Gå til innhold

Er muntlig eksamen vanskeligere enn skriftlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere? 

Anonymkode: bfb7a...93a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs litt.

Er ofte lett å få god karakter på muntlig for du kommer opp i 1-2 emner, men da er det viktig å kunne veldig godt de emnene du kommer opp i. 

På skriftlig får du mye tid og ro til å skrive, men det er viktig å kunne alt like godt. 

Selv er jeg mest komfortabel med skriftlig da jeg har angst for å prate. 

Anonymkode: 6b3f8...79d

• Nyttig 1
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor god man er på prating og hvor god man er på skriving. 

Personlig ville jeg valgt skriftlig eksamen hvilken som helst dag. Erfaringsmessig stiller jeg ofte svært dårlig forberedt og gjør det urimelig bra. Hjemmeeksamen er enda bedre. 

Anonymkode: 136bd...759

• Liker 1
Skrevet

Lettere å få god karakter i muntlig.

Skrevet

Jeg foretrekker skriftlig, men de ganger jeg også har vært nødt til å forsvare oppgaven muntlig har jeg alltid snakket meg opp en karakter. Så jeg er tydeligvis best muntlig selv om jeg ikke liker det så godt.

Anonymkode: d70af...ba7

Skrevet
Gjenferdet skrev (10 minutter siden):

Lettere å få god karakter i muntlig.

Hvordan?
Man blir jo som regel nervøs...

Skrevet

Det er to lærere man snakker med, ikke sant? Hva skjer om de er uenige om karakter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan?
Man blir jo som regel nervøs...

De som unngåt hjerneteppe går som regel opp i karakteren.

Statistisk får man vel bittelitt bedre karakter muntlig. Og litt svakere skriftlig, enn standpunkt.

I tiden da karaktersystemet gikk fra 1.0 til 4.0 på universitetet hadde jeg aldri en eksamen jeg ikke forbedret karakteren litt på. F.eks. ned til 2.5 fra 2.6 

Dette var mer en naturlov for alle studenter enn noe med meg.

Skrevet

Det er enklere å gå opp i karakter på muntlig. 

Anonymkode: 008ce...dc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er enklere å gå opp i karakter på muntlig. 

Anonymkode: 008ce...dc9

Hvorfor? 

Skrevet

På muntlig går det raskere, noe som er et stort pluss. Både eksamen og sensuren. 

Man kan «lese» sensor og skjønne hva man bør snakke mer om. De spør ofte oppfølgingsspørsmål og hjelper deg på den måten. 

Det er nervepirrende men fort gjort, derfor liker jeg muntlig bedre. 

Anonymkode: 80a43...2fd

Skrevet

Det er individuelt. Jeg er av typen som lett kunne snakket meg ned fra en A, er skikkelig dårlig til å lese kroppsspråk og ta hint, og jeg klarer ikke å tenke klart eller formulere meg når jeg er nervøs. Skriftlig blir jeg overrasket om jeg får noe under B.

Men på generelt grunnlag, om man ikke blir unormalt nervøs av å måtte prestere muntlig, så tror jeg muntlig er bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor? 

Det er bare slik. Det er en eksamensform der studenten enklere løfter seg fra standpunktet. 

En av årsakene imp er kanskje at det ved muntlig alltid er faglærer som kan sørge for at de verste misforståelsene til sensor rundt læringsmål/sensorveiledninger oppstår.

Når man hører om disse 3'erne på examen som blir til 5'ere så dreier det seg som regel om en sensorveiledning som på en eller annen måte dårlig matsjer pensumet som er gjort.

Skrevet
Chagall skrev (På 22.1.2022 den 7.41):

Det er bare slik. Det er en eksamensform der studenten enklere løfter seg fra standpunktet. 

En av årsakene imp er kanskje at det ved muntlig alltid er faglærer som kan sørge for at de verste misforståelsene til sensor rundt læringsmål/sensorveiledninger oppstår.

Når man hører om disse 3'erne på examen som blir til 5'ere så dreier det seg som regel om en sensorveiledning som på en eller annen måte dårlig matsjer pensumet som er gjort.

Så hva skjer hvis de to lærerne som snakker med meg er uenige om karakter? Hva skal til for å ikke stå på muntlig eksamen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hva skjer hvis de to lærerne som snakker med meg er uenige om karakter? 

Det er sensor som bestemmer (altså ikke faglærer).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hva skjer hvis de to lærerne som snakker med meg er uenige om karakter? 

Sensor setter vel karakter. 

Men man unngår saker som f.eks. at sensor sier: men Versaillefreden kunne han ingenting om! 

Så sier faglærer 'ang første verdenskrig er ikke den en del av temaet, den er en del av andre verdenskrig ift utbruddene i vår pensumbok'.

Så sier sensor: aha, da forstår jeg hvorfor eksaminanten organiserte svaret sitt slik han gjorde.

Satt på spissen. Så de som ikke forstår det selvsagte skal forstå det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er sensor som bestemmer (altså ikke faglærer).

Seriøst? 😁 men det er jo faglærer som har mer peiling på faget! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 7.48):

Hva skal til for å ikke stå på muntlig eksamen? 

At svaret er svært dårlig. F.eks. å ikke kunne gi noen årsaker eller bakgrunn for utbruddet av andre verdenskrig.

AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 7.55):

Seriøst? 😁 men det er jo faglærer som har mer peiling på faget! 

Ekstern sensor kan fint vurdere nivået på en besvarelse.

Skrevet
Chagall skrev (På 22.1.2022 den 7.54):

Sensor setter vel karakter. 

Men man unngår saker som f.eks. at sensor sier: men Versaillefreden kunne han ingenting om! 

Så sier faglærer 'ang første verdenskrig er ikke den en del av temaet, den er en del av andre verdenskrig ift utbruddene i vår pensumbok'.

Så sier sensor: aha, da forstår jeg hvorfor eksaminanten organiserte svaret sitt slik han gjorde.

Satt på spissen. Så de som ikke forstår det selvsagte skal forstå det.

Kan man få ok karakter hvis man ikke kan så mye teori / pensum, men kan mye om faget fordi man har arbeidserfaring innen feltet? 

Chagall skrev (På 22.1.2022 den 7.55):

At svaret er svært dårlig.

F.eks. å ikke kunne gi noen årsaker eller bakgrunn for utbruddet av andre verdenskrig.

Men hvis du sier noe sånt: jeg vet ikke hvorfor andre verdenskrig brøt ut...Avslutter de eksamen eller prøver de å hjelpe deg ved å stille andre spørsmål? 

Skrevet

Faglig er det like utfordrene synes jeg, men fordelen med muntlig er at det varer mye kortere tid. Det er over på et blunk, mens skoleeksamen eller enda verre; hjemmeeksamen over flere dager er et mareritt fordi det føles som det aldri tar slutt.

Anonymkode: fe3fb...d03

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...