Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått covid-19, påvist av hjemmetest. Jeg skal ta PCR i morgen.

Jeg har fått vite av koronatelefonen og smittesporingen at jeg kan gå ut fra i morgen, ettersom de 6 dagene siden symptomdebut er over. Det fremstår helt merkelig for meg? Hvis jeg får svar fra PCR om at jeg har covid, så skal jeg likevel få gå ut, selv om jeg enda hoster? Bare fordi jeg har hatt symptomer i mer enn 6 dager?

Hæææ? Er det slik at covid ikke smitter etter 6 døgn?

Ja, det er i hvert fall det de har konkludert med, og slik er det jo med de fleste sykdommer. De smitter gjerne før og tidlig i sykdomsforløpet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (1 minutt siden):

Ja, det er i hvert fall det de har konkludert med, og slik er det jo med de fleste sykdommer. De smitter gjerne før og tidlig i sykdomsforløpet.

Hvis det stemmer at jeg ikke lenger er smittebærer er det jo én ting, men jeg var redd dette bare var en del av en strategi at alle skal smittes? Jeg har lite lyst til å løpe rundt og smitte folk hvis jeg enda er smittsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer at jeg ikke lenger er smittebærer er det jo én ting, men jeg var redd dette bare var en del av en strategi at alle skal smittes? Jeg har lite lyst til å løpe rundt og smitte folk hvis jeg enda er smittsom.

Men du tror vel ikke at det sitter noen et sted og har bestemt at folk skal lures til å ut i samfunnet igjen for å smitte flest mulig?

Da hadde jo den enkleste strategien vært å oppheve regelen om isolasjon og karantene for alle.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Jeg har fått covid-19, påvist av hjemmetest. Jeg skal ta PCR i morgen.

Jeg har fått vite av koronatelefonen og smittesporingen at jeg kan gå ut fra i morgen, ettersom de 6 dagene siden symptomdebut er over. Det fremstår helt merkelig for meg? Hvis jeg får svar fra PCR om at jeg har covid, så skal jeg likevel få gå ut, selv om jeg enda hoster? Bare fordi jeg har hatt symptomer i mer enn 6 dager?

Hæææ? Er det slik at covid ikke smitter etter 6 døgn?

Ja 6 døgn og feberfri siste 24t så er du ikke smittsom, visstnok

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (1 minutt siden):

Men du tror vel ikke at det sitter noen et sted og har bestemt at folk skal lures til å ut i samfunnet igjen for å smitte flest mulig?

Da hadde jo den enkleste strategien vært å oppheve regelen om isolasjon og karantene for alle.

Ja, nei, jeg vet ikke. Jeg er bare redd for å gjøre noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nei, jeg vet ikke. Jeg er bare redd for å gjøre noe feil.

Hvid du forholder deg til det du får beskjed om, så er du trygg. Er du fortsatt usikker, så kan du vel holde deg unna folk et par dager til for sikkerhets skyld.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (7 timer siden):

Venninnen min skulle egentlig kjøre meg i morgen, men hun har også korona og har blitt dårlig. Er det trygt at jeg tar buss? Jeg startet med symptomer 15/1, så de 6 dagene har passert. Slik jeg forstår det kan jeg leve som normalt i morgen. Jeg vurderer å gå til teststasjonen, men det er en halv mil, og det er bare om det er dumt å bruke så mye krefter med en virusinfeksjon innabords. 

Men må du teste deg? Det står mye i nyhetene om overbelastning av helsevesenet pga folk som har positivt hurtigtest og så tar en PCR bare for å få bekreftet noe de allerede vet? 

Jeg hadde forholdt meg til hurtigtesten og allmenntilstanden, og levd som normalt når du føler deg frisk nok til det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (3 minutter siden):

Men må du teste deg? Det står mye i nyhetene om overbelastning av helsevesenet pga folk som har positivt hurtigtest og så tar en PCR bare for å få bekreftet noe de allerede vet? 

Jeg hadde forholdt meg til hurtigtesten og allmenntilstanden, og levd som normalt når du føler deg frisk nok til det. 

Man må det, for at myndighetene skal ha kontroll over hvem som har gjennomgått infeksjon og da kan få coronapass selv om de ikke har tatt tredje dose enda. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endlessly skrev (1 time siden):

Man må det, for at myndighetene skal ha kontroll over hvem som har gjennomgått infeksjon og da kan få coronapass selv om de ikke har tatt tredje dose enda. 

Dette er en del av den pågående diskusjonen,og så vidt jeg har fått med meg,er et alternativ selvrapportering. 

Når fler og fler smittes,men utslaget for de fleste er mildt,vil verdien av smittetallene synke. Det er tallet på alvorlig syke som er interessant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MorTil2 skrev (9 timer siden):

Hei

Da jeg ringte koronatelefonen ba de meg bestille time for PCR, så da gjorde jeg det. Siden jeg hadde passert de to døgnene for symptomdebut sa koronatelefonen i dag at jeg kunne ta buss bort. Så det ordnet seg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (På 22.1.2022 den 18.12):

Hei

Da jeg ringte koronatelefonen ba de meg bestille time for PCR, så da gjorde jeg det. Siden jeg hadde passert de to døgnene for symptomdebut sa koronatelefonen i dag at jeg kunne ta buss bort. Så det ordnet seg :) 

Selvsagt sier de det. Men blir jo ganske selvmotsigende: du er ikke smitteførende og kan ta buss, men helsevesenet skal bruke ressurser på å teste deg for noe du allerede vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (2 timer siden):

Selvsagt sier de det. Men blir jo ganske selvmotsigende: du er ikke smitteførende og kan ta buss, men helsevesenet skal bruke ressurser på å teste deg for noe du allerede vet?

Ja og hvorfor må man da holdes i isolasjon mer enn de to døgnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
rosemarin skrev (8 timer siden):

Ja og hvorfor må man da holdes i isolasjon mer enn de to døgnene?

Ja, ikke sant? Det blir et oppkomme av regler som er så rotet sammen at til slutt tror jeg snart hverken politikere, helsemyndigheter og slett ikke allmennheten klarer å holde styr på det. Og så blir et belastet helsevesen enda mer belastet, fordi folk ringer for å finne ut hva som er hva, tester seg uten at det er behov for det og står i eviglange køer for å få utdelt selvtester som nå etterhvert viser seg å ikke gi korrekt svar.

Kan ikke folk bare bruke sunn fornuft, kjenne etter og holde seg hjemme til de er frisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (13 timer siden):

Det er jo greit å ha bevis på gjennomgått sykdom hvis man skal ut og reise de neste månedene. Og hvis man er så uheldig å få senskader fra covid kan det ha stor betydning både for medisinsk behandling og evnt forsikringsoppgjør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...