Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er i sykepleiepraksis og skal levere oppgave..

Oppgaver har jeg levert før og alle har de samme kriteriene for hvordan de skal se ut; fet overskrift str 16, understreket mellomoverskrift str 12 osv..

Men jeg fikk nyss om at det skal være mulig å sette opp dette som en MAL slik at jeg slipper å redigere all skrift etterpå..

Noen som vet hvordan?

Jeg har søkt på word og funnet ut hvordan lage en mal (jeg tar utgangspunkt en gammel oppgave og lagrer den som filtype "dokumentmal" , men når jeg skal bruke den (sletter gammel skrift og skal legge inn ny) så er alle innstillingene borte.. :sur:

Har også prøvd å bare kopiere inn gammel oppgave i nytt dokument - lagret det - slettet skriften - og dermed forsvinner innstillingene.. :murvegg:

Kanskje jeg rett og slett må ha den gamle skriften der - for så å markere hele linjer/avsnitt av gangen og bare skrive over med den nye oppgaven..? (syns jo det blir litt rotete da men - med både gammel og ny oppgave samtidig i dokumentet...)

Håper det er noen som har noen bedre ideer..? :tommelsmil:

Marianne

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Først oppretter du en mal med innstillinger. Lagre som DOT.

(Fil-> Ny -> Opprett ny mal / template på engelsk)

Så lager du et nytt dokument, hvor du bruker denne malen.

(Fil -> Ny -> Velg den malen du har opprettet.)

Når du kopierer inn en tekst fra et word-dokument til et annet, så vil det henge med gammel formatering. Du kan fjerne all formatering ved å markere den teksten du skal fjerne, og velge "Fjern formatering" under Stil-lista di. (Evt. clear formating.) Mulig du må markere igjen og velge Normal for å den standard-formateringen du vil ha.

Det kan også hjelpe å kopiere tekst fra gammel oppgave inn i Notepad (kommer alltid med Windows), og så kopiere den ut derfra igjen, før du limer den inn i det nye dokumentet ditt. Da vil den gamle formateringen fjernes. (Men du må i så fall kopiere - lime inn i notepad - fjerne markeringen av teksten - markere alt på nytt - kopiere fra notepad - lime inn i nytt dokument.)

Catzy

Skrevet

Heisann!

Jeg er ikke innom så ofte... Tusen takk for godt forslag!!!

Jeg skal hive meg rundt å kikke på det med en gang!

M.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...