Gå til innhold

Ringen

Gjest Xavia

Hvilken hånd bærer du gifteringen på?  

45 stemmer

1. 1. Hvilken hånd bærer du gifteringen på?

• På høyre hånd
      42
    • På venstre hånd
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har sikkert vært opp hunder og ørten ganger før, men da var ikke jeg interessert i bryllup og ringer og fjas, så jeg spør likevel jeg.

Altså; Hvilke hånd har du gifteringen på, og hvorfor?

:bryllup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyre. Fordi jeg er norsk og det er høyre hånd som er for giftering i følge norsk tradisjon. Det ville ikke ha føltes som en giftering om den var på en annen finger enn høyre hånds ringfinger.

Skrevet

Jeg har den også på høyre ringefinger. Det er jo det som er vanlig her i Norge! Så har jeg forlovelsesringen på venstre.

Skrevet

Jeg har den også på høyre hånd. Men har nå snakket med flere som har valgt å ha den på venstre, på hjertesiden.

Skrevet
på venstre, på hjertesiden.

Det er jo høyre hånd du tar deg til hjertet med.. og som er troskapshånden og løftehånden..

De som velger venstre gjør det vel stort sett for å være "internasjonale" (?)

Skrevet
Det er jo høyre hånd du tar deg til hjertet med.. og som er troskapshånden og løftehånden..

Kalles vel hjertesiden fordi hjertet er på venstre side. ;)

Skrevet

Min forlovelses ring er på høyre hånd, og gifteringen skal også på høyrehånd.. svenskene som er omvendt.. eller?!

Skrevet

Jeg hadde ringen på høyre først, men måtte bytte til venstre fordi jeg slet med en betennelse i høyre hånd. Nå har jeg den på venstre fordi det ble en vane. Har prøvd å bytte tilbake, men da får jeg stadig panikk fordi ringen er "borte" :ler:.

Skrevet
.. svenskene som er omvendt.. eller?!

Jeg vil vel heller si det er vi som er omvendt. Nesten i alle andre land (utenom Norge og noen få land til) går de med gifteringen på venstre hånd.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Har forlovelsesringen på venstre hånd, og kommer også til å ha gifteringen der, fordi høyre hånd alltid er hoven, vond og betent.

Skrevet
Kalles vel hjertesiden fordi hjertet er på venstre side. ;)

Ja, selvfølgelig.. Men for meg føles høyre mer "hjertete" som jeg jo forklarte..

Skrevet (endret)

Jeg har den på venstre og mannen har sin på høyre.

Vi hadde den i utgangspunktet på venstre begge to, men så passet hans størrelsesmessig bedre på høyre. Nå utfyller vi hverandre, når jeg har min på kjærlighetssiden og han har sin på troskapssiden! ;)

Jeg tror vi kommer til å fortsette å ha de sånn etter bryllupet, og jeg vil absolutt ikke ha ringen på høyre hånd da det har blitt helt feil for meg fra begynnelsen av (jeg har skadet håndleddet tidligere, og det er vanskelig å vri hånden for å se på ringen).

Det er rett og slett av praktiske grunner vi har de på hver vår hånd, og om man har de på den ene eller andre siden i Norge eller utlandet er helt ubetydelig. Vi hadde den på venstre fra begynnelsen av, siden det føltes riktig for oss. Nå føles det riktig å ha den på hver vår.

Spiller det egentlig noen stor rolle hvilken hånd man velger å ha ringen på? :roll:

Velg den som føles riktig for dere!

Endret av Lúthien
Skrevet

Høyre hånd, fordi det er tradisjon i Norge. Noe av poenget med en ring er jo at folk skal se man er forlovet/gift, og det gjør man lettest om ringen sitter på høyre hånd. Det er nok imidlertid litt omvendt av hva de fleste andre land gjør (Norge er vel litt bakvendt når det gjelder mange tradisjoner har jeg inntrykk av, f.eks. feirer julaften istedet for 1. juledag), men det er nå engang slik det er. Hadde jeg bodd i f.eks. England hadde jeg brukt ringen på venstre hånd.

Grunnen til at vi i Norge har ringen på høyre hånd er fordi det er hånden man legger på hjertet når man sverger. Grunnen til at andre har den på venstre er fordi det er hånden nærmest hjertet.

Skrevet

Det er vanligst å ha den på høyre så jeg regner med jeg er en sauu og gjør det samme ;)

Skrevet
Noe av poenget med en ring er jo at folk skal se man er forlovet/gift, og det gjør man lettest om ringen sitter på høyre hånd.

Dette har du nok rett i, men jeg tror ikke det er noen som tviler på at min glatte gullring er en giftering, uavhengig av hvilken hånd den er på. Men mange har jo veldig fantasifulle gifteringer eller forlovelsesringer, og da kan det vel være litt vanskelig å skjønne at det er noe spesielt med ringen, selv når den er på "rett" plass.

Skrevet

Spiller det egentlig noen stor rolle hvilken hånd man velger å ha ringen på?  :roll:

Neida! Jeg er bare nyskjerrig jeg! ;) Ikke usikker på hvor jeg vil ha den, men lurer på hvor "alle andre" har den! See?

Gjest Markblomsten
Skrevet
Dette har du nok rett i, men jeg tror ikke det er noen som tviler på at min glatte gullring er en giftering, uavhengig av hvilken hånd den er på. Men mange har jo veldig fantasifulle gifteringer eller forlovelsesringer, og da kan det vel være litt vanskelig å skjønne at det er noe spesielt med ringen, selv når den er på "rett" plass.

Min mor har ikke vært gift de siste 10 årene, men har gått med glatt gullring på sin venstre hånd - det er ringen etter hennes mor :)

Skrevet
Neida! Jeg er bare nyskjerrig jeg! ;) Ikke usikker på hvor jeg vil ha den, men lurer på hvor "alle andre" har den! See?

Den var ikke rettet til deg, men til de som er så bastant på høyrehånden! ;)

Jeg forstår godt at du lurer jeg! :Nikke:

Skrevet
Min mor har ikke vært gift de siste 10 årene, men har gått med glatt gullring på sin venstre hånd - det er ringen etter hennes mor :)

Finnes sikkert de som går med glatt gullring på høyre hånd også, uten at de er gift eller forlova. Men det er nok mange som tror at din mor og andre som går med glatt gullring er gift.

Skrevet

Vi har den på høyre hånd. Det er fordi det er der den skal være i Norge... er det ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...