Gå til innhold

Er det vanlig at foreldre og barn har hvert sitt bad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser mye på oppussingsprogrammer, spesielt fra USA og England. Og en ting som går igjen er flere bad, ett til foreldrene (master bath) og ett eller flere bad til barna. Gjerne også at f.eks en datter ikke deler bad med sine brødre, eller at alle barna har hvert sitt bad. I tillegg til et gjestebad. 

Er dette vanlig også i Norge? Hvordan er baderomssituasjonen hos dere? 

Selv er jeg vokst opp i leilighet og hus med kun ett bad, som både foreldre, barn og gjester brukte. Tenkte faktisk aldri tanken at vi burde hatt et bad til. Nå bor jeg alene i en leilighet, med ett bad. 

Anonymkode: 75287...c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er vanlig sånn generelt, men ser at flere og flere nybygg har et såkalt "master bathroom", i tillegg til et annet bad i huset. Det finnes helt sikkert folk som pusser opp husene sine slik også. På en måte er det jo praktisk å ha flere bad, så ser ikke noen bakdeler med det. 

Er selv vokst opp med ett bad, og bor selv i leilighet nå, med ett bad. 

Skrevet

Ikke spesielt vanlig her til lands nei, men det er vel i endring det og... 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)

Vi har bad for barna og ett helt privat bad for oss.

Etter åtte år med bare ett bad og tre barn i huset, hvorav to jenter, var det ingen tvil da vi bygde nytt hus. 

Og så deilig å ha privat bad rett inn fra soverommet uten at noen andre enn vi to voksne bruker det :) 

Endret av Dævendøtte
Skrevet

Vi har et bad til oss, et til barna og et toalettrom til gjester!

• Liker 2
Skrevet

Kun 1 bad og 1 toalett her i huset. Hos mamma har hun 1 bad og et gjestetoalett. Mange har et ekstra toalett som kan brukes av gjester. Det høres smart ut.

• Liker 1
Skrevet

Har et som alle bruker, ett som 18åringen i kjelleren bruker, og et gjestebad på loftet i tilknytning til gjesterom. Høvelig! :)

Anonymkode: d4b11...3f4

Skrevet

De husene vi har hatt i utlandet har de fleste hatt on suite til alle rom, pluss et ekstra bad utenom. Veldig deilig syns jeg, selv om det er mer å vaske 😛

Men det er ikke vanlig i Norge nei. Gjerne har man det største soverommet med on suite, og så felles bad for de andre.

• Liker 1
Skrevet

3 bad, i teorien et for oss, et som ble brukt av barna og et gjestebaderom, i praktisk ble de to andre badene brukt av alle ungene vilkårlig når de fremdeles bodde hjemme. 

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Men vi har et bad som tilhører soverommet vårt. Der får ikke barna være. 

Anonymkode: f1264...3d5

Skrevet
Fjugur skrev (35 minutter siden):

Ikke spesielt vanlig her til lands nei, men det er vel i endring det og... 

ja det tror jeg. Har sett nye leiligheter med to tre soverom og flere bad. 

Anonymkode: d2873...8b9

Skrevet

Vi har to bad, et i tilknytning til soverommet vårt, og et i 2.etg. Barna har soverom i 2.etg og bruker dermed stort sett badet oppe. 

Anonymkode: f0331...662

Skrevet

Er vel ikke helt uvanlig i eneboliger? 

Når jeg var liten hadde barna et bad og de voksene sitt eget bad. + Gjestetoalett i gangen.

Når vi flyttet til nytt hus delte jeg bad med foreldrene mine og brødrene mine hadde sitt eget (jeg ville ikke dele med grisete tenåringsgutter). Her også gjestetoalett i gangen.

I mitt/vårt hus nå har vi også to bad og et toalett, men alle bruker det samme badet til daglig. Det endrer seg sikkert når barna blir større.

Anonymkode: f7b5e...c36

Skrevet

Jeg er vokst opp i hus med flere bad. Første ble det naturlig at vi brukte samme bad alle, siden vi var små, men som tenåringer hadde vi alle hvert vårt bad i huset vi bodde i da.

Skrevet

Tror det blir mer og mer vanlig i store hus som er nyere bygget. De fleste ønsker ikke kø på badet om alle sakl opp rundt samme tid etc.

Hos oss har barna hvert sitt bad og vi et master bad. De er kun 2 og 4 nå, så bruker ikke sine egne bad ennå, men blir kjekt når de blir eldre.

Anonymkode: 918ca...664

Skrevet (endret)

Har ett bad til barna og ett til oss voksne. Skulle gjerne hatt gjestedass, men da hadde vi måttet kombinere bad og vaskerom for å få plass. Jeg vil ikke ha vaskemaskin på badet, eget vaskerom med arbeidsbenk og vask er gull!

Grunnen til at barna har ene badet er ganske enkelt at det er i underetasjen, der de har rommene sine. Og at de griser, og vi ikke makter å holde badet de bruker presentabelt nok for gjester.

Endret av ♥
Skrevet

Jeg er vokst opp med ett bad til voksne, og ett til barna. To jenter delte med en bror, men de splittet toalettet på eget rom, da var det null stress. Var det opptatt stod vi selvfølgelig fritt til å bruke deres bad. Eget bad til gjester. Og et separat gjestetoalett. 

Anonymkode: 7c0e5...dc0

Skrevet

Jeg har to barn å kunne aldri levd med et bad. 
Har et stort bad i 3etg med hjørnebadekar og dusjsone med sittebenk. Toalett og bide. Samt to vasker.  Har et bad i 2 etg med badekar og dusjsone. Toalett og dobbel vask.  Så et gjestebad med dusj/vask og toalett i 1 etg.   Så det jeg elsker mest. Et grovbad i inngangangen fra garasje med dusj og spylesone. Det er litt grovere satt opp med rustfritt stål på vegger og epoxy i gulv. Elsker det rommet. Der kan man spyle sykler og leker. Regnklær å støvler. Magisk. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har bygd nytt hus med bad en suite til alle soverom, også gjesterommene. I tillegg et toalett i tilknytning til hall/garderoberom ved inngangen. Vet ikke om det er vanlig, men det er veldig deilig!

Anonymkode: cb427...e7b

• Liker 1
Skrevet

Vi har ett bad til oss, og ett til barna. Barnas bad er også vaskerom (stort), og har inngangsdør utenfra også. Var praktisk da de var små. Kunne ta dem rett inn på badet om de måtte på do mens de lekte ute. 

Anonymkode: bc408...b91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...