Gå til innhold

Føler meg gal av kvalme og uvelhet, får aborttanker. Jeg trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 7+5 idag, har vært litt småuggen siden uke 5, men kvalmen og sykdomsfølelsen kom for fullt 7+0 / 7+1.

Har dere noen råd til kvalme og sykdomsfølelsen?

Jeg minnes min provoserte abort i 2016, da var jeg kvalm i uke 10, hjalp med sea bands den gang, og små måltider. Noen som har prøvd ingefær og sea bands?

Spiser mariekjeks hver morgen, hjelper bittelitt.. Er bare så sliten av bihuler som er tette, hodepine, dårlig mage og generelt føler meg bare helt kjørt.. skikkelig ekkel og uggen følelse, men føler det kommer og går veldig. Plutselig tungpustet og iblandt.. eller det føles sånn, vet at jeg jo pustet for 2 sånn sett..

Ligger det noe i det at man kanskje har lignende svangerskap som mor/mormor? Jeg vet moren min var kvalm og kastet opp morgen frem til uke 12. Da forsvant det visstnok på dagen for henne.

Setter utrolig pris på alle råd, håper det bedrer seg snart. Føler sånn med dere som har hatt det her selv! Jeg går å tenker på abort på det verste, men det er jo ikke det jeg vil.

Anonymkode: d3721...0c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen og be om kvalmedempende. Jeg måtte prøve et par typer før jeg fikk en som funker ordentlig. Jeg er fortsatt litt uggen, men kaster ikke lenger opp

Anonymkode: c81bf...31f

• Liker 2
Gjest Skogsalv
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er 7+5 idag, har vært litt småuggen siden uke 5, men kvalmen og sykdomsfølelsen kom for fullt 7+0 / 7+1.

Har dere noen råd til kvalme og sykdomsfølelsen?

Jeg minnes min provoserte abort i 2016, da var jeg kvalm i uke 10, hjalp med sea bands den gang, og små måltider. Noen som har prøvd ingefær og sea bands?

Spiser mariekjeks hver morgen, hjelper bittelitt.. Er bare så sliten av bihuler som er tette, hodepine, dårlig mage og generelt føler meg bare helt kjørt.. skikkelig ekkel og uggen følelse, men føler det kommer og går veldig. Plutselig tungpustet og iblandt.. eller det føles sånn, vet at jeg jo pustet for 2 sånn sett..

Ligger det noe i det at man kanskje har lignende svangerskap som mor/mormor? Jeg vet moren min var kvalm og kastet opp morgen frem til uke 12. Da forsvant det visstnok på dagen for henne.

Setter utrolig pris på alle råd, håper det bedrer seg snart. Føler sånn med dere som har hatt det her selv! Jeg går å tenker på abort på det verste, men det er jo ikke det jeg vil.

Mitt første svangerskap: null problemer.  Mitt andre svangerskap: OMG 😅- kvalme,hemoroider, dobbel bekkenløsning, konstant fatigue,  hovne føtter...

Om du skal gjennomføre, så husk at du skal HVILE og sove midt på dagen om nødvendig ❤ Lytt til kroppen.  Alt er innafor av behageligheter nødvendig! Du skaper et menneske. Det er ikke å kimse av. 

Pust,hvil,sov,spis,- glem 80 % av hva andre tenker og forventer av deg . Blir så bra så 😊🧘‍♀️💪

Kylling/ fiskesuppe + grønnsaker = proteiner/ vitaminer.  Jukse om mulig med halvfabrikata ! Kokte egg  og nøtter = en enkel energiboost. 

Ting med mye syre kan trigge kvalme.  Kanskje ikke sitron  o.l ??,vet ikke- tålte alt av grønt. ,- men kaffe/ te  hvertfall ( kun min erfaring ) Brus er også en dårlig erfaring. ( kullsyre ) 

Tenker næringsrik mat som forbrenner sakte er lurt dersom kvalme er et problem,- både for deg og barnet ernæringsmessig.  

Du må kjøpe vitaminer tilpasset mor og barnet i magen på apoteket! Det er nødvendig.  😊

Endret av Skogsalv
Skrevet

Uke 7 er ingen ting,jeg var kvalm hele svangerskapet, var ikke noe å få gjort med det, dessverre, var bare å sykmelde seg. 

Anonymkode: f81d3...bd9

Skrevet

Isbiter i drikken og kullsyre hjelper på kvalmen. Ellers å spise før man blir sulten. Holde seg i ro. Kvalmestillende tabletter. Ellers må det bare gå sin gang. 

Hold deg unna sukker og melkeprodukter. 

Skrevet

Jeg var kvalm fra uke 5-11 i begge svangerskap. Ikke ekstremt kvalm, og jeg spydde lite. Men kunne våkne midt på natta av at jeg var kvalm. Jeg spyr 'aldri' til vanlig, så fikk nok ikke like fæle uker som dem som er mer lettspydde enn meg.

Jeg hadde havrekjeks og mandler i nattbordskuffen. Spiste en kjeks eller noen mandler på natta hvis jeg våknet av kvalme, og på morran før jeg sto opp. 

Ellers var mange lukter en kvalmetrigger for meg: stekeos, lukta av nybakt brød i butikken, lukta av grillet kylling og ikke minst lukta når man akkurat har blåst ut et stearinlys fikk fram akutte brekninger hos meg. 

Ellers støtter jeg det som ble sagt over: spis før du blir veldig sulten. Tror generelt det hjelper med stabilt blodsukker.

Hvil deg mye og ikke krev allverdens av deg selv nå. Kroppen er et enormt hormonkok akkurat nå. 

Skrevet

Du kan få kvalmestillende av lege. 

Anonymkode: f347b...bfe

• Liker 2
Skrevet
Eneri skrev (17 minutter siden):

Jeg var kvalm fra uke 5-11 i begge svangerskap. Ikke ekstremt kvalm, og jeg spydde lite. Men kunne våkne midt på natta av at jeg var kvalm. Jeg spyr 'aldri' til vanlig, så fikk nok ikke like fæle uker som dem som er mer lettspydde enn meg.

Jeg hadde havrekjeks og mandler i nattbordskuffen. Spiste en kjeks eller noen mandler på natta hvis jeg våknet av kvalme, og på morran før jeg sto opp. 

Ellers var mange lukter en kvalmetrigger for meg: stekeos, lukta av nybakt brød i butikken, lukta av grillet kylling og ikke minst lukta når man akkurat har blåst ut et stearinlys fikk fram akutte brekninger hos meg. 

Ellers støtter jeg det som ble sagt over: spis før du blir veldig sulten. Tror generelt det hjelper med stabilt blodsukker.

Hvil deg mye og ikke krev allverdens av deg selv nå. Kroppen er et enormt hormonkok akkurat nå. 

Tusentakk for masse gode råd! Jeg merker det går ekstremt opp og ned. Det eneste som hjelper litt er smoothie og å spise sunt. Jeg klarer hverken egg, junk eller fett. Merker jeg sliter om morgenen når samboer steker seg speilegg.. et eller annet med oljen og egget som trigger kvalmen😅😬 Jeg tror også det trigger kvalmen når jeg er veldig mett.. Spiste meg stappmett på havregrøt, og da kom halvparten opp noen timer senere.. Kjøpte inn ritz kjeks, knekkebrø, druer og litt ost.. det er det eneste som frista akkurat nå😅

Håper jeg blir kvitt kvalmen i uke 11. Kvalmen er ikke det verste for meg alene i seg selv, det er mer det totale som bare blir helt uoverkommelig når kvalmen kommer oppå det hele.. uff..

Takk for gode råd❤

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan få kvalmestillende av lege. 

Anonymkode: f347b...bfe

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå til legen og be om kvalmedempende. Jeg måtte prøve et par typer før jeg fikk en som funker ordentlig. Jeg er fortsatt litt uggen, men kaster ikke lenger opp

Anonymkode: c81bf...31f

Ja jeg tenker jeg må prøve det.. håper å kunne unngå det så lenge som mulig.. og så håper jeg dette er toppen og at det daler nedover snart.. Jeg har afipran hjemme som jeg har brukt før.. den funka den gang, men jeg prøver å drøye den.. foreløpig får jeg i meg mat. Takk for råd💗

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Isbiter i drikken og kullsyre hjelper på kvalmen. Ellers å spise før man blir sulten. Holde seg i ro. Kvalmestillende tabletter. Ellers må det bare gå sin gang. 

Hold deg unna sukker og melkeprodukter. 

Ja jeg merker det hjelper å ligge på soffaen eller i senga.. da blir jeg sjeldent kvalm.. så fort jeg skal gjøre noe så blir jeg spysjuk, men hovedsaklig om jeg er veldig mett eller om morgenen. Tror jeg må prøve å spise mindre og oftere, for å holde magen stabil. Takk for råd, melkeprodukter er noe av det eneste jeg får i meg for øyeblikket, men prøver å kombinere det med frukt og smoothie osv, så jeg ikke blir dårligere i magen.. Vil melk og slikt gjøre en mer kvalm?

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Uke 7 er ingen ting,jeg var kvalm hele svangerskapet, var ikke noe å få gjort med det, dessverre, var bare å sykmelde seg. 

Uff.. det er bra det gir seg når baby er født... jeg tror ikke jeg blir å være sånn her hele svangerskapet.. da tror jeg at jeg hadde vært hakket verre, men man vet jo aldri..

• Liker 1
Skrevet
Skogsalv skrev (2 timer siden):

Mitt første svangerskap: null problemer.  Mitt andre svangerskap: OMG 😅- kvalme,hemoroider, dobbel bekkenløsning, konstant fatigue,  hovne føtter...

Om du skal gjennomføre, så husk at du skal HVILE og sove midt på dagen om nødvendig ❤ Lytt til kroppen.  Alt er innafor av behageligheter nødvendig! Du skaper et menneske. Det er ikke å kimse av. 

Pust,hvil,sov,spis,- glem 80 % av hva andre tenker og forventer av deg . Blir så bra så 😊🧘‍♀️💪

Kylling/ fiskesuppe + grønnsaker = proteiner/ vitaminer.  Jukse om mulig med halvfabrikata ! Kokte egg  og nøtter = en enkel energiboost. 

Ting med mye syre kan trigge kvalme.  Kanskje ikke sitron  o.l ??,vet ikke- tålte alt av grønt. ,- men kaffe/ te  hvertfall ( kun min erfaring ) Brus er også en dårlig erfaring. ( kullsyre ) 

Tenker næringsrik mat som forbrenner sakte er lurt dersom kvalme er et problem,- både for deg og barnet ernæringsmessig.  

Du må kjøpe vitaminer tilpasset mor og barnet i magen på apoteket! Det er nødvendig.  😊

Jeg bruker den nycoplus gravid, håper på at magnesiumet skal hjelpe litt på urolige bein osv.. i tillegg til at jeg har hatt litt lite jern og d-vitamin siste månedene, så blir fulgt opp angående det. Tusen tusen takk for masse gode råd! Jeg setter veldig pris på det.. kvalmen er det som får det til å renne over.. Er så tung i hodet og bihuler at jeg blir gaal. Ingen smerter, men tetthet..uff.. Merker det hjelper mye å hvile på soffaen eller i senga, da blir jeg ikke like kvalm. Jeg prøver å spise så sunt som mulig, mye frukt og smoothie osv.. Hjelper litt med eplejuice her også, kullsyre derimot går ikke her heller...😕😬

Takk for gode råd, hjelper å høre at flere har opplevd det vanskelig💗Så håper jeg på at det holder seg slik, og snart daler ned igjen!

Gjest Skogsalv
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker den nycoplus gravid, håper på at magnesiumet skal hjelpe litt på urolige bein osv.. i tillegg til at jeg har hatt litt lite jern og d-vitamin siste månedene, så blir fulgt opp angående det. Tusen tusen takk for masse gode råd! Jeg setter veldig pris på det.. kvalmen er det som får det til å renne over.. Er så tung i hodet og bihuler at jeg blir gaal. Ingen smerter, men tetthet..uff.. Merker det hjelper mye å hvile på soffaen eller i senga, da blir jeg ikke like kvalm. Jeg prøver å spise så sunt som mulig, mye frukt og smoothie osv.. Hjelper litt med eplejuice her også, kullsyre derimot går ikke her heller...😕😬

Takk for gode råd, hjelper å høre at flere har opplevd det vanskelig💗Så håper jeg på at det holder seg slik, og snart daler ned igjen!

Ja. Du har det under kontroll.  Hvil hva du kan 😊

Skrevet
Skogsalv skrev (6 minutter siden):

Ja. Du har det under kontroll.  Hvil hva du kan 😊

Skal prøve på det❤Takk

Skrevet

Spis små, hyppige måltider.

Unngå mat som er fritert, stekt i mye olje. 

Spis frukt!

Drikk vann (viktig å gjøre dette særlig hvis man ikke får i seg mye mat).

Få deg frisk luft…

Jeg var kvalm fra ca uke 7-11 og måtte sykemeldes da jeg ikke klarte å fungere. Lå bare i sengen/sofaen…var en del svimmel og VELDIG utmatt i tillegg.

Tok aldri kvalmestillende. 

Anonymkode: c8a2c...b21

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Spis små, hyppige måltider.

Unngå mat som er fritert, stekt i mye olje. 

Spis frukt!

Drikk vann (viktig å gjøre dette særlig hvis man ikke får i seg mye mat).

Få deg frisk luft…

Jeg var kvalm fra ca uke 7-11 og måtte sykemeldes da jeg ikke klarte å fungere. Lå bare i sengen/sofaen…var en del svimmel og VELDIG utmatt i tillegg.

Tok aldri kvalmestillende. 

Anonymkode: c8a2c...b21

Lignende jeg har det nå. Det går fint så lenge jeg slapper av, og jeg spiser en del frukt og drikker kun vann. Det hjelper på litt! Prøver å spise små måltider oftere. Og ja det er noe med fritert mat og olje som trigger kvalmen, er nok kroppen som ikke vil jeg skal spise dette! Blir helt dårlig om morgenen da samboer steker seg speilegg.. ugghh..

Takk for gode råd, jeg kjøpte sea bands idag så skal få prøvd de imorgen, og får prøve litt ingefærte, generelt bare frukt og frisk mat.. håper det hjelper litt!

Skrevet

Det finnes uendelig mange råd på hva man ikke skal spise og hva man skal spise for å få bukt på svangerskapskvalme 😄 For min del har ingen råd virket på min to svangerskap. Siste svangerskapet fikk jeg kvalmestillende fra legen i uke 7. Det er mitt beste tips. Ikke gå rundt i ukesvis med dårlig livskvalitet, det er ikke sånn at man MÅ bite i seg den kvalmen fordi "man er jo ikke syk". Hvis du føler der elendig, gå å få hjelp 🥰 

• Liker 2
Skrevet
snurk skrev (2 minutter siden):

Det finnes uendelig mange råd på hva man ikke skal spise og hva man skal spise for å få bukt på svangerskapskvalme 😄 For min del har ingen råd virket på min to svangerskap. Siste svangerskapet fikk jeg kvalmestillende fra legen i uke 7. Det er mitt beste tips. Ikke gå rundt i ukesvis med dårlig livskvalitet, det er ikke sånn at man MÅ bite i seg den kvalmen fordi "man er jo ikke syk". Hvis du føler der elendig, gå å få hjelp 🥰 

Takk..❤Jeg skal se ann til etter helga hvordan formen er i helga. Skal bestille meg legetime på mandag, for å se om jeg har noen influensa eller forkjølelse eller lignende.. føler meg helt syk. Da skal jeg spørre om kvalmestillende, så jeg iallefall har!

Skrevet

Du har fått mange gode tips, men det viktigste er å få i seg nok væske. Blir du dehydrert blir kvalmen også verre

Anonymkode: ba4b3...dea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...