Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er gravid, og har en fast 100% stilling. Jeg har dette halvåret gått ned til 80%. Altså 20% ulønnet permisjon. 

Jeg er fortsatt gravid når permisjonen utløper, men jeg vet ikke ennå om jeg jobber fullt eller om jeg er noe sykemeldt. 

Hvordan beregnes permisjonenspenger da? 

Får jeg min "opprinnelige" lønn når jeg går over i permisjon? 

Takk for svar. 

Anonymkode: 8821a...645

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permisjonspengene beregnes ut fra inntekt de siste 10 mnd før permisjon starter.

Anonymkode: fd44a...ce3

• Liker 2
Skrevet

Det avhenger av en del.

Om du fysisk er tilbake i jobb i 100% før du blir sykmeldt/får svangerskapspenger eller går ut i foreldrepermisjon så vil du motta ytelse ut fra den 100% stilling. Arbeidsgiver skal sende inn inntekts basert på de siste 3 måneder du har jobbet, men om det er en varig lønnendring for eksempel fra 80% til 100% stilling så kan arbeidsgiver sende inn inntektsberegning basert på den 100% lønn selv om denne kun har vært utbetalt kort tid.

Om permisjonen du har tatt ut, er permisjon i henhold til arbeidsmiljøloven §12-5 2. ledd (dvs ulønnet omsorgspermisjon), og du har en dato for avtalt tilbakekomst i jobb etter permisjonen og du ikke er tilbake i 100% stilling før du får en av ytelsene fra Nav så blir inntektsgrunnlaget beregnet ut fra 80% stilling. Noen arbeidsgiver som forskuttere lønn vil, fordi det foreligger en avtale om tilbakekomst i jobb utbetale 100% lønn selv om de da kun får utbetalt 80% refusjon- dette styres av overenskomseter. Om din arbeidsgiver ikke forskuttere lønn vil du kun få foreldrepenger/sykepenger osv på bakgrunn av 80% stilling/inntekt dersom du ikke er tilbake i jobb før foreldrepermisjonen.

Om du blir sykmeldt forut for foreldrepermisjonen så vil inntektsberegningen i foreldrepermisjonen være lik sykepenegrunnlaget, men mindre det har vært en varig lønnsendring innen oppstart av foreldrepermisjonen.

Om du vil sikre deg økonomisk er det en fordel at du snarest avslutter din 20% permisjon for så å opparbeide deg rettigheter ut fra den 100% stilling. Dette fordre at din arbeidsgiver vil la deg avslutte din ulønnet permisjon tidliere enn beregnet.

Anonymkode: 46435...2fc

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Permisjonspengene beregnes ut fra inntekt de siste 10 mnd før permisjon starter.

Anonymkode: fd44a...ce3

Nei den beregnes ut av de siste 3 mnd. Men man må ha hatt inntekt 6 av de 10 siste månedene.

Og, om de siste 3 mnd avviker mer enn 25% fra tidligere lønn (opp eller ned) gjør nav en vurdering.

Blir du sykemeldt TS så beregner de fra sykepengegrunnlaget som noen andre sier, altså fra lønnen din ikke fra hva du har utbetalt i sykepenger. 

Står masse om beregning på nav.no : https://www.nav.no/foreldrepenger-etter-oktober

Anonymkode: f104f...306

Skrevet

Ok, så om jeg blir sykemeldt når jeg jobber 80% så er det dette som blir grunnlaget for fødselspermisjon? Det er ikke slik at sin faste stilling (100%) er grunnlaget? Nå spurte jeg sikkert dumt.. 

Ts

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, så om jeg blir sykemeldt når jeg jobber 80% så er det dette som blir grunnlaget for fødselspermisjon? Det er ikke slik at sin faste stilling (100%) er grunnlaget? Nå spurte jeg sikkert dumt.. 

Ts

• Sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger eller pleiepenger: Foreldrepengene dine blir beregnet til det samme som du vanligvis ville hatt i inntekt dersom du var i jobb.

Jobber du 80% så er det jo det du vanligvis ville hatt i inntekt og er vel også det sykepengene beregnes etter? Jobber man 80% så har du vel i prinsippet en 80% stilling ikke 100%? Men kun NAV kan vel svare sikkert, jeg tolker bare det som står der etter slik jeg forstår det, men jeg ville blitt overrasket hvis de beregner foreldrepenger fra 100%-stilling når du jobber 80%. Du får spørre dem, tror de har chat-funksjon for spm :) Jeg ville nok prøvd å gå tilbake til 100% så fort som mulig, helst med en gang, slik at det blir grunnlag for foreldrepengene. 

Anonymkode: f104f...306

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...