Gå til innhold

Smakstilsetning i suppe - ikke buljong...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage grønnsakssuppe og er vant til å bruke buljongterninger eller andre krydderterninger for smakstilsetning. Liker det litt "spisst" i smaken, derfor er slike perfekt. Disse ofte inneholder gjær eller gjærekstrakt og det kan jeg ikke bruke denne gangen.

Forslag til hva jeg kan bruke da - utover salt og pepper - som gjør at det ikke blir så tamt, vannete og smakløst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må det være vegetarisk, eller er hjemmelaget kjøttkraft et alternativ?

Hvitløk og persille gir jo god smak, selerirot like så, og om du får tak i kan løpstikke/kjærlighetsurt være et godt alternativ. Ellers tror jeg kanskje at de flytende buljongene (står samme sted som vanlig buljong i litt velutstyrte butikker) ikke inneholder gjærekstrakt, men det er jeg ikke sikker så du får sjekke.

Gjest Sesselja
Skrevet

Det spørs litt på hvilken type grønnsakssuppe du skal lage, men balsamico eddik kan være godt. Mannen har brukt det en del i sin purreløk-suppe. Jeg liker også å bruke salvie i grønnsakssupper.

Skrevet

Det er ikke vanskelig å lage grønnsakskraft selv. :)

Gulrot, løk, purre, sellerirot eller -stang, fennikel og hvitløk skjæres i biter, has i gryte og dekkes med vann. Ha også i et laurbærblad, andre urter om du har (feks persillestilker, timiankvister), noen pepperkorn og en sitronbåt (hiv hele båten nedi ;) ). Kok opp og la småkoke ca. 45 min, sil fra og smak til med salt. Kraften kan fryses.

Ellers har Helios en gjærfri grønnsaksbuljong (pulver), fås på helsekostforretning.

Gjest lyna ii
Skrevet

Vegeta heter en krydderblanding som de har på noen helsekost- og innvandrerforretninger. Minner om grønnsakbuljong. Tror ikke den inneholder gjærekstrakt.

Skrevet

Rosmarin er veldig godt i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...