Gå til innhold

Ringen

Gjest Xavia

Hvilken hånd bærer du gifteringen på?  

45 stemmer

1. 1. Hvilken hånd bærer du gifteringen på?

• På høyre hånd
      42
    • På venstre hånd
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vi har den på høyre hånd. Det er fordi det er der den skal være i Norge... er det ikke?

Det er jo det.. Men (desverre synes jeg) er det en tradisjon som mange er ivrige etter å kvitte seg med.. :(

Jeg liker den ekstra godt nettopp fordi det er en særegen norsk tradisjon, jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyre. Fordi da forstår folk lettere at jeg er gift:D Dessuten liker jeg tradisjoner:)

Skrevet

Jeg har gifteringen på høyre hånd. Forlovelsesringen min er en enstens diamantring som jeg har flyttet over på venstre. Ettersom vi har ganske tykke gifteringer, synes jeg det blir litt mye med to ringer på høyre.

Gjest nevèsta
Skrevet

Jeg kommer til å ha gifteringen på høyre hånd, nettopp pga tradisjonen. I tillegg husker jeg at jeg ble fortalt noen ganger da jeg var liten (antakelig etter spørsmål fra meg) at mange flytter ringen over på venstre hånd når ektefellen dør, og at man derfor har "enkering" hvis den sitter på den hånda. Det har satt seg hos meg. I tillegg skal jeg ærlig innrømme at jeg lettere forstår at det er en giftering hvis det er en glatt gullring som sitter på høyre ringfinger.

Skrevet

Vi har på høyre. Godt poeng det der at enkeringen skal sitte på venstre,det har jeg jo egentlig hørt om før, og når jeg tenker meg om så har jo min bestemor sin ring på venstre av den grunnen.

Skrevet

Jeg fikk forlovelsesring som jeg satte på høyre hånd. Den dagen jeg skulle gifte meg flyttet jeg den over på venstre, og der har den sittet siden, mens gifteringen sitter på høyre. Dvs de sitter der når jeg er ute av huset. Jeg orker ikke ha på noe som helst sånt når jeg er hjemme........ :sjenert:

For oss var det bare sånn at de skulle sitte slik, det var aldri noe tema engang.....

Skrevet

Høyre hånd. Det er bare i Norge og i Tyskland gifteringen sitter på høyre hånd, så hvis jeg hadde flyttet til et venstrehåndsland hadde jeg nok flyttet den dit. For meg er hele poenget med en gifteringen at andre skal kunne se at man er gift.

Skrevet

Jeg har den også på høyre. Da vi bodde i USA flyttet jeg den over på venstre, det samme gjorde mannen. Det er vistnok bare homofile i USA som har ring på høyre. Det var det han ble fortalt ihvertfall, og da var han kjapp med å få byttet hånd.

Skrevet

Vi kjøpte oss gifteringer i hvitt gull og derfor er jeg veldig nøye på å ha den på høyre hånd, slik at folk skal se at jeg er gift.. (selv om det er mange som tror at det bare er en sølv ring med noen stener i :sur: ) Forlovelsesringen min har jeg på venstre hånd, en nydelig rosettring i hvitt gull, med en safir i midten... :)

Skrevet

Høyre fordi sånn er det bare.... ;)

Skrevet

Jeg har forlovelsesringen på venstre hånd. Når vi gifter oss til neste år så skal jeg sette gifteringen på høyre hånd. Jeg vil ikke ha dem sammen da forlovelsesringen er i hvitt gull med diamant og gifteringen skal være i vanlig gull.

Jeg har så forskjellig tykkelse på venstre og høyre hånds ringfinger at jeg har fått forlovelsesringen tilpasset venstrehånd med en gang da den måtte tas inn uansett. Nå har jeg ikke sjangs å få den på høyrehånda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...