Sommer2464 Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Jeg bare synes det er rart bare på grunn av tradisjon og dette sier jeg som ikke-kristen. 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 Selv døpte jeg ikke barna mine i kirken, ingen av de konfirmerte seg heller. Og tre ganger har jeg takket nei til å være fadder i en kristen dåp. Det ble et par sure miner en stund da gitt Det ser vel vakkert ut da, i tillegg til at det er en tradisjon mange har tungt for å bryte. Akkurat som bryllup, selv om det begynner å bli en liten forandring der.
Ænema Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 Jeg er ikke praktisernede kristen, fordi jeg ikke tror på Gud som beskrevet i bibelen. Men jeg er oppdratt i et kristent samfunn som Norge er basert på. Jeg døpte datteren min av tradisjon, og pga resten av familien min Synes ikke det er noe problem å gjøre det, om så jeg tar feil ang Gud så er hun iallefall "safe" 😛 7
Sommer2464 Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #4 Skrevet 21. januar 2022 (endret) KrXs skrev (På 21.1.2022 den 15.20): Jeg er ikke praktisernede kristen, fordi jeg ikke tror på Gud som beskrevet i bibelen. Men jeg er oppdratt i et kristent samfunn som Norge er basert på. Jeg døpte datteren min av tradisjon, og pga resten av familien min Synes ikke det er noe problem å gjøre det, om så jeg tar feil ang Gud så er hun iallefall "safe" 😛 Safe mener du at hvis kristendommen er sann så kommer udøpte barn til helvete vet du hva det er en løgn funnet på av den katolske kirke. Dævendøtte skrev (På 21.1.2022 den 15.16): Selv døpte jeg ikke barna mine i kirken, ingen av de konfirmerte seg heller. Og tre ganger har jeg takket nei til å være fadder i en kristen dåp. Det ble et par sure miner en stund da gitt Det ser vel vakkert ut da, i tillegg til at det er en tradisjon mange har tungt for å bryte. Akkurat som bryllup, selv om det begynner å bli en liten forandring der. Så fint at noen kan tenke selv å ikke gjøre som alle andre med barnedåp. Endret 21. januar 2022 av Sommer2464 4
Ænema Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 Sommer2464 skrev (1 minutt siden): Safe mener du at hvis kristendommen er sann så kommer udøpte barn til helvete vet du hva det er en løgn funnet på av den katolske kirke. F.eks. Nå tror ikke jeg på dette akkurat.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 Pga oldeforeldrene. Jeg er ikke medlem i statskirken engang. Men ungen fikser det selv ved å ikke konfirmere seg og melder seg ut når hun kan det (far vil ikke tillate det nå). Ingen skade skjedd. Jeg var ung og naiv den gang. Nå vet jeg bedre og hadde ikke gjort det på nytt. Anonymkode: dea3b...2da 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #7 Skrevet 21. januar 2022 Ingen i vår familie praktiserer kristendommen i stor grad, men absolutt alle er døpt, konfirmert og gift i kirken. Hvorfor det er slik? Jeg vet faktisk ikke, men for meg var det et naturlig valg å konfirmere meg i kirken når jeg var døpt der. Mine besteforeldre var kristen, og kanskje det bunner i respekt snarere enn tradisjon. Uansett vil jeg også gifte meg i kirken og døpe mine fremtidige barn når den tid kommer. Dessuten har jeg stor respekt for kirken og kristendommen generelt, selv om jeg ikke praktiserer. Anonymkode: 90389...1d9 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 Var for ung og umoden til å ha innsett at jeg er ateist, og gjorde det fordi det var noe alle gjorde på den tiden. Nå angrer jeg, men de har meldt seg ut selv så all good. Anonymkode: 3cda7...f89 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #9 Skrevet 21. januar 2022 Tror de fleste døper barna, konfirmerer seg og giftet seg i kirka fordi ellers blir det lynjsing og ingen pengegaver fra foreldre og/eller besteforeldre. Trist. Anonymkode: e0f9a...6ef 1
Gjest laPistola Skrevet 21. januar 2022 #10 Skrevet 21. januar 2022 KrXs skrev (21 minutter siden): Jeg er ikke praktisernede kristen, fordi jeg ikke tror på Gud som beskrevet i bibelen. Men jeg er oppdratt i et kristent samfunn som Norge er basert på. Jeg døpte datteren min av tradisjon, og pga resten av familien min Synes ikke det er noe problem å gjøre det, om så jeg tar feil ang Gud så er hun iallefall "safe" 😛 Det er vel feil? Du har begått en dødsynd, hykleri, så du har absolutt ikke safet.
Ænema Skrevet 21. januar 2022 #11 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Det er jo ikke JEG som døpes. Det er min datter, nå kan ikke hun dømmes for mitt "hykleri" Endret 21. januar 2022 av KrXs 1
Sommer2464 Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2022 KrXs skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke JEG som døpes. Det er min datter, nå kan ikke hun dømmes for mitt "hykleri" Hvis hun velger å ikke tro på dette som hun sannsynligvis gjør kan hun vel ikke komme til himmelen.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #13 Skrevet 21. januar 2022 Jeg er kristen, men egentlig imot barnedåp. Her var det svigers som merkelig nok presset på for dåp selv om de ikke er kristne, og helt ærlig så var jeg på den tiden i en tilstand hvor jeg ikke orket å kjempe imot. Men det var en fin dåp, og fantastisk fest etterpå (svigers arrangerte). Så på en måte er jeg glad vi hadde festen Anonymkode: 1abe0...430 2
Ænema Skrevet 21. januar 2022 #14 Skrevet 21. januar 2022 Det er jo hennes valg. Jeg har gjort det jeg kan.
Sommer2464 Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #15 Skrevet 21. januar 2022 KrXs skrev (32 minutter siden): Det er jo hennes valg. Jeg har gjort det jeg kan. Ja men himmelen handler om å tro ikke om man er døpt eller ei. 2
Grønt blad Skrevet 21. januar 2022 #16 Skrevet 21. januar 2022 Mange er vel kulturkristne og føler en tilknytning til kristne tradisjoner selv om de dypest sett ikke tror at Jesus døde på korset for våre/menneskenes synder. 3
Sommer2464 Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #17 Skrevet 21. januar 2022 Grønt blad skrev (3 minutter siden): Mange er vel kulturkristne og føler en tilknytning til kristne tradisjoner selv om de dypest sett ikke tror at Jesus døde på korset for våre/menneskenes synder. Jeg tror ikke han dødde for de fleste av dagens mennesker synder fordi i dag er det så mange som ikke tror på gud lenger.
Gjest laPistola Skrevet 21. januar 2022 #18 Skrevet 21. januar 2022 KrXs skrev (2 timer siden): Det er jo ikke JEG som døpes. Det er min datter, nå kan ikke hun dømmes for mitt "hykleri" Hun ville uansett fått en ny mulighet om ikke hun også begår en stor synd. Så du har ikke gjort noe for henne, bare dømt deg selv. ( ikke at jeg tror det finnes et helvete da, så det går sikkert bra 😅)
Sommer2464 Skrevet 21. januar 2022 Forfatter #19 Skrevet 21. januar 2022 laPistola skrev (1 time siden): Hun ville uansett fått en ny mulighet om ikke hun også begår en stor synd. Så du har ikke gjort noe for henne, bare dømt deg selv. ( ikke at jeg tror det finnes et helvete da, så det går sikkert bra 😅) Da er du ikke kristen.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #20 Skrevet 21. januar 2022 Er ateist og ble selv døpt og konfirmert, hadde jeg kunne gått tilbake i tid hadde jeg ikke endret noe. Håper å kunne gifte meg i kirka og begraves i kirka også. Selv om jeg ikke tror, så syns det er fine tradisjoner som skaper samhold. Ateister eller superkristne folk som mener ateister må ta full avstand fra alt som har med religion å gjøre fordi man ikke tror er litt enkle spørr du meg. Svaret på spørsmålet ditt TS, tror jeg du enkelt kunne tenkt deg frem til viss du hadde prøvd. Anonymkode: 25e59...617 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå