Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
KrXs skrev (9 minutter siden):

Dette er det dummeste jeg har lest. Antyder du at jeg skrek meg til Ung ufør?? :hoho:

Skrevet av en som ikke vet bedre. De jeg kjenner som har fått ung uføre har ikke behøvd å gå helt til trygderetten. Nav kan gjøre feil. Det er mennesker som jobber der, og mange av dem kan ikke regelverket til fingerspissene. 

Anonymkode: b56bf...8bd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
KrXs skrev (26 minutter siden):

Dette er det dummeste jeg har lest. Antyder du at jeg skrek meg til Ung ufør?? :hoho:

Både ja og nei. Skriver på et generelt nivå, for jeg vet ikke hvordan din arbeidsevnevurdering og legeerklæringer ser ut.

Anonymkode: 077a5...f0e

• Liker 2
Skrevet
laPistola skrev (4 timer siden):

eg har ikke kunnet jobbe fullt siden jeg var 22, har vært en blanding av deltid/ sykmeldt / aap siden, derfor fikk jeg ung ufør tillegget når jeg « brått» ble ufør når jeg var 39. Jeg vil aldri kunne oppnå i nærheten av hva mine friske venner på samme alder har. 

Det skulle bare mangle også da, skal jo lønne seg å være i jobb!

Anonymkode: 89686...66f

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det straffer seg å være syk? Kvalmt. Spark de som allerede ligger nede.

Anonymkode: 90aac...cbe

• Liker 1
Skrevet
laPistola skrev (4 timer siden):

En får nok ikke uføreforsikring om en har symptomer før en fyller 18 nei, derfor får en ung ufør tillegg 😅hvis en blir syk og får symptomer når en er 40 er det lurt og ha en forsikring, for da for en ikke ung tillegget . 

Jeg hadde problemer med ryggen allerede på videregående. Ble 50% ufør da jeg var 45. Jobber fortsatt 50% 8 år senere. Så en uføreforsikring hadde vært bortkasta for meg, siden jeg ble ufør for noe som jeg har hatt symptomer på "alltid"... I forkant av at jeg fikk innvilget uføretrygd hadde jeg 7 år med AAP/arbeidsutprøving/deltidsjobbing. Før det jobbet jeg 100% i noen år, før det gikk jeg på attføring som det het den gangen etter at jeg ble ryggoperert(ble omskolert). Omregnet til 100% uføretrygd ville jeg fått litt mindre enn ung ufør... Etter hvert fikk jeg også problemer med skuldrene, den ene er operert to ganger. Og knærne, men jeg er foreløpig litt for ung til å få kneproteser... Det er ikke alle som blir uføre som 25-åringer som får ung uførtillegget heller... 

Anonymkode: eb15a...dba

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 0.27):

Absolutt og det gjør det jo. 

AnonymBruker skrev (På 24.1.2022 den 0.51):

Jeg hadde problemer med ryggen allerede på videregående. Ble 50% ufør da jeg var 45. Jobber fortsatt 50% 8 år senere. Så en uføreforsikring hadde vært bortkasta for meg, siden jeg ble ufør for noe som jeg har hatt symptomer på "alltid"... I forkant av at jeg fikk innvilget uføretrygd hadde jeg 7 år med AAP/arbeidsutprøving/deltidsjobbing. Før det jobbet jeg 100% i noen år, før det gikk jeg på attføring som det het den gangen etter at jeg ble ryggoperert(ble omskolert). Omregnet til 100% uføretrygd ville jeg fått litt mindre enn ung ufør... Etter hvert fikk jeg også problemer med skuldrene, den ene er operert to ganger. Og knærne, men jeg er foreløpig litt for ung til å få kneproteser... Det er ikke alle som blir uføre som 25-åringer som får ung uførtillegget heller... 

Anonymkode: eb15a...dba

Jeg fikk diagnosen ( bechtrews , ryggen) på barneskolen, men fikk egentlig ikke store problemer før på videregående. Fikk regnbuehinnebetennelse ( som kommer av bechterews) når det var eksamen, så fikk ikke fullført da. Så hadde selvsagt ikke uføre forsikring. Var sykmeldt et år etter videregående, så hadde jeg noen gode år hvor jeg klarte og jobbe fullt samt ta eksamen med hjelp av  masse smertestillende. Så var det år med runder med aap/ deltidsjobb/ påbegynt studier/ sykmeldinger. Var til slutt dagpasient på Ullevaal ( måtte sette kortisonsprøyter 4 ganger om dagen) når jeg gikk på aap, og saksbehandleren på nav fant behandlingen « ikke høvelig « da han syntes jeg så frisk ut så jeg fikk ikke fri fra kurs for og være på sykehuset, han stanset aap. En sosionom på ullevall satt meg i kontakt med en advokat, og 2 uker etter sendt søknad fikk jeg jeg pengene med etterbetaling for ung ufør inn på konto. Etter et år med behandlinger ble jeg bedre så nå er jeg tilbake i deltidsjobb, men med en usikker framtid er det godt og ha tryggheten med uføretrygden. Jeg er klar over at ikke alle 25 åringer får ung tillegget. Jeg skjønner når jeg leser her at jeg kanskje har hatt litt flaks, men jeg tror også at flaksen her har litt med en trygdespesialist fra advokatkontor og gjøre. Jeg vil anbefale alle som skal gjennom den prosessen og få hjelp. Innleggene mine er ikke et forsvar for ung tillegget, men et svar på spørsmålet om hvorfor det finnes. Håper det ordner seg for deg. 

Skrevet
laPistola skrev (9 timer siden):

Absolutt og det gjør det jo. 

Nei det gjør det ikke for de lavtlønnete elelr de som bare har jobbet deltid fordi helsen har hindret dem i fulltidsjobb. De får bare minstesats ufør, uten ung ufør tillegget fordi de nettopp har forsøkt seg i jobb. Synes ung ufør tillegget er veldig urettferdig for oss som bare får minstesats ufør og har prøvd oss i jobb. Nå er vi dømt itl veldig lav inntekt hele livet, mens dere på ung ufør får mye mer selv om dere aldri har forsøkt å jobbe engang. Det er veldig urettferdig.

Anonymkode: efc1f...89c

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei det gjør det ikke for de lavtlønnete elelr de som bare har jobbet deltid fordi helsen har hindret dem i fulltidsjobb. De får bare minstesats ufør, uten ung ufør tillegget fordi de nettopp har forsøkt seg i jobb. Synes ung ufør tillegget er veldig urettferdig for oss som bare får minstesats ufør og har prøvd oss i jobb. Nå er vi dømt itl veldig lav inntekt hele livet, mens dere på ung ufør får mye mer selv om dere aldri har forsøkt å jobbe engang. Det er veldig urettferdig.

Hvorfor kontakter dere ikke lege når dere blir syke og bare kan jobbe deltid? Jeg har bare klart og jobbe fulltid et par år, resten deltid fordi jeg har vært syk. Derfor fikk jeg ung tillegget. Hvordvidt ung tillegget burde eksistere kan godt diskuteres , men for oss som har fått ung tillegget som fordi vi har prøvd oss i jobb og stort sett aldri har klart og jobbe fulltid blir argumentet ditt her meningsløst. Hva levde du av når du var syk og jobber deltid? 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har heldigvis blitt bedre så jeg kan jobbe deltid i lavtlønnsyrke , og det lønner seg så absolutt. 

Skrevet
laPistola skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kontakter dere ikke lege når dere blir syke og bare kan jobbe deltid? Jeg har bare klart og jobbe fulltid et par år, resten deltid fordi jeg har vært syk. Derfor fikk jeg ung tillegget. Hvordvidt ung tillegget burde eksistere kan godt diskuteres , men for oss som har fått ung tillegget som fordi vi har prøvd oss i jobb og stort sett aldri har klart og jobbe fulltid blir argumentet ditt her meningsløst. Hva levde du av når du var syk og jobber deltid? 

Jobben min selvsagt. Hva trodde du? Jeg ville bidra til samfunnet og presset meg. Ung ufør tillegget burde fjernes og hele uføretrygden burde heves til det samme som dere ung uføre har. 

• Liker 1
Skrevet
KrXs skrev (23 timer siden):

Nice try!

Er ingen nice try. Det er fakta

Anonymkode: 3fe82...380

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobben min selvsagt. Hva trodde du? Jeg ville bidra til samfunnet og presset meg. Ung ufør tillegget burde fjernes og hele uføretrygden burde heves til det samme som dere ung uføre har. 

Jeg trodde ingenting jeg spurte. Jeg synes det er pussig , jeg hadde selv ikke klart og leve av og jobbe noen timer i uken , derfor tok jeg kontakt med lege. Hvis du har klart og leve av jobben din og ikke har vært hos lege har det vel ikke vært så ille da. Det var jo dumt av deg og ikke kontakte lege når du var ung og syk. Jeg er enig i at ung tillegget kan fjernes ved at minstetrygden løftes til det nivået. Argumenter ditt henger allikevel ikke på greip. 

Skrevet
laPistola skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde ingenting jeg spurte. Jeg synes det er pussig , jeg hadde selv ikke klart og leve av og jobbe noen timer i uken , derfor tok jeg kontakt med lege. Hvis du har klart og leve av jobben din og ikke har vært hos lege har det vel ikke vært så ille da. Det var jo dumt av deg og ikke kontakte lege når du var ung og syk. Jeg er enig i at ung tillegget kan fjernes ved at minstetrygden løftes til det nivået. Argumenter ditt henger allikevel ikke på greip. 

Jeg har hatt kontakt med lege siden jeg var 6 år og fikk mine første anfall. Jeg har likevel klart å jobbe litt. Det er det som har ødelagt mine sjanser til ung ufør. Nettopp på grunn av at jeg har jobbet litt og deler over 50% i noen få år. Har hatt supplerende sosialstønad ved siden av jobben.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 11.23):

Stemmer ikke. Hun søker kun om tillegget, hun klager ikke. 

Det stemmer ikke, selv om det sies at det er sånn, og forsøk på å ha prøvd å være i arbeid kan heller ikke brukes mot en. Kjenner en som fikk uføretrygd da hen var 32 år. Mange år senere søkte personen om ung uføre tillegget og la ved all dokumentasjon fra leger, sykehus, terapeuter pluss liste over fravær under skolegang, forsøk på å være i jobb og skrev samtidig en utbrodert søknad om hvordan funksjonsevnen var og hadde vært i hverdagene. Legen fylte ut et skjema som ble lagt ved søknaden og ung uføre tillegget ble innvilget når personen var i midten av førtiårene. Personen hadde vært rammet av sykdommen fra 13-års alderen, og hadde mange tilleggsplager. Ta med alt, og gjør det grundig. 

Anonymkode: b56bf...8bd

Dette jeg har uthevet her er egentlig riktig, men ikke alle saksbehandlere følger det. Jeg kjenner til et par saker hvor dette var hele grunnlaget for avslaget. Noen har fått omgjort avslaget på slikt grunnlag i trygderetten. Det virker som mange som får avslag på ung tillegget får det omgjort i trygderetten og det sier noe om hvor mye loven rundt denne rettigheten går på skjønn. Selv veilederne på nav og advokater innenfor trygderett sier ung tillegget er litt som å kaste terning. 

Anonymkode: 0293b...531

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du fikk ikke tilligget fordi du ikke var syk nok. Hadde du vært alvorlig syk hadde det selvsagt foreligget mye dokumentasjon fra helsevesenet 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du fikk ikke tilligget fordi du ikke var syk nok. Hadde du vært alvorlig syk hadde det selvsagt foreligget mye dokumentasjon fra helsevesenet 

Dette er faktisk ganske naivt. Alvorlighetskravet til ung tillegget er basert på skjønn, og papirer er ikke alltid den beste måten å få kommunisert alvorlighetsgrad. I NAV-systemet har også enkelte diagnoser større stigma (eks: psykisk sykdom, ME, fibriomyagli, Aspergers) og får nesten automatisk avslag på ung tillegg selv om andre med ung tillegg og andre sykdommer er mer aktive og jobber deltid.

Jeg har sett avslag på ung tillegg som begrunnes i at «dette er et tillegg som gis til de med alvorlig sykdom som gjør at de nesten ikke kommer seg ut av huset og ofte er pleietrengende». Vedkommende er ufør pga psykisk sykdom og å være sosial en gang i uka er en del av anbefaling fra psykiater, ellers er hn sjelden ute på noe, men klarer seg selv. Et annet menneske som har ung ufør tillegget jobber ved siden av 100% uføretrygd, er sosial minst 3 dager i uka og et veldig aktivt menneske (ja, vedkommende fortjener sin uføretrygd) og da mener jeg at begrunnelsen til avslaget til person nr 1 ikke er godt nok. Dette er det som er så utrolig feil med «alvorlighetskravet» til ung tillegget. 

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt kontakt med lege siden jeg var 6 år og fikk mine første anfall. Jeg har likevel klart å jobbe litt. Det er det som har ødelagt mine sjanser til ung ufør. Nettopp på grunn av at jeg har jobbet litt og deler over 50% i noen få år. Har hatt supplerende sosialstønad ved siden av jobben.

Det er jo bare rør. Du har hatt supplerende sosialhjelp , men har levd av jobben din, hva ellers?  Jaha. .du har altså ikke levd av jobben din. så har du ikke vært i kontakt med nav, eller kan dokumentere sykdom i ung alder, men har vært syk siden du var 6 år og har fått sosialhjelp …  hvordan fikk du sosialhjelp? Hvorfor kan du ikke dokumentere at du har vært syk? Historien din er jo veldig spesiell, men du ønsker at andre i samme situasjon som kontaktet lege og kan dokumentere sykdom ikke skal få ung tillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er faktisk ganske naivt. Alvorlighetskravet til ung tillegget er basert på skjønn, og papirer er ikke alltid den beste måten å få kommunisert alvorlighetsgrad. I NAV-systemet har også enkelte diagnoser større stigma (eks: psykisk sykdom, ME, fibriomyagli, Aspergers) og får nesten automatisk avslag på ung tillegg selv om andre med ung tillegg og andre sykdommer er mer aktive og jobber deltid.

Jeg har sett avslag på ung tillegg som begrunnes i at «dette er et tillegg som gis til de med alvorlig sykdom som gjør at de nesten ikke kommer seg ut av huset og ofte er pleietrengende». Vedkommende er ufør pga psykisk sykdom og å være sosial en gang i uka er en del av anbefaling fra psykiater, ellers er hn sjelden ute på noe, men klarer seg selv. Et annet menneske som har ung ufør tillegget jobber ved siden av 100% uføretrygd, er sosial minst 3 dager i uka og et veldig aktivt menneske (ja, vedkommende fortjener sin uføretrygd) og da mener jeg at begrunnelsen til avslaget til person nr 1 ikke er godt nok. Dette er det som er så utrolig feil med «alvorlighetskravet» til ung tillegget. 

Veldig enig, man blir straffet om man ikke vil ha ufør men forsøker seg i jobb selv. Da får man ikke ung ufør. Hele ung ufør tillegget er bare tull. Nei, hev hele uføretrygden mener jeg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Opplevd det samme. Godt dokumentert men avslag på ung ufør.

Anonymkode: 41ab0...91d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig enig, man blir straffet om man ikke vil ha ufør men forsøker seg i jobb selv. Da får man ikke ung ufør. Hele ung ufør tillegget er bare tull. Nei, hev hele uføretrygden mener jeg.

Ja, det hadde blitt mer riktig. Spesielt for de som har jobbet mange år i lavinntektsyrker og havner på minstesats til tross for flere år i arbeid, men også for alle de unge som ikke har hatt den muligheten. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det hadde blitt mer riktig. Spesielt for de som har jobbet mange år i lavinntektsyrker og havner på minstesats til tross for flere år i arbeid, men også for alle de unge som ikke har hatt den muligheten. 

Ja enig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...