Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye kynnere de siste ukene er jeg 3cm og moden. (38 uker nå) 

Er det sånn å forstå at det blir å gå fort når det først starter for alvor nå? Siden man er allerede er "åpen" ? 

Første fødsel tok 5 timer, så er jo redd det skal gå eeeenda fortere denne gangen 😅🙈

Anonymkode: e495a...460

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjorde det for meg. Jeg var 3 cm åpen på jordmorkontroll. Merket ingenting til noe som helst. Et par dager etterpå gikk vannet helt plutselig, uten rier. Da riene etterhvert startet noen timer etter vannavgang, gikk det bare 3 timer før baby var ute. Vondt og hektisk!

Anonymkode: 5fe25...1f3

Skrevet

Første gangen gikk jeg med åpning i over 6 uker, og fra det faktisk startet og fram til vannet gikk tok det en del timer med rier, men derfra gikk det fort. Andre gang hadde jeg også åpning i noen uker (3 som jeg vet om), og når det hele startet med vannavgang tok det to timer fra start til slutt. Deeeeet var heftig det. Håper du får litt mer pustepauser enn det jeg gjorde. Føltes som jeg hadde en eneste lang rie i grunn..

Anonymkode: f6bd7...5e7

Skrevet

Jeg vet ikke om det trenger å være sånn, det varierer jo hvor lang åpningsfase en har, og noen ganger ligger babyen uheldigere til så det tar mer tid å rotere gjennom fødselskanalen. Men en er sannsynligvis ferdig med latensfasen før fødselen starter da? 

Jeg hadde fire cm og var moden på siste kontroll hos jordmor. Babyen ble født 1,5 time etter at vannet gikk dagen etter (1 time med rier). Min første fødsel var også raskt, med 4 timer fra første rie. Da hadde jeg uregelmessige og ikke så tette rier de to første timene, før det "sa pang" og riene kom i ett. Det var den perioden av fødselen som manglet andre gang, da gikk det rett på tette rier. 

Anonymkode: 66baf...260

Skrevet

Fra første tegn på fødsel som var rier til barnet var født tok det i underkant 2 timer. Heftig og intens fødsel.

Anonymkode: 2a5ea...2bd

Skrevet

Ingen sjekket meg for åpning. Men må ha hatt åpning føre fødselen startet. Hadde rier hvert 10 minutt i noen timer, kom på sykehuset med 10 cm. Fikk sjokk 😂

Anonymkode: 6e04c...e97

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan dere som vet dere har åpning ser ut nedentil i denne fasen? Det høres jo helt perverst ut å spørre ser jeg 😅, men jeg mener om det kan være et tegn om man er helt hovnet opp/oppsvulmet, og større nedentil en vanlig? Eller har det sett sånn ut en stund hos de fleste? Er i midten av uke 39 og føler jeg ser helt fødeklar ut, men har ikke hatt anledning til å sjekke noen åpning enda siden jeg bare sitter hjemme og venter på at det skal starte, og dagens jordmortime ble avlyst siden hun måtte bli hjemme pga corona. :(

Anonymkode: fdbd8...961

Skrevet

Jeg hadde 5 cm åpning da de tok vannet. 2,5 time til barnet var ute, aktiv fødsel i en time i følge fødselsjournal. Riene startet kanskje 1 time etter vannet var tatt. Fødselen var veldig fin, fort og intenst! Men godt å bli ferdig 😄

Anonymkode: 85972...a0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan jeg spørre hvordan dere som vet dere har åpning ser ut nedentil i denne fasen? Det høres jo helt perverst ut å spørre ser jeg 😅, men jeg mener om det kan være et tegn om man er helt hovnet opp/oppsvulmet, og større nedentil en vanlig? Eller har det sett sånn ut en stund hos de fleste? Er i midten av uke 39 og føler jeg ser helt fødeklar ut, men har ikke hatt anledning til å sjekke noen åpning enda siden jeg bare sitter hjemme og venter på at det skal starte, og dagens jordmortime ble avlyst siden hun måtte bli hjemme pga corona. :(

Jeg var inne på trivselskontroll (overtidskontroll) og hadde da 3 cm, ble sjekket av lege. Da jeg skulle igangsettes (de tok vannet) 5 dager senere, var åpningen 5 cm, men var ikke i aktiv fødsel. Prøvde å fremskynde ting dagen før trivselskontrollen ved å ha sex men det gikk rett og slett ikke, haha. Dagen etter skjønte jeg hvorfor… 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg var inne på trivselskontroll (overtidskontroll) og hadde da 3 cm, ble sjekket av lege. Da jeg skulle igangsettes (de tok vannet) 5 dager senere, var åpningen 5 cm, men var ikke i aktiv fødsel. Prøvde å fremskynde ting dagen før trivselskontrollen ved å ha sex men det gikk rett og slett ikke, haha. Dagen etter skjønte jeg hvorfor… 😅

Ser den. 🙂 Men så du noen tegn på dette på utsiden? Er det noen annen måte enn å bli undersøkt, at man kan se det er på gang?

Skrevet

Hadde litt åpning ved sjekk en uke før fødsel (uke 39). Første fødsel gikk på tre timer og andre på to timer. 😆😩 Lykke til☺️

Anonymkode: 64e2c...7ce

Skrevet

Åpning i 5 uker, 3 cm siste uken. Fødsel varte i over 2 døgn, nesten 3 😬

Anonymkode: 705e4...af8

Skrevet

Kom inn og trodde jeg kom til å bli sendt hjem siden jeg bare trodde jeg hadde modningsrier og det hadde stoppet helt opp. For å si det sånn så er det 45 min å kjøre til sykehuset og jeg hadde ikke noe som lignet en kynner en gang på turen inn. Tok under tre timer fra første kontroll på sykehuset til barnet var uten. Hadde nesten 5 cm når jeg kom inn🙈 trodde ikke mine egne ører.

Anonymkode: e27fc...a41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...