fint bli regnskapsfører uten å være super matte geni men du må jo greie og komme deg gjennom det men man har mange sjanser.

så hvis det er det du vil så ikke la matten stoppe deg  du trenger jo bare stå.

Anonymkode: 8e6a1...6fb

Skrevet

Jeg jobber med regnskap, og har vært borti andre som har jobbet med lett regnskap som ikke forstod prosentregning. Så, ja, det er mulig å jobbe med regnskap uten å være god i matte.

Men jeg vil si at det er en fordel å ha en viss forståelse for noe matte.

Anonymkode: 9d372...96a

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke forstå avansert matematikk, men basic tallforståelse bør man ha. Sliter du med til og med det grunnleggende så blir det nok tungt. Jeg var aldri spesielt god i matte men jobber med tall i dag (controller, gjør bl.a. en del kredittvurderinger). 

Anonymkode: ccc9e...da7

Skrevet

Det kreves en del kunnskaper i matte for å bestå en utdannelse innenfor økonomi. 

Men ingenting er umulig, og hvis det er det du ønsker å gjøre så er det bare å kjøre på! 

Om det er mye kontakt med med andre mennesker avhenger litt av firmaet du jobber og hva du ønsker å gjøre. På kontoret hos oss har flere av oss kontordager ute hos kunde og mye telefoner ila dagen. Men vi har også ansatte som bare bokfører og ikke har noe kontakt med kunder overhode. 

Ellers er det som en over sier greit å ha en viss interesse og kunnskap om dataprogrammer, det er mye forskjellige programmer. 

Anonymkode: 9a297...6f6

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, man må ikke være god i matte.

ja, man har som regel mye kontakt med kunder. 

Å jobbe med regnskap er veldig kjekt!

hilsen statsautorisert revisor og autorisert regnskapsfører som strøk 2 ganger i matte på studiet før det endelig ble en E. 

Anonymkode: be4c3...ad8

Hvordan kan man analysere regnskap hvis man ikke kan matematikk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man må ikke kunne matematikk, man må kunne regne. Det er ikke det samme.

Anonymkode: 29d83...5b4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ellers er det som en over sier greit å ha en viss interesse og kunnskap om dataprogrammer, det er mye forskjellige programmer. 

Anonymkode: 9a297...6f6

Det er mange programmer, ja. Og alle er ikke like brukervennlige. Jeg bruker to vidt forskjellige ERP-systemer, to konsernrapporteringssystemer, program for skatt- og årsregnskap, saksbehandlingsystem, osv. I tillegg går det veldig mye i Excel.

• Liker 1
Skrevet

Hva slags «analyse» er det du tenker en regnskapsfører utfører? 🤔 Det er vel stort sett bare bokføring, betale fakturaer, fakturere samt årsregnskap de gjør? 

Skrevet

Hva slags «analyse» er det du tenker en regnskapsfører utfører? 🤔 Det er vel stort sett bare bokføring, betale fakturaer, fakturere samt årsregnskap de gjør?

Det er nok primært revisorer og controllere som driver med analyse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Matematikk er veldig mange forskjellige temaer. Man kan jobbe med regnskap uten å forstå trigonometri og geometri.

Og en regnskapsjobb er ikke nødvendigvis lik en annen. Det er mane stillinger som ikke krever analysering av regnskapet.

Anonymkode: 9d372...96a

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må ikke kunne matematikk, man må kunne regne. Det er ikke det samme.

Anonymkode: 29d83...5b4

Hva er forskjellen?

• Liker 1
Skrevet

Har du den grunnleggende matten inne, og klarer å lære deg ulike «formler» og regler, så er det null problem. Jeg hadde 2 i matte og 6 i regnskap og bedriftsøkonomi på videregående. Så vidt jeg stod i matte på høyskolen, toppkarakter i regnskap. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

TS skrev å jobbe med regnskap så kan vel det involvere likvidetsanalyser, soliditet osv...? Men som det skrives over her så er det vel mer revisjonsarbeid.

Skrevet

Jeg trodde i tenårene at jeg var tallblind helt på ordentlig. Tok et kurs i økonomi på bi etter fylte 30 og oppdaget at matte ikke var så ille likevel.

Jobber ikke som revisor, men på større økonomiavdeling og stortrives! Jobber mest i system, men er en fordel å ha en viss tallforståelse for å se løsninger raskere 😊

Anonymkode: 22a2d...02b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...