AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Del Skrevet 21. januar 2022 Hei, Jeg har blitt kalt inn til ett jobbintervju og de ber om referanser. Er det teit å ikke gi referanse fra nåværende stilling. Vil ikke at sjefen skal vite at jeg er på utkikk etter en annen jobb. Hva gjør jeg ? Anonymkode: 41ec3...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #2 Del Skrevet 21. januar 2022 Jeg har aldri oppgitt nåværende arbeidsgiver som referanse. Anonymkode: 2eb43...080 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #3 Del Skrevet 21. januar 2022 Har du en tidligere leder du kan bruke? Hør ev om det er ok å oppgi en kollega. Anonymkode: 9a160...cc1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Del Skrevet 21. januar 2022 Jeg tenker ikke det er relevant å oppgi referanser før du er helt i innspurten. Anonymkode: bf182...655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #5 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker ikke det er relevant å oppgi referanser før du er helt i innspurten. Anonymkode: bf182...655 Jeg søkte på en jobb som er samme type jobb jeg har nå. Tidligere arbeid har vært i annen "kategori". Fikk nå mail hvor arbeidsgiver skriver at hun vil ha meg inn til ett intervju og at jeg skal ta med referanse og attester. Har ikke lyst til å gi nåværende arbeidsgiver som referanse, men samtidig så er det min erfaring fra nåværende stilling som er relevant for denne nye jobben jeg søker på. Blir helt stresset nå jeg. Anonymkode: 41ec3...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Del Skrevet 21. januar 2022 Hvorfor kan ikke sjefen din vite at du søker annen jobb? Du kan ta med forslag til ulike referanser til intervjuet. Så diskuterer du med dem hvilke referanser dere skal bruke. Arbeidsgiver vil varsle deg på forhånd dersom de sjekker referanser. Jeg ansetter aldri folk uten å ha nåværende sjef som referanse. Men vi sjekker nesten aldri referanser til de som ikke innstilles til jobben. Anonymkode: 689f8...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #7 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg søkte på en jobb som er samme type jobb jeg har nå. Tidligere arbeid har vært i annen "kategori". Fikk nå mail hvor arbeidsgiver skriver at hun vil ha meg inn til ett intervju og at jeg skal ta med referanse og attester. Har ikke lyst til å gi nåværende arbeidsgiver som referanse, men samtidig så er det min erfaring fra nåværende stilling som er relevant for denne nye jobben jeg søker på. Blir helt stresset nå jeg. Anonymkode: 41ec3...c83 Referanse er ofte for å bli kjent med deg som person, ikke om hvilke kvalifikasjoner du har. Du kan fint oppgi en kollega. Anonymkode: e1992...0ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #8 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Referanse er ofte for å bli kjent med deg som person, ikke om hvilke kvalifikasjoner du har. Du kan fint oppgi en kollega. Anonymkode: e1992...0ee dermed lurer kanskje den nye arbeidsgiveren på hvorfor jobb-søkeren ikke har lyst til å oppgi den tidligere sjefen som referanse. 0g svarer man egentlig da ? Anonymkode: 1192b...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #9 Del Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): dermed lurer kanskje den nye arbeidsgiveren på hvorfor jobb-søkeren ikke har lyst til å oppgi den tidligere sjefen som referanse. 0g svarer man egentlig da ? Anonymkode: 1192b...c31 Vær ærlig, si at du ikke har sagt til sjefen at du søker på ny jobb. Det er helt lovlig det. Anonymkode: 9edeb...918 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 21. januar 2022 #10 Del Skrevet 21. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor kan ikke sjefen din vite at du søker annen jobb? Du kan ta med forslag til ulike referanser til intervjuet. Så diskuterer du med dem hvilke referanser dere skal bruke. Arbeidsgiver vil varsle deg på forhånd dersom de sjekker referanser. Jeg ansetter aldri folk uten å ha nåværende sjef som referanse. Men vi sjekker nesten aldri referanser til de som ikke innstilles til jobben. Anonymkode: 689f8...c55 Diskutere hvilken referanse man skal bruke? Skjønte ikke dette helt, dette gir ikke mening. Hvorfor skal man diskutere på intervju hva slags referanse man skal bruke, aldri hørt om dette før. Og dette synest jeg er teit. Det blir feil å kreve at man SKAL ha nåværende sjef som referanse. Hva om man finner ut under intervjuet eller etter at man har fått tilbud om stilling at man ikke vil ta jobben likevel, feks. på grunn dårlig kjemi eller lønn? Da er det dumt at nåværende arbeidsgiver vet at man søker på nye jobber. Kan bli dårlig stemning for arbeidstakeren, men sjefen har ingen rett å vite at man søker nye jobber. Endret 21. januar 2022 av missmcbeal 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #11 Del Skrevet 22. januar 2022 missmcbeal skrev (11 timer siden): Diskutere hvilken referanse man skal bruke? Skjønte ikke dette helt, dette gir ikke mening. Hvorfor skal man diskutere på intervju hva slags referanse man skal bruke, aldri hørt om dette før. Og dette synest jeg er teit. Det blir feil å kreve at man SKAL ha nåværende sjef som referanse. Hva om man finner ut under intervjuet eller etter at man har fått tilbud om stilling at man ikke vil ta jobben likevel, feks. på grunn dårlig kjemi eller lønn? Da er det dumt at nåværende arbeidsgiver vet at man søker på nye jobber. Kan bli dårlig stemning for arbeidstakeren, men sjefen har ingen rett å vite at man søker nye jobber. Dette er grunnen til at jeg ikke ønsker å oppgi min nåværende arbeidsgiver som referanse. Jobben jeg søker på er i en annen by, fordi jeg ønsker å flytte tilbake dit jeg vokste opp som barn. Det er 30min kjøretur fra her jeg bor nå. Hvis jeg ikke får meg jobb i den andre byen, blir jeg jo boende her og beholder jobben jeg har nå. Da synes jeg det er kjipt å jobbe her jeg jobber nå i mnd og år, med sjefen vel vitende at jeg holder meg med tanken på å slutte og flytte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Intervjuet er på onsdag. 😬 Anonymkode: 41ec3...c83 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 22. januar 2022 #12 Del Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dette er grunnen til at jeg ikke ønsker å oppgi min nåværende arbeidsgiver som referanse. Jobben jeg søker på er i en annen by, fordi jeg ønsker å flytte tilbake dit jeg vokste opp som barn. Det er 30min kjøretur fra her jeg bor nå. Hvis jeg ikke får meg jobb i den andre byen, blir jeg jo boende her og beholder jobben jeg har nå. Da synes jeg det er kjipt å jobbe her jeg jobber nå i mnd og år, med sjefen vel vitende at jeg holder meg med tanken på å slutte og flytte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Intervjuet er på onsdag. 😬 Anonymkode: 41ec3...c83 Nettopp. Vet du, jeg synest ikke du skal basere valget ditt på hva en rekrutterer sier. Det er sikkert et fåtall arbeidsgivere som krever nåværende referanse, men slettes ikke alle. Jeg tror mange har forståelse for at man ikke ønsker å involvere nåværende arbeidsgiver og skjønner godt hvorfor. Jeg tenker på min side at en arbeidsgiver som krever dette sier litt om arbeidsgiveren - her er man ikke interessert i komme arbeidssøkeren i møte, og setter seg selv i en særstilling siden man SKAL ha referanse. Dette kan si noe om hvordan man blir verdsatt som arbeidstaker. En god arbeidsgiver er etter min mening en som skal selge seg inn hos arbeidssøkeren også og vise at man virkelig ønsker arbeidssøkeren. Er man en god rekrutterer så klarer man fint å finne ut av det man trenger å vite uten å involvere nåværende arbeidsplass - etter min mening så er det faktisk mye bedre å ikke bruke nåværende arbeidsgiver som referanse for det er stor fare for at man ringer en referanse som ikke er helt ærlig fordi hen ønsker å beholde deg/eller blir sint fordi noen vil forlate arbeidsplassen. Det er vel ikke noen som har så mye motiver som en nåværende arbeidsplass. Som andre sier, om man absolutt skal ha noe fra nåværende arbeidsplass kan man alltids tilby seg og gi referanse til en nøytral kollega. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #13 Del Skrevet 22. januar 2022 missmcbeal skrev (28 minutter siden): Nettopp. Vet du, jeg synest ikke du skal basere valget ditt på hva en rekrutterer sier. Det er sikkert et fåtall arbeidsgivere som krever nåværende referanse, men slettes ikke alle. Jeg tror mange har forståelse for at man ikke ønsker å involvere nåværende arbeidsgiver og skjønner godt hvorfor. Jeg tenker på min side at en arbeidsgiver som krever dette sier litt om arbeidsgiveren - her er man ikke interessert i komme arbeidssøkeren i møte, og setter seg selv i en særstilling siden man SKAL ha referanse. Dette kan si noe om hvordan man blir verdsatt som arbeidstaker. En god arbeidsgiver er etter min mening en som skal selge seg inn hos arbeidssøkeren også og vise at man virkelig ønsker arbeidssøkeren. Er man en god rekrutterer så klarer man fint å finne ut av det man trenger å vite uten å involvere nåværende arbeidsplass - etter min mening så er det faktisk mye bedre å ikke bruke nåværende arbeidsgiver som referanse for det er stor fare for at man ringer en referanse som ikke er helt ærlig fordi hen ønsker å beholde deg/eller blir sint fordi noen vil forlate arbeidsplassen. Det er vel ikke noen som har så mye motiver som en nåværende arbeidsplass. Som andre sier, om man absolutt skal ha noe fra nåværende arbeidsplass kan man alltids tilby seg og gi referanse til en nøytral kollega. Takk for innspill. Jeg jobber nå i en veldig liten bedrift hvor begge som jobber der er sjefen min da de driver bedriften sammen og er selvstendig drivende, så er det da meg og en annen som har samme arbeidsoppgaver som meg som er ansatt. Det er så lite og intimt her jeg jobber at det blir som en familie på 4 haha. Litt vanskelig å luske rundt å holde ting hemmelig synes jeg. Anonymkode: 41ec3...c83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 21.56): Vær ærlig, si at du ikke har sagt til sjefen at du søker på ny jobb. Det er helt lovlig det. Anonymkode: 9edeb...918 Nja...da kan den nye sjefen, som intervjuer deg, tenke at du kommer til å gjøre det samme mot han som du gjør mot din nåværende sjef nå Anonymkode: 9c6db...d0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 23. januar 2022 #15 Del Skrevet 23. januar 2022 Referanse opplegget er bare hypet opp 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nja...da kan den nye sjefen, som intervjuer deg, tenke at du kommer til å gjøre det samme mot han som du gjør mot din nåværende sjef nå Anonymkode: 9c6db...d0a Gjøre det samme «mot»…? Man søker jobb for din egen del, ikke for å gjøre motstand mot nåværende arbeidsgiver. Folk bytter jobb ofte. Arbeidsgivere som ikke liker det bør prøve å skape en arbeidsplass folk har lyst til å bli værende på. Anonymkode: aede4...66a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #17 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Gjøre det samme «mot»…? Man søker jobb for din egen del, ikke for å gjøre motstand mot nåværende arbeidsgiver. Folk bytter jobb ofte. Arbeidsgivere som ikke liker det bør prøve å skape en arbeidsplass folk har lyst til å bli værende på. Anonymkode: aede4...66a Vel, sjefer liker nok ikke slike overraskelser. Tror du at den nye sjefen liker at du ikke informerer din nåværende sjef om at du søker jobb? Anonymkode: 9c6db...d0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Del Skrevet 23. januar 2022 Jeg er i samme situasjon, og ønsker å flytte tilbake til byen min. Men jeg blir her jeg bor nå frem til jeg får en spennende jobb i den andre byen. Er forberedt på at det kan ta lang tid og må innom noen intervjuer før jeg får jobben. Så jeg ønsker selvsagt ikke at min sjef vet dette. Potensielt jobbe sammen i et par år vel vitende om at jeg ikke vil bo her. Litt synd at jeg ikke kan oppgi min nåværende sjef som referanse, for jeg er veldig dyktig i jobben. Har utviklet mye siden forrige jobb, og synes selv at jeg er blitt en flott arbeidstaker. Anonymkode: 632ec...9e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #19 Del Skrevet 23. januar 2022 Sjefen min er superskeptisk til de som ikke oppgir nåværende leder som referanse og tror med en gang at det er noe "feil" med søkeren. Har flere ganger opplevd at hen har bedt søker om å komme med nye referanser, da det kun er ledere som er bra nok.. Da vi hadde en ansettelsesprosess i fjor høst sa hen også (om en tidligere kollega som søkte seg tilbake) at vedkommende hadde gjort alt rett da de søkte seg bort noen år før. Det vil si at de informerte leder før de søkte, og oppga leder som referanse. Så enkelte arbeidsgivere har nok det synet at man må ha en dialog med nåværende arbeidsgiver før man søker seg bort. Selv valgte jeg å bruke daværende leder som referanse sist jeg søkte jobb, men jeg var veldig tydelig på at jeg ikke søkte meg bort fra jobben jeg hadde, men nærmere hjemplassen og nærmere arbeidsplassen til mannen min. Valgte samtidig å bruke min aller nærmeste kollega som referanse nr. 2, da det ikke var noen som kjente meg så godt som hen. Anonymkode: 7f2b8...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #20 Del Skrevet 23. januar 2022 Jeg har vært i en jobbsøkeprossess de siste to årene. Litt fordi jeg er litt tom her jeg jobber nå. Men mest fordi jeg har vært her i over ti år og ønsker å prøve noe nytt før jeg blir for gammel. Jeg har verdens beste jobb og kollegaer. Jeg styrer mye av min hverdag selv, og har stort engasjement for jobben. Men innimellom kjenner at motivasjonen er laber, som de aller fleste opplever innimellom. Jeg kunne selvfølgelig ha fortalt min leder dette, men det ville skapt en enorm uro for ham, da de er ganske avhengig av min kompetanse. Og jeg vet jo ikke om jeg finner en annen jobb som jeg får, og som jeg vil ha. Har takket nei til to stillinger så langt og har vært i 8-10 forskjellige intervju i perioden. Jeg har derfor valgt å holde dette hemmelig. Og det vil jeg fortsette med. Jeg vet nemlig at den dagen det kommer frem at jeg har ny jobb vil det dessverre bli krise for enkelte oppgaver på nåværende jobb. Men jeg må tenke på meg selv nå. Anonymkode: d8e8f...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå