Gå til innhold

Melk i bakverk

Anbefalte innlegg

Gjest Sesselja
Skrevet

Hver gang jeg har tenkt å bake noe med melk i oppksriften, så har vi bare en halv dl igjen i kartongen, så nå vil jeg vite: Hvilken funksjon har melk i bakverk? Utgjør det stor forskjell om jeg bruker melk eller vann eller en blanding av melk og vann i deigen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, Sessa :)

Jeg har brukt melk-og-vann-blandinger i brøddeiger og slikt, i hvert fall, og det har ikke vært noe problem. Når det gjelder søte gjærdeiger, så vet jeg sannelig ikke ...

Skrevet

Det er vel hovedsaklig fettet i melken som er viktig. Det vil si at hvis du har lite melk, så ha i vann og ta heller litt mer smør/olje.

Skrevet

Bruker du vann i stedet for melk, tilsett mer fett på et vis ja, ellers blir den litt "sprø" For å gi et bilde: rundstykker lages på vann, boller lages på melk, og ellers er det omtrent det samme oppi der. Har du for lite melk kan du blande med vann ja, men tilsett da litt mer fett, ellers blir det litt sånn "rundstykkeaktig".

Skrevet
Bruker du vann i stedet for melk, tilsett mer fett på et vis ja, ellers blir den litt "sprø" For å gi et bilde: rundstykker lages på vann, boller lages på melk, og ellers er det omtrent det samme oppi der. Har du for lite melk kan du blande med vann ja, men tilsett da litt mer fett, ellers blir det litt sånn "rundstykkeaktig".

lager boller på vann også jeg... funker helt fint det, men jeg har alltid en del smeltet smør i deigen da..

Skrevet

Ja, altså, jeg vet at det jeg beskrev der var litt "firkantet" og lite nøyansert, men om du putter omtrent det samme oppi bortsett fra melk byttet ut med vann, så blir bollene litt mer som rundstykker. Men i boller er der jo ofte en del mer fett (og sukker) som veier opp for det, særlig om oppskrifta baserer seg på vann.

Poenget mitt var bare at.. ja, med vann i stedet for melk blir det mer "sprøtt", om man ikke veier opp for fettmangelen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...