AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Hva synes dere? Anonymkode: bfb7a...93a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 Det spørs litt. Er ofte lett å få god karakter på muntlig for du kommer opp i 1-2 emner, men da er det viktig å kunne veldig godt de emnene du kommer opp i. På skriftlig får du mye tid og ro til å skrive, men det er viktig å kunne alt like godt. Selv er jeg mest komfortabel med skriftlig da jeg har angst for å prate. Anonymkode: 6b3f8...79d 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 Det kommer jo helt an på hvor god man er på prating og hvor god man er på skriving. Personlig ville jeg valgt skriftlig eksamen hvilken som helst dag. Erfaringsmessig stiller jeg ofte svært dårlig forberedt og gjør det urimelig bra. Hjemmeeksamen er enda bedre. Anonymkode: 136bd...759 1
Silva Pluvialis Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 Lettere å få god karakter i muntlig.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 Jeg foretrekker skriftlig, men de ganger jeg også har vært nødt til å forsvare oppgaven muntlig har jeg alltid snakket meg opp en karakter. Så jeg er tydeligvis best muntlig selv om jeg ikke liker det så godt. Anonymkode: d70af...ba7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 Gjenferdet skrev (10 minutter siden): Lettere å få god karakter i muntlig. Hvordan? Man blir jo som regel nervøs... Anonymkode: bfb7a...93a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #7 Skrevet 21. januar 2022 Det er to lærere man snakker med, ikke sant? Hva skjer om de er uenige om karakter? Anonymkode: bfb7a...93a
Chagall Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvordan? Man blir jo som regel nervøs... Anonymkode: bfb7a...93a De som unngåt hjerneteppe går som regel opp i karakteren. Statistisk får man vel bittelitt bedre karakter muntlig. Og litt svakere skriftlig, enn standpunkt. I tiden da karaktersystemet gikk fra 1.0 til 4.0 på universitetet hadde jeg aldri en eksamen jeg ikke forbedret karakteren litt på. F.eks. ned til 2.5 fra 2.6 Dette var mer en naturlov for alle studenter enn noe med meg.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #9 Skrevet 21. januar 2022 Det er enklere å gå opp i karakter på muntlig. Anonymkode: 008ce...dc9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er enklere å gå opp i karakter på muntlig. Anonymkode: 008ce...dc9 Hvorfor? Anonymkode: bfb7a...93a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 På muntlig går det raskere, noe som er et stort pluss. Både eksamen og sensuren. Man kan «lese» sensor og skjønne hva man bør snakke mer om. De spør ofte oppfølgingsspørsmål og hjelper deg på den måten. Det er nervepirrende men fort gjort, derfor liker jeg muntlig bedre. Anonymkode: 80a43...2fd
17.11 Skrevet 22. januar 2022 #12 Skrevet 22. januar 2022 Det er individuelt. Jeg er av typen som lett kunne snakket meg ned fra en A, er skikkelig dårlig til å lese kroppsspråk og ta hint, og jeg klarer ikke å tenke klart eller formulere meg når jeg er nervøs. Skriftlig blir jeg overrasket om jeg får noe under B. Men på generelt grunnlag, om man ikke blir unormalt nervøs av å måtte prestere muntlig, så tror jeg muntlig er bedre.
Chagall Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor? Anonymkode: bfb7a...93a Det er bare slik. Det er en eksamensform der studenten enklere løfter seg fra standpunktet. En av årsakene imp er kanskje at det ved muntlig alltid er faglærer som kan sørge for at de verste misforståelsene til sensor rundt læringsmål/sensorveiledninger oppstår. Når man hører om disse 3'erne på examen som blir til 5'ere så dreier det seg som regel om en sensorveiledning som på en eller annen måte dårlig matsjer pensumet som er gjort.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Chagall skrev (På 22.1.2022 den 7.41): Det er bare slik. Det er en eksamensform der studenten enklere løfter seg fra standpunktet. En av årsakene imp er kanskje at det ved muntlig alltid er faglærer som kan sørge for at de verste misforståelsene til sensor rundt læringsmål/sensorveiledninger oppstår. Når man hører om disse 3'erne på examen som blir til 5'ere så dreier det seg som regel om en sensorveiledning som på en eller annen måte dårlig matsjer pensumet som er gjort. Så hva skjer hvis de to lærerne som snakker med meg er uenige om karakter? Hva skal til for å ikke stå på muntlig eksamen? Anonymkode: bfb7a...93a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hva skjer hvis de to lærerne som snakker med meg er uenige om karakter? Anonymkode: bfb7a...93a Det er sensor som bestemmer (altså ikke faglærer). Anonymkode: 80a43...2fd
Chagall Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hva skjer hvis de to lærerne som snakker med meg er uenige om karakter? Anonymkode: bfb7a...93a Sensor setter vel karakter. Men man unngår saker som f.eks. at sensor sier: men Versaillefreden kunne han ingenting om! Så sier faglærer 'ang første verdenskrig er ikke den en del av temaet, den er en del av andre verdenskrig ift utbruddene i vår pensumbok'. Så sier sensor: aha, da forstår jeg hvorfor eksaminanten organiserte svaret sitt slik han gjorde. Satt på spissen. Så de som ikke forstår det selvsagte skal forstå det.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #17 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er sensor som bestemmer (altså ikke faglærer). Anonymkode: 80a43...2fd Seriøst? 😁 men det er jo faglærer som har mer peiling på faget! Anonymkode: bfb7a...93a
Chagall Skrevet 22. januar 2022 #18 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 7.48): Hva skal til for å ikke stå på muntlig eksamen? Anonymkode: bfb7a...93a At svaret er svært dårlig. F.eks. å ikke kunne gi noen årsaker eller bakgrunn for utbruddet av andre verdenskrig. AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 7.55): Seriøst? 😁 men det er jo faglærer som har mer peiling på faget! Anonymkode: bfb7a...93a Ekstern sensor kan fint vurdere nivået på en besvarelse.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #19 Skrevet 22. januar 2022 Chagall skrev (På 22.1.2022 den 7.54): Sensor setter vel karakter. Men man unngår saker som f.eks. at sensor sier: men Versaillefreden kunne han ingenting om! Så sier faglærer 'ang første verdenskrig er ikke den en del av temaet, den er en del av andre verdenskrig ift utbruddene i vår pensumbok'. Så sier sensor: aha, da forstår jeg hvorfor eksaminanten organiserte svaret sitt slik han gjorde. Satt på spissen. Så de som ikke forstår det selvsagte skal forstå det. Kan man få ok karakter hvis man ikke kan så mye teori / pensum, men kan mye om faget fordi man har arbeidserfaring innen feltet? Chagall skrev (På 22.1.2022 den 7.55): At svaret er svært dårlig. F.eks. å ikke kunne gi noen årsaker eller bakgrunn for utbruddet av andre verdenskrig. Men hvis du sier noe sånt: jeg vet ikke hvorfor andre verdenskrig brøt ut...Avslutter de eksamen eller prøver de å hjelpe deg ved å stille andre spørsmål? Anonymkode: bfb7a...93a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #20 Skrevet 22. januar 2022 Faglig er det like utfordrene synes jeg, men fordelen med muntlig er at det varer mye kortere tid. Det er over på et blunk, mens skoleeksamen eller enda verre; hjemmeeksamen over flere dager er et mareritt fordi det føles som det aldri tar slutt. Anonymkode: fe3fb...d03 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå