Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 1/21/2022 at 5:37 PM, AnonymBruker said:

Har nok med at man ikke har fått jobbet og tjent noe særlig med penger. Om man er mye syk, har lav inntekt over lengre perioder så kommer man ofte dårligere ut enn andre som har normale lønninger og jobber 100%.

Anonymkode: d1230...7cf

Det skulle jo bare mangle at man ikke kommer like godt ut som de som jobber...

Men du svarte ikke på hvorfor man får tillegg får alder? Hvorfor skal en/ei på 25 få mer enn en/ei på 40?

Anonymkode: b5c46...dfc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 15.43):

Jeg fikk innvilget 100% ufør for et år siden, men lurer på om jeg egentlig skulle ha hatt ung ufør-tillegget. Er det mulig å søke om dette nå, og hvordan går jeg evt frem? Jeg har aldri vært i ordinær jobb eller tatt høyere utdanning, og har et gammelt dokument fra NAV liggende om 100 % arbeidsuførhet over en tidsperiode på mange år lenge før jeg ble oppfordret av NAV til å søke.

Anonymkode: 66d4e...714

Nav sjekker det automatisk om du innvilget ufør og ender med minstesatsen. Det kun på minstesatsen at det kan være aktuelt.

Anonymkode: 9c3ee...e3a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 18.50):

Fordi man blir belønnet for å aldri ha jobbet og om man blir syk veldig ung. Andre som har jobbet og frosøkt seg får avslag og må leve på minstesats hele livet.

Anonymkode: efc1f...89c

Raksere man blir ufør jo mer penger får man. Noen uføre familier starter prosessen allerede fra ungdomskolen. 

Anonymkode: dbb42...82b

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det skulle jo bare mangle at man ikke kommer like godt ut som de som jobber...

Men du svarte ikke på hvorfor man får tillegg får alder? Hvorfor skal en/ei på 25 få mer enn en/ei på 40?

Anonymkode: b5c46...dfc

Du fikk jo svar? Hvis en blir syk når en er i begynnelsen av 20 årene har en jo ikke kunnet opparbeide eller spart norn ting. Om en blir syk når en er i 40 årene har en sikkert bolig, bil, kanskje hytte og penger på sparekonto + uføreforsikring så en får mye mer enn ung ufør tillegget i tillegg uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 19.48):

Vet at alder alene ikke er nok. Men jeg ble ufør av samme grunn som hvorfor jeg ikke noen gang har kommet meg ut i jobb eller fått tatt utdanning. De vet jo dette siden jeg har vært i kontakt med de i 15-16 år. Så jeg synes det er litt merkelig.

Anonymkode: 66d4e...714

Jeg tror du bare skal ta kontakt med nav fordi jeg får inntrykk av at du ikke får riktig ytelse. Hvis din arbeidsevne var redusert med minst 50% før fylte 26 så skal du mest sannsynlig ha ung ufør og hvis du aldri har vært i jobb skal du mest sannsynlig ha ung uføre. 

tror du skal sjekke dette opp fordi det ikke kan være verre enn å få et ja eller et nei fra dem.

Hadde jeg vært deg ville jeg hatt en jurist eller advokat til å se over saken når du tar den opp med nav ,siden nav er kjent for å gi feile tilbake meldinger. 

Anonymkode: e0151...6f7

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, brudd på opphavsrett og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Skrevet

Det er for sent å klage på vedtaket nå. Hvis du mener du har krav på ung ufør må du i gang med ny prosess om å søke uføretrygd.

Anonymkode: d164d...aa8

Skrevet
KrXs skrev (20 timer siden):

Du må be de vurdere deg etter ung ufør om de ikke har gjort dette. det sies at det skal skje automatisk, men det er ikke alltid at skjer. jeg måtte klage på at de ikke hadde vurdert det og så fikk jeg det etterbetalt. 

Om de har satt feil årstall du ble syk må du også klage på dette. om du har epikriser på at du har vært til behandling for sykdommen lenge før nav satt året så får du behandleren til å bekrefte dette.

Jo det vurderes automatisk

Anonymkode: 3fe82...380

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er for sent å klage på vedtaket nå. Hvis du mener du har krav på ung ufør må du i gang med ny prosess om å søke uføretrygd.

Stemmer ikke. Hun søker kun om tillegget, hun klager ikke. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer ikke, selv om det sies at det er sånn, og forsøk på å ha prøvd å være i arbeid kan heller ikke brukes mot en. Kjenner en som fikk uføretrygd da hen var 32 år. Mange år senere søkte personen om ung uføre tillegget og la ved all dokumentasjon fra leger, sykehus, terapeuter pluss liste over fravær under skolegang, forsøk på å være i jobb og skrev samtidig en utbrodert søknad om hvordan funksjonsevnen var og hadde vært i hverdagene. Legen fylte ut et skjema som ble lagt ved søknaden og ung uføre tillegget ble innvilget når personen var i midten av førtiårene. Personen hadde vært rammet av sykdommen fra 13-års alderen, og hadde mange tilleggsplager. Ta med alt, og gjør det grundig. 

Anonymkode: b56bf...8bd

• Liker 3
Skrevet
laPistola skrev (3 timer siden):

Du fikk jo svar? Hvis en blir syk når en er i begynnelsen av 20 årene har en jo ikke kunnet opparbeide eller spart norn ting. Om en blir syk når en er i 40 årene har en sikkert bolig, bil, kanskje hytte og penger på sparekonto + uføreforsikring så en får mye mer enn ung ufør tillegget i tillegg uansett. 

Jada, alle i førtiårene har både hus, bil og hytte.... Mange som blir uføre i førtiåra har årevis med sykemeldinger, AAP, perioder med jobbing, litt deltid osv bak seg, de færreste blir brått uføre når de er førti...

Og uføreforsikring er håpløst når man allerede har vist symptomer før en blir 18... 

Anonymkode: eb15a...dba

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jada, alle i førtiårene har både hus, bil og hytte.... Mange som blir uføre i førtiåra har årevis med sykemeldinger, AAP, perioder med jobbing, litt deltid osv bak seg, de færreste blir brått uføre når de er førti...

Og uføreforsikring er håpløst når man allerede har vist symptomer før en blir 18... 

Men da skulle man være kvalifisert for ung ufør?

Anonymkode: 816e9...1a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det gjorde de IKKE hos meg!

Skrevet
KrXs skrev (30 minutter siden):

Det skal stå i vedtaket du fikk om de mener du kvalifiseres for ung ufør eller ikke, det er et eget punkt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stemmer ikke. Hun søker kun om tillegget, hun klager ikke. 

Det stemmer ikke, selv om det sies at det er sånn, og forsøk på å ha prøvd å være i arbeid kan heller ikke brukes mot en. Kjenner en som fikk uføretrygd da hen var 32 år. Mange år senere søkte personen om ung uføre tillegget og la ved all dokumentasjon fra leger, sykehus, terapeuter pluss liste over fravær under skolegang, forsøk på å være i jobb og skrev samtidig en utbrodert søknad om hvordan funksjonsevnen var og hadde vært i hverdagene. Legen fylte ut et skjema som ble lagt ved søknaden og ung uføre tillegget ble innvilget når personen var i midten av førtiårene. Personen hadde vært rammet av sykdommen fra 13-års alderen, og hadde mange tilleggsplager. Ta med alt, og gjør det grundig. 

Anonymkode: b56bf...8bd

Jo det stemmer 

Skrevet
KrXs skrev (59 minutter siden):

Det gjorde de og mente da at du ikke oppfylte kravene

• Liker 2
Skrevet
KrXs skrev (1 time siden):

Som AB over sier, jo det gjorde de og de konkluderte med at du ikke oppfylte kravet. Når det kommer til NAV så er det ofte at de som roper høyest som får mest. Det er mulig å få viljen sin til slutt, blant annet ved å klage eller å bruke trygderetten. Det betyr ikke at du verken fortjener eller oppfyller kravene for det om. 

Anonymkode: 077a5...f0e

• Liker 3
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De du beskriver får jo ung ufør. Hvorfor skulle man jobbe deltid, bli sykemeldt og gå på aap om en er frisk? Når en er 40 funker det ikke lenger, så får en ung ufør fordi en ble syk ung. Hadde en vært frisk og jobbet fullt fram til 40 hadde en vel hatt det samme som andre på samme alder i samme yrkesgruppe. Nei, alle i 40 årene har ikke bolig, bil, hytte og uføreforsikring , men har en vært frisk og jobbet fullt og ikke investert i noe fornuftig er jo det også et valg. Hvor mye kommer selvsagt an på hva slags jobb og livssituasjon.

jeg har ikke kunnet jobbe fullt siden jeg var 22, har vært en blanding av deltid/ sykmeldt / aap siden, derfor fikk jeg ung ufør tillegget når jeg « brått» ble ufør når jeg var 39. Jeg vil aldri kunne oppnå i nærheten av hva mine friske venner på samme alder har. 

Skrevet

Man må vel helst ha vært gjennom arbeidsavklaring først og gjennom mange tester og ting som nav vil ha deg med på før man kan eventuelt søke. Jeg måtte det. Det er mange punkter man må oppnå før man kan søke.

Anonymkode: ad8d1...e69

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En får nok ikke uføreforsikring om en har symptomer før en fyller 18 nei, derfor får en ung ufør tillegg 😅hvis en blir syk og får symptomer når en er 40 er det lurt og ha en forsikring, for da for en ikke ung tillegget . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 18.47):

Som AB over sier, jo det gjorde de og de konkluderte med at du ikke oppfylte kravet. Når det kommer til NAV så er det ofte at de som roper høyest som får mest. Det er mulig å få viljen sin til slutt, blant annet ved å klage eller å bruke trygderetten. Det betyr ikke at du verken fortjener eller oppfyller kravene for det om. 

Anonymkode: 077a5...f0e

Dette er det dummeste jeg har lest. Antyder du at jeg skrek meg til Ung ufør?? :hoho:

AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 18.17):

Det gjorde de og mente da at du ikke oppfylte kravene

Nice try!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...