Gå til innhold

Elbil rekkevidde. WLTP og andre oppgitte verdier vs virkeligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 18.59):

Hvis man kjører over fjell hvor man først har en stigning, og deretter nedoverbakke igjen, vil dette ha mye å si på rekkevidden?

Ja dette kan ha mye å si, men nedoverbakken må være lang.

Vi kjørte i alpene med elbil og campingvogn. Etter 2.5 time med kun nedoverbakke over fjellet hadde vi mer batteti enn da vi startet.

Anonymkode: de849...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke det der enorme behovet for å hele tiden trekke frem at rekkevidden blir dårlig på vinterstid og at det liksom skal være et argument mot el-bil. Alle vi som kjører el-bil vet selvsagt at rekkevidden er dårligere på vinter enn sommer, det er heller ikke noe som forsøkes skjult når man kjøper en slik bil. Når man vurderer hvilken bil man skal kjøpe så vet man jo best selv hvor stor rekkevidde man har behov for på sommer og vinter og kjøper bil deretter. 
Nå finnes det el-biler med veldig stor variasjon når det gjelder batteristørrelse og rekkevidde. Har du behov for en bil som kan kjøre 40 mil om vinteren så kjøper du ikke en Leaf med 40Kw batteri, men velger en bil med større batteri og dermed større rekkevidde.
Jeg har kjørt el-bil i 4 år og har ikke en eneste gang måtte kjøre med vintertøy og votter fordi jeg var redd for å bruke varmeapparat, eller ligget i 40 kmt på motorveien fordi jeg har vært redd for ikke å komme frem. Jeg vet veldig godt hvor stor rekkevidde jeg har og lader og kjører deretter. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (28 minutter siden):

Skjønner ikke det der enorme behovet for å hele tiden trekke frem at rekkevidden blir dårlig på vinterstid og at det liksom skal være et argument mot el-bil. Alle vi som kjører el-bil vet selvsagt at rekkevidden er dårligere på vinter enn sommer, det er heller ikke noe som forsøkes skjult når man kjøper en slik bil. Når man vurderer hvilken bil man skal kjøpe så vet man jo best selv hvor stor rekkevidde man har behov for på sommer og vinter og kjøper bil deretter. 
Nå finnes det el-biler med veldig stor variasjon når det gjelder batteristørrelse og rekkevidde. Har du behov for en bil som kan kjøre 40 mil om vinteren så kjøper du ikke en Leaf med 40Kw batteri, men velger en bil med større batteri og dermed større rekkevidde.
Jeg har kjørt el-bil i 4 år og har ikke en eneste gang måtte kjøre med vintertøy og votter fordi jeg var redd for å bruke varmeapparat, eller ligget i 40 kmt på motorveien fordi jeg har vært redd for ikke å komme frem. Jeg vet veldig godt hvor stor rekkevidde jeg har og lader og kjører deretter. 

Det er veldig få elbiler som går 40 mil på vinterstid, hvis det i det hele tatt er noen.  Og DER starter et av flere problem.

 Våre folkevalgte bestemt at fra 2025 skal alle nye biler som selges være 0-utslipp, altså elbiler. Da blir det nok ekstremt dyrt etterhvert å kjøre fossilbil. Da må folk ta til takke med biler som blant annet mister +/- 20 prosent rekkevidde på vinteren, og det er før vi begynner å trekke frem andre ytre påvirkninger som snøslaps, tung last, takboks/takstativ og vind f.eks. Da raser rekkevidden videre nedover. 

Elbiler er ikke bra nok ennå til å dekke alles behov, og derfra kommer frustrasjonen og irritasjonen. 

Anonymkode: 13201...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er veldig få elbiler som går 40 mil på vinterstid, hvis det i det hele tatt er noen.

Tesla Model 3 LR klarer det

Anonymkode: aa5b8...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tesla Model 3 LR klarer det

Anonymkode: aa5b8...e08

Bra for de som liker Tesla da. Da er den en av veldig få som går så langt på vinteren. 👍

Anonymkode: 13201...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 15.28):

Det er veldig få elbiler som går 40 mil på vinterstid, hvis det i det hele tatt er noen.  Og DER starter et av flere problem.

 Våre folkevalgte bestemt at fra 2025 skal alle nye biler som selges være 0-utslipp, altså elbiler. Da blir det nok ekstremt dyrt etterhvert å kjøre fossilbil. Da må folk ta til takke med biler som blant annet mister +/- 20 prosent rekkevidde på vinteren, og det er før vi begynner å trekke frem andre ytre påvirkninger som snøslaps, tung last, takboks/takstativ og vind f.eks. Da raser rekkevidden videre nedover. 

Elbiler er ikke bra nok ennå til å dekke alles behov, og derfra kommer frustrasjonen og irritasjonen. 

Anonymkode: 13201...7fb

Sjekk NAFs store vintertest som foregår i disse dager. Der er det hele 7 biler som leverer reellt mer enn 40 mil, to av dem også over 50, faktisk. 
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022?fbclid=IwAR1AfCuGavoAIEuKmK9gXw9PNgoSxrzqmblLi3pQqJZPqV3x5iYDKB6SRjE

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjørte min tesla model 3 LR til familiehytta forrige helg. 120 km/t de første 25 milene og 90 km/t de siste 7-8. Ca 550 høydemeter og temperaturen varierte mellom 0 og -10. 

Kom frem med masse igjen. Tok en pause underveis, men ladet ikke fordi jeg ikke trengte det. 

Ikke skryt av tesla, for flere andre klarer dette. Mer en refleksjon rundt det med rekkevidde. Det er lett å sette opp en elbil til å feile om man legger til nok forutsetninger. 

Hvor ofte kjører man 50 mil i -20 med henger, i oppoverbakke, uten mulighet for å lade underveis?

Anonymkode: f2001...fd3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjørte min tesla model 3 LR til familiehytta forrige helg. 120 km/t de første 25 milene og 90 km/t de siste 7-8. Ca 550 høydemeter og temperaturen varierte mellom 0 og -10. 

Kom frem med masse igjen. Tok en pause underveis, men ladet ikke fordi jeg ikke trengte det. 

Ikke skryt av tesla, for flere andre klarer dette. Mer en refleksjon rundt det med rekkevidde. Det er lett å sette opp en elbil til å feile om man legger til nok forutsetninger. 

Hvor ofte kjører man 50 mil i -20 med henger, i oppoverbakke, uten mulighet for å lade underveis?

Anonymkode: f2001...fd3

Dette.

Man er veldig fiksert på rekkevidde FØR man kjøper elbil.

Det er sjelden man trenger mer enn f.eks 200 km. Vår bil klarer 400km reelt uten å spare på varmen.

WLTP er litt optimistisk. Trekk fra 20% så har man et greit estimat for norsk kjøring med bakker, berg og klimaanlegg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 15.28):

Det er veldig få elbiler som går 40 mil på vinterstid, hvis det i det hele tatt er noen.  Og DER starter et av flere problem.

 Våre folkevalgte bestemt at fra 2025 skal alle nye biler som selges være 0-utslipp, altså elbiler. Da blir det nok ekstremt dyrt etterhvert å kjøre fossilbil. Da må folk ta til takke med biler som blant annet mister +/- 20 prosent rekkevidde på vinteren, og det er før vi begynner å trekke frem andre ytre påvirkninger som snøslaps, tung last, takboks/takstativ og vind f.eks. Da raser rekkevidden videre nedover. 

Elbiler er ikke bra nok ennå til å dekke alles behov, og derfra kommer frustrasjonen og irritasjonen. 

Anonymkode: 13201...7fb

Liten tanke rundt tidsperspektivet. La oss si at det mot alle odds blir solgt kun elbiler som nybil i 2025. Da må man forsøke å spå hva slags egenskaper disse har før man begynner å grue seg. 

Ta en 2018 - model Tesla model S med 75kwt batteri for eksempel. De kostet ca 650.000,- nye. Rekkevidden var i underkant av 400km wlpt. 

I dag, kun tre år senere, får man en model 3 med samme batteristørrelse med 50 mil rekkevidde for halve prisen. 

Hvor er vi om tre år?

Anonymkode: f2001...fd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Liten tanke rundt tidsperspektivet. La oss si at det mot alle odds blir solgt kun elbiler som nybil i 2025. Da må man forsøke å spå hva slags egenskaper disse har før man begynner å grue seg. 

Ta en 2018 - model Tesla model S med 75kwt batteri for eksempel. De kostet ca 650.000,- nye. Rekkevidden var i underkant av 400km wlpt. 

I dag, kun tre år senere, får man en model 3 med samme batteristørrelse med 50 mil rekkevidde for halve prisen. 

Hvor er vi om tre år?

Anonymkode: f2001...fd3

Da har har MVA og nybilavgift til staten kommet på, og de blir ikke så mye billigere å produsere på 3 år, at den prisøkningen ikke er godt merkbar.

Anonymkode: d3a75...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har har MVA og nybilavgift til staten kommet på, og de blir ikke så mye billigere å produsere på 3 år, at den prisøkningen ikke er godt merkbar.

Anonymkode: d3a75...093

Mva forslaget som kom er 25% på alt over 600.000,-. Og den summen ble foreslått i 2014 så blir ikke overrasket om den heves. 600.000 i 2014 kroner er vel ca 750.000 2022 kroner. Uansett ligger de fleste familiebilene på ca 600k. Om de koster 650 er det altså 25% moms på de siste 50.000. 

Den dyreste komponenten i en elbil, batteriet, falt 73% i pris fra 2010 til 2018. Litt usikker på utviklingen fra 2018 til nå, men alle piler pekte med mens effektiviteten av batteriet pekte opp. 

Anonymkode: f2001...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidden avhenger av kjøreforhold, kjørestil, vær og vind. Jeg «mistet» for eksempel mange mil da jeg kjørte inn i en regnskur men fikk dem tilbake på andre siden der det var opphold. Bilen beregner resterende kjørelengde basert på enhver nå-situasjon. Skrur jeg av varmen i kupeen får jeg en mil mer og vice verca. Kjører jeg fort i venstrefila ryker mila fortere enn hvis jeg kjører det samme strekket litt saktere i høyrefila. I vinterhalvåret er rekkevidden min ca 55 % ved fullt batteri sammenliknet med fullt batteri i sommerhalvåret. Det tok litt tid å bli vant til dette her, det skal jeg gjerne innrømme, men nå elsker jeg el-bilen min.

Anonymkode: fa346...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mva forslaget som kom er 25% på alt over 600.000,-. Og den summen ble foreslått i 2014 så blir ikke overrasket om den heves. 600.000 i 2014 kroner er vel ca 750.000 2022 kroner. Uansett ligger de fleste familiebilene på ca 600k. Om de koster 650 er det altså 25% moms på de siste 50.000. 

Den dyreste komponenten i en elbil, batteriet, falt 73% i pris fra 2010 til 2018. Litt usikker på utviklingen fra 2018 til nå, men alle piler pekte med mens effektiviteten av batteriet pekte opp. 

Anonymkode: f2001...fd3

Kan ikke heller sette deg inn i hva du babler om? Staten kan da for pokker ikke leve med momsfritak for evig? Vet du ikke såpass at det du snakker om er å få innført litt høyere inntekt av det som er tapt på fritaket? Vet du ikke at fritaket av engangsavgiften er på nåde fra EØS?

Anonymkode: d3a75...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke heller sette deg inn i hva du babler om? Staten kan da for pokker ikke leve med momsfritak for evig? Vet du ikke såpass at det du snakker om er å få innført litt høyere inntekt av det som er tapt på fritaket? Vet du ikke at fritaket av engangsavgiften er på nåde fra EØS?

Anonymkode: d3a75...093

Man må gjerne grue seg til alt mulig rart, men forslaget som er på bordet nå er 25% på alt over 600.000. 

Uansett blir det nok 25% fra første krone på et tidspunkt, men med utviklingen de siste 5 årene er jeg ikke stresset for at man må betale moms på noe som er underlegent rekkevidden på fossilbiler. 

Dagens biler kan enkelt sammenlignes med noe tilsvarende fossilt, men folk kjøper allikel el. Det er ikke fordi bilene er så himla mye billigere. Men de er uendelig mye bedre. 

Da jeg kjøpte min første elbil i 2018 gikk jeg spørsmålet om rekkevidde. Spurte tilbake hva rekkevidden på han sin bil var akkurat nå. "Ca 25 mil" var svaret som var kortere enn det jeg våknet til hver morgen. 

Så kan sikkert noen svare "ja, men han kan fylle på 3 minutter". For det første orker ikke jeg 30 mil uten pause. For det andre var dette i 2018. Bilen jeg kjører nå klarer 50 mil på vinteren. Jeg har ikke hatt behov for å lade på langtur siden sommeren i fjor.

Anonymkode: f2001...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 22.1.2022 den 16.24):

Hele fossilbilgreia er helt latterlig når et kommer til forbruk. Biler som har oppgitt forbruk på 0,4 liter diesel per mil ender kanskje opp med å bruke 0,7 liter/mil på småkjøring vinterstid med mye kaldstart. Samtlige dieselbiler er en stor skuffelse når det kommer til norsk vinter, det er vel nesten ingen av de som klarer så lavt forbruk som oppgitt. 

Bensin går bra. Jeg har en Alfa med 170 hester (1,4l) som snitter 0,67liter  på vinteren.

Anonymkode: 86265...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bensin går bra. Jeg har en Alfa med 170 hester (1,4l) som snitter 0,67liter  på vinteren.

Anonymkode: 86265...b29

Bensinbiler har mindre forskjell siden de er mindre effektive, dermed har de mer spillvarme til overs. Man kan vel heller si at bensinbiler bruker unødvendig mye på sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
-jk- skrev (2 timer siden):

Bensinbiler har mindre forskjell siden de er mindre effektive, dermed har de mer spillvarme til overs. Man kan vel heller si at bensinbiler bruker unødvendig mye på sommeren ;)

Alltid like morsomt å lese slike innlegg, fra noen som ikke har snøring på hva de snakker om. Har en 4-hjulstrekker går fint ned på 0,54 om sommeren, det har du aldri klart å komme ned på gitt!

Anonymkode: d3a75...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...