AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Er 41, og derfor utrolig bekymret for hvorvidt fosteret har avvik som feks downs syndrom. Har lest her at nipt kan taes i uke 12, men jeg stresser meg omtrent syk ved tanken på å vente så lenge og kanskje ta abort etter 2.trimester. Hva er det absolutt tidligste man kan få vite om fosteret er friskt eller ikke? Anonymkode: 54ce0...4b3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er 41, og derfor utrolig bekymret for hvorvidt fosteret har avvik som feks downs syndrom. Har lest her at nipt kan taes i uke 12, men jeg stresser meg omtrent syk ved tanken på å vente så lenge og kanskje ta abort etter 2.trimester. Hva er det absolutt tidligste man kan få vite om fosteret er friskt eller ikke? Anonymkode: 54ce0...4b3 Kanskje ta abort etter 1.semester, skrev feil. Anonymkode: 54ce0...4b3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 Asså… vet ikke hva jeg skal si. uke 12, du sa det jo selv. Anonymkode: b2481...c81
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Asså… vet ikke hva jeg skal si. uke 12, du sa det jo selv. Anonymkode: b2481...c81 I Danmark kan den taes fra uke 10, kan jeg ikke be om det her i Norge? Anonymkode: 54ce0...4b3 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 Det tryggeste mtp evt avvik er å ta tester via/ved ultralydklinikken i danmark. De tester for mye mer enn i Norge. Ble 16500 kr for panorama og vistara. Anonymkode: 6d2b9...f58 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tryggeste mtp evt avvik er å ta tester via/ved ultralydklinikken i danmark. De tester for mye mer enn i Norge. Ble 16500 kr for panorama og vistara. Anonymkode: 6d2b9...f58 Og kan tas fra 9+0. Anonymkode: 6d2b9...f58 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #7 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er 41, og derfor utrolig bekymret for hvorvidt fosteret har avvik som feks downs syndrom. Har lest her at nipt kan taes i uke 12, men jeg stresser meg omtrent syk ved tanken på å vente så lenge og kanskje ta abort etter 2.trimester. Hva er det absolutt tidligste man kan få vite om fosteret er friskt eller ikke? Anonymkode: 54ce0...4b3 Uke 10 Om du betaler for det feks på volvat Anonymkode: fbdff...76c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 Takk for svarene. Prøver også å trøste meg litt med å tenke, kanskje ulogiske tanker, at; når jeg først har blitt gravid som 41-åring, må egget være bra? Og om jeg ikke spontanabortere de neste ukene er sjansen enda større for at fosteret er friskt? Anonymkode: 54ce0...4b3 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #9 Skrevet 21. januar 2022 Eller kanskje at et barn med downs er like verdifullt som alle andre barn❤️ Anonymkode: b2481...c81 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #10 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller kanskje at et barn med downs er like verdifullt som alle andre barn❤️ Anonymkode: b2481...c81 Er vel ganske få som bevisst velger å beholde et barn som vil få store helseplager i livet sitt…så egoistisk er jeg heldigvis ikke. Anonymkode: 54ce0...4b3 32
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #11 Skrevet 21. januar 2022 To uker fra eller til spiller ingen rolle. Neste bekymring blir lite fosterbevegelser en dag, redsel for dødfødsel osv og ikke tro at bekymringene slutter når barnet er født, tvert i mot. Der du bør rette energien din er å prøve å slappe av og jobbe med bekrymringene. Anonymkode: 49e21...8f5 10
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #12 Skrevet 21. januar 2022 Jeg har vært der du er nå. Tok NIPT test i uke 12, fikk svar i slutten av uke 14. Det var noen lange uker. Heldigvis viste testen at det var lav sannsynlighet for det de testet for. Hadde jeg tenkt litt lenger hadde jeg tatt testen privat i uke 9. Det hadde jo vært helt for grusomt å måtte abortere et 15-16 uker gammelt foster. Jeg er 40 år, og da er det naturlig å ha litt mer angst for de her tingene enn om man er yngre. Mest sannsynlig går det fint, lykke til ❤ Anonymkode: df5b2...299 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 Om graviditeten ikke ender i spontanabort (som er det mest sannsynlige utfallet om det er noe avvik ved fosteret, og dessverre ganske vanlig i din alder), så er det fremdeles 99% sjanse for at barnet er friskt. Og i motsetning til yngre mødre, får du ta tester som forteller deg om fosteret har et kromosomavvik. Om du syns det er for lenge å vente til du får testen offentlig, får du betale selv privat (er dog en liten sjanse for å ikke få svar om du tar blodprøven så tidlig som mulig, det må være nok dna fra fosteret for å kunne utføre analysen). Garanti for et friskt barn har man dog aldri. Håper alt går bra og at du kommer over angsten etterhvert! Anonymkode: 95463...350 1
nilie Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Jeg tok NIPT på Ultralydklinikken.dk i uke 9, og fikk svar da jeg var ca 10+3. det gir deg tid til eventuell videre oppfølging i Norge før uke 12’om noe skulle være galt. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eller kanskje at et barn med downs er like verdifullt som alle andre barn❤️ Anonymkode: b2481...c81 Hvor går grensen din for hva som er verdifullt? Når barnet har smerter hver eneste dag - men livet er verdifullt så la oss bare kjøre på? Hvis barnet er multifunksjonshemmet og aldri vil kunne bo for seg selv eller snakke, sitte eller gå - selv etter lang opplæring? Downs er langt mer enn skjeve øyne og et herlig smil. Det er også fare for hjertefeil, forkortet liv og en lang rekke med andre problemer. At noen blir svært bekymret for denne diagnosen forstår jeg godt da det som nevnt handler om mye mer enn bare det du ser.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): To uker fra eller til spiller ingen rolle. Neste bekymring blir lite fosterbevegelser en dag, redsel for dødfødsel osv og ikke tro at bekymringene slutter når barnet er født, tvert i mot. Der du bør rette energien din er å prøve å slappe av og jobbe med bekrymringene. Anonymkode: 49e21...8f5 Så sant, så sant! Anonymkode: 119c4...8c3 1
Ohnonotagain Skrevet 22. januar 2022 #17 Skrevet 22. januar 2022 Blondie65 skrev (18 minutter siden): Hvor går grensen din for hva som er verdifullt? Når barnet har smerter hver eneste dag - men livet er verdifullt så la oss bare kjøre på? Hvis barnet er multifunksjonshemmet og aldri vil kunne bo for seg selv eller snakke, sitte eller gå - selv etter lang opplæring? Downs er langt mer enn skjeve øyne og et herlig smil. Det er også fare for hjertefeil, forkortet liv og en lang rekke med andre problemer. At noen blir svært bekymret for denne diagnosen forstår jeg godt da det som nevnt handler om mye mer enn bare det du ser. Det er fare for hjertefeil ja, ca 50% av de som er født med Downs syndrom har hjertefeil. Men, i de aller fleste tilfellene så er dette en veldig grei operasjon i disse dager. Forventet levealder har også økt betraktelig, og er nå på over 60 år. At de har fare for en rekke andre problemer kan man si om alle. Er vi ikke alle i fare for å få sykdommer? Hovedgreia med Downs syndrom er forsinket utvikling, ikke masse tilleggsdiagnoser. Hvis man skal være bekymret for om barnet er sykt så kan jeg forstå det, men Downs syndrom er ikke en sykdom, og jeg kan nevne 100 ting som er medfødt som kan være langt verre enn Downs syndrom. Er man ikke klar for utfordringer burde man kanskje ikke få barn i utgangspunktet, du har 0 garantier for at det blir et friskt barn uten noe ekstra, det er nå min mening. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #18 Skrevet 22. januar 2022 Må man vente til uke 12 på NIPT i Norge? Høres jo helt tullete ut. Anonymkode: a068d...92e
nilie Skrevet 22. januar 2022 #19 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må man vente til uke 12 på NIPT i Norge? Høres jo helt tullete ut. Anonymkode: a068d...92e Tidligst! Offentlig kan du risikere å ikke få før uke 14-15. jeg tok privat i uke 9, og ble tilbudt offentlig i uke 15! Det er jo veldig sent. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #20 Skrevet 22. januar 2022 nilie skrev (21 minutter siden): Tidligst! Offentlig kan du risikere å ikke få før uke 14-15. jeg tok privat i uke 9, og ble tilbudt offentlig i uke 15! Det er jo veldig sent. Ja jeg ble kalt inn i uke 14. da var forøvrig barnet dødt i en MA i uke 11. jeg tenker litt det samme som TS. Den aborten var sinnsykt vond. Vet ikke om jeg orker å gjennomgå en enda senere.. Anonymkode: fbdff...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå